låsa upp så man kan koppla upp sig mot VPN server

Permalänk
Medlem

låsa upp så man kan koppla upp sig mot VPN server

hej jag har ett problem som jag skulle vilja få hjälp med å det är att jag måste låsa upp lite portar i min router en Asus RT-AC66U för att min sambo ska kunna jobba hemmifrån men får det inte att fungera

detta är portar na som behövs öppnas

L2TP port - UDP 1701
ESP port – Protocol 50
IKE ports - UDP port 500, UDP port 4500

själva udp portarna kan jag öppna men hur tusan öppnar jag Protocol 50???

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Medlem

Kolla om du inte har ngn setting som heter "VPN/IPSEC passthrough" eller dylikt. Du skall inte behöva öppna några portar explicit.

Permalänk
Rekordmedlem

Protokoll är möjligen nått en firewall som gör paketinspektion kan skilja på men det har inget med portar att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Protokoll 50 syftar på typ av protokoll som går i ip-headern.

Citat:

In the Internet Protocol version 4 (IPv4) [RFC791] there is a field
called "Protocol" to identify the next level protocol. This is an 8
bit field.

http://www.iana.org/assignments/protocol-numbers/protocol-num...

Några av de vanligaste:
1 = ICMP
6 = TCP
17 = UDP

Det handlar alltså INTE om några UDP- eller TCP-portar. Det handlar inte ens om TCP eller UDP utan det handlar om ett helt annat protokoll: ESP
http://tools.ietf.org/html/rfc4303