Vilka designade GTA Online och hur fan tänkte de?

Permalänk

Vilka designade GTA Online och hur fan tänkte de?

Efter att ha spelat en del GTA Online nu så kan jag inte låta bli att känna att det är extremt dåligt planerat. Nu är jag inte spelutvecklare, men jag känner ändå att det måste funnits bättre sätt att lösa saker på, det känns som att hälften av tiden man spenderar i spelet spenderas i loading screens som egentligen inte hade behövt finnas där.

Vad syftar jag på? Jag tar ett exempel, säg att jag startar en heist, 3 andra personer hoppar in, vi startar heisten och direkt så lämnar en person, vad händer då? Spelet pausar och väntar på att en till person ska bli inbjuden? Nej? Jaha, ja då slängs vi tillbaka i lobbyn då, så kan vi vänta på en till person där, såklart. Nej? Gruppen splittras, jag får en 2 minuters loading screen, som sen lämnar mig på gatan utanför mitt hus, så att jag får gå upp igen, starta en heist igen, vänta på att den laddar, vänta på att 3 personer hittar dit igen, och sen ytterligare en loading screen för att vi faktiskt ska kunna börja. Ja, det känns som det absolut bästa sättet att lösa det på.

Ett annat exempel, jag försöker hoppa in i någon annans session som jag blev inbjuden till via SMS. Hur fungerar detta? Ja då kollar väl spelet antagligen först att det faktiskt fortfarande finns plats i sessionen, och om det finns det, reserverar en plats åt mig, och sen börjar ladda sessionen. Inte? Den börjar ladda sessionen direkt, märker att den är full, och sen får jag en 2 minuter lång loading screen för att ens komma tillbaka till min lägenhet för att kunna fortsätta med vad jag höll på med?

Ett tredje exempel; Jag försöker hoppa in i GTA Online, men det misslyckas att ansluta till sessionen. Får jag ett val att försöka igen, eller att ansluta till en annan session? Nej? Jag slängs in i GTA Singleplayer istället, och därifrån kan jag sen försöka ansluta till Online ytterligare en gång?

Att GTA Online's servrar är lite sega nu i början köper jag rakt av, visst, det gör inte så mycket att loading times tar en hel jävla evighet, fine, men varför har de slängt in dem överallt? Varför så mycket loading för varje jävla grej?

Kort sagt känns GTA Online designat för att bli så frustrerande som möjligt så länge man gör något annat än att bara hålla sig i samma session och åka runt och döda folk, och håller sig så långt ifrån Heists och andra missions som möjligt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det är säkert något dom skulle kunna fixa, Kolla om Sessionen är full och sedan börja ladda in. Tror där är en del folk som har samma klagomål som dig på Rockstars forum.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Kan bara hålla med, drygt många loadingscreens. Att man har spelet på SSD verkar inte spela någon roll heller.
Kan vara ruskigt drygt att hamna på andra sidan kartan efter en heist är klar med, tar ju 5-10 min att köra tillbaka till stan.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med.

Suttit och ska starta heist där vi varit 4 premade där en hela tiden stått blivit kickad av host eller att vi varit 4 och det hela tiden stått att vi var 3 när vi skulle starta, tror den gången vi fick sitta gå in och ut 30gånger och starta om spelet 2 gånger för få de funka.

När vi väl kom in jadå efter 10min crashade spelet vid samma tillfälle för 3 personer i gamet, och senare när vi starta nytt så fick 2 av oss bluescreen för gta kraschade grafikdrivrutinerna på både amd och nvidia.

Så jag måste säga 17 sep 2013 släpptes det till konsol och det kom inte föränn 14 april 2015 har man så mycket tid att arbeta och skjuter upp det med 2 månader ska det ju inte riktigt vara såhär, då borde man ha en free beta i 2V före man faktiskt släpper spelet officielt för att fixa "barn sjukdomar", för betalar man 400-600kr för ett spel ska man inte behöva acceptera sånt, anser jag iallafall.

Snackade med vänner om det som också köpte spelet men dom fortsätter spela ändå fast de waistar tid dom är väll vana vid sådant från spelat andra spel i guess, men jag är inte det så jag har lagt ner och spela det helt nu.

Jag vill alltid försöka effektivisera min tid någorlunda speciellt när man arbetar mycket inte har så mycket fritid vem vill då sitta krångla hålla på med de där.

För vem fan vill spendera 1/3 av sin speltid på bara sitta glo i loadingscreens eller försöka komma ingame liksom, du kan ju inte ens tabba ner för då blir du ju dcad från session för att vara idle too long för att klienten klarar inte ens av hålla kontakten när du tabbar ner inte ens i windowed mode.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Blackbane78:

Kan bara hålla med, drygt många loadingscreens. Att man har spelet på SSD verkar inte spela någon roll heller.
Kan vara ruskigt drygt att hamna på andra sidan kartan efter en heist är klar med, tar ju 5-10 min att köra tillbaka till stan.

Jo, det är därför jag tror att det har med deras servers att göra, i singleplayer laddar det ju faktiskt ganska snabbt med SSD.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Vill man umgås med rockstjärnor får man rockstjärnor tåla.

Ett annat exempel, om jag är i en offentlig server men känner för att starta ett eget spel med enbart inbjudan, då trycker man väl bara esc, väljer online-fliken och sedan "play solo session"? Nej, man måste först gå till enspelarläge, välja "play GTA online" och sedan får man välja hur man vill spela.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Håller med er. Känns alldeles för segt med loadingtiderna och slänger man in lite random krascher på det hela så blir det alldeles för lite effektiv speltid för min del. När man kommer hem efter jobbet och har fixat sina bestyr och kanske har 2 timmars speltid över så har man inte "råd" med sådant här.

Nä, jag vette tusan om det här kommer fixas? Även jag lägger spelet på hyllan så får man plocka upp det igen om ett tag och se om det är någon skillnad.

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Efter att ha spelat en del GTA Online nu så kan jag inte låta bli att känna att det är extremt dåligt planerat. Nu är jag inte spelutvecklare, men jag känner ändå att det måste funnits bättre sätt att lösa saker på, det känns som att hälften av tiden man spenderar i spelet spenderas i loading screens som egentligen inte hade behövt finnas där.

Vad syftar jag på? Jag tar ett exempel, säg att jag startar en heist, 3 andra personer hoppar in, vi startar heisten och direkt så lämnar en person, vad händer då? Spelet pausar och väntar på att en till person ska bli inbjuden? Nej? Jaha, ja då slängs vi tillbaka i lobbyn då, så kan vi vänta på en till person där, såklart. Nej? Gruppen splittras, jag får en 2 minuters loading screen, som sen lämnar mig på gatan utanför mitt hus, så att jag får gå upp igen, starta en heist igen, vänta på att den laddar, vänta på att 3 personer hittar dit igen, och sen ytterligare en loading screen för att vi faktiskt ska kunna börja. Ja, det känns som det absolut bästa sättet att lösa det på.

Ett annat exempel, jag försöker hoppa in i någon annans session som jag blev inbjuden till via SMS. Hur fungerar detta? Ja då kollar väl spelet antagligen först att det faktiskt fortfarande finns plats i sessionen, och om det finns det, reserverar en plats åt mig, och sen börjar ladda sessionen. Inte? Den börjar ladda sessionen direkt, märker att den är full, och sen får jag en 2 minuter lång loading screen för att ens komma tillbaka till min lägenhet för att kunna fortsätta med vad jag höll på med?

Ett tredje exempel; Jag försöker hoppa in i GTA Online, men det misslyckas att ansluta till sessionen. Får jag ett val att försöka igen, eller att ansluta till en annan session? Nej? Jag slängs in i GTA Singleplayer istället, och därifrån kan jag sen försöka ansluta till Online ytterligare en gång?

Att GTA Online's servrar är lite sega nu i början köper jag rakt av, visst, det gör inte så mycket att loading times tar en hel jävla evighet, fine, men varför har de slängt in dem överallt? Varför så mycket loading för varje jävla grej?

Kort sagt känns GTA Online designat för att bli så frustrerande som möjligt så länge man gör något annat än att bara hålla sig i samma session och åka runt och döda folk, och håller sig så långt ifrån Heists och andra missions som möjligt.

Sammanfattar min upplevelse rakt av!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Håller helt med!

Värst av allt tycker jag ändå är att om en person hoppar ur/krashar i tex en heist, så avbryts själva heisten. Oavsett hur långt man kommit. Hänt allt för många gånger av man varit en minut från att klara heisten och att någon av ens vänner fått en crash eller liknande så att man får börja om från början.. och sitta i århundraden av loading screen ytterliggare en gång.

Vore bättre om det fanns någon "Waiting for player to reconnect... 5 minutes remaining.." eller liknande. Så att man iaf fick en chans att fortsätta.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sca:

Vill man umgås med rockstjärnor får man rockstjärnor tåla.

Ett annat exempel, om jag är i en offentlig server men känner för att starta ett eget spel med enbart inbjudan, då trycker man väl bara esc, väljer online-fliken och sedan "play solo session"? Nej, man måste först gå till enspelarläge, välja "play GTA online" och sedan får man välja hur man vill spela.

That's the GENIOUS of it! Det är nog bara våra simpla bondhjärnor som inte förstår det verkligt geniala i onödiga laddningstider. Om man får en DC, och alla spelare ur sessionen försvinner, då går det förbannat snabbt att hamna i en solo session

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Håller helt med!

Värst av allt tycker jag ändå är att om en person hoppar ur/krashar i tex en heist, så avbryts själva heisten. Oavsett hur långt man kommit. Hänt allt för många gånger av man varit en minut från att klara heisten och att någon av ens vänner fått en crash eller liknande så att man får börja om från början.. och sitta i århundraden av loading screen ytterliggare en gång.

Vore bättre om det fanns någon "Waiting for player to reconnect... 5 minutes remaining.." eller liknande. Så att man iaf fick en chans att fortsätta.

Jo, den vettiga lösningen hade varit att göra just så, pausa spelet, och spelarna som är kvar kan välja att gå tillbaka till lobby (inte bara slängas ut på gatan lite varsom), eller att direkt bjuda in en ny spelare (och då kan man ju såklart bjuda in den som försvann också).

Finns även ett par troll som väntar till sista sekunderna i en heist, för att sen sticka, och blåsa gruppen på deras payout så att de får göra om.

De borde också göra så att man ser skillnad på en invite till ett game och en auto-invite. Jag tittar inte på alla auto-invites till heists som poppar upp, men om t.ex en av mina kompisar skickar en inbjudan om att de specifikt vill ha mig, eller någon i Swec-crew, då är det lite intressantare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Är det roligt annars förutom laddtider?

Funderar på att köpa gtav men endast spela online, story mode intresserar mig inte,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Är det roligt annars förutom laddtider?

Funderar på att köpa gtav men endast spela online, story mode intresserar mig inte,

Körde med en compis/crew

1Starta spelet laddtider, mer laddtider kom in i free mode: Visade sig att vi hamnade på olika servrar
2Hoppa in på samma server free mode, laddtider mer laddtider
3Körde lite, gjorde en race, mer laddtider mer laddtider
4Efter att vi hoppade ur racet och kom tillbaka i freemode igen efter mer laddtider så hamnade vi på olika servrar
5Hoppa in på samma server = mer laddtider
X: detta är exkluderat tiden i lobbyn enbart "loading skärmen tills man kommer till lobbyn" lobbyn tillför extra tid.
Y: sessionerna kan vara fulla vilket spelet inte tar hänsyn till, loading skärmen tar 2-4min för mig är det fullt blir man utkastad och får försöka igen.
Z: vanligt att folk hoppar ur sessioner
Repetera 1-5+XYZ valfritt antal gånger , vi körde 1 race varav 70% av tiden var att stirra på en laddningsskärm.

Jag tycker att online är splittrat, känns som massa mini spel med långa laddtider. Solo är grymt och sammanhängande
Man har också splittat ut online läget från SOLO = med starta om spelet och starta online versionen eller tvärtom om man vill byta = mer laddtider

Polaren älskar online av någon anledning så blir väll tvungen att köra det lite grann men för min del blir det främst SOLO tills/om det blir fixat

Permalänk
Medlem

möjligtvis jag som missar någonting men varje gång jag och polare gör online "missions" typ race, helikopterturer och liknande och vill sedan gå tillbaka och leka runt i staden så hamnar alla i olika "världar" så vi måste rejoina varandra till 1 värld.

Är jag dum i huvudet eller är Rockstar dumma?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Efter att ha spelat en del GTA Online nu så kan jag inte låta bli att känna att det är extremt dåligt planerat. Nu är jag inte spelutvecklare, men jag känner ändå att det måste funnits bättre sätt att lösa saker på, det känns som att hälften av tiden man spenderar i spelet spenderas i loading screens som egentligen inte hade behövt finnas där.

Vad syftar jag på? Jag tar ett exempel, säg att jag startar en heist, 3 andra personer hoppar in, vi startar heisten och direkt så lämnar en person, vad händer då? Spelet pausar och väntar på att en till person ska bli inbjuden? Nej? Jaha, ja då slängs vi tillbaka i lobbyn då, så kan vi vänta på en till person där, såklart. Nej? Gruppen splittras, jag får en 2 minuters loading screen, som sen lämnar mig på gatan utanför mitt hus, så att jag får gå upp igen, starta en heist igen, vänta på att den laddar, vänta på att 3 personer hittar dit igen, och sen ytterligare en loading screen för att vi faktiskt ska kunna börja. Ja, det känns som det absolut bästa sättet att lösa det på.

Ett annat exempel, jag försöker hoppa in i någon annans session som jag blev inbjuden till via SMS. Hur fungerar detta? Ja då kollar väl spelet antagligen först att det faktiskt fortfarande finns plats i sessionen, och om det finns det, reserverar en plats åt mig, och sen börjar ladda sessionen. Inte? Den börjar ladda sessionen direkt, märker att den är full, och sen får jag en 2 minuter lång loading screen för att ens komma tillbaka till min lägenhet för att kunna fortsätta med vad jag höll på med?

Ett tredje exempel; Jag försöker hoppa in i GTA Online, men det misslyckas att ansluta till sessionen. Får jag ett val att försöka igen, eller att ansluta till en annan session? Nej? Jag slängs in i GTA Singleplayer istället, och därifrån kan jag sen försöka ansluta till Online ytterligare en gång?
111

Att GTA Online's servrar är lite sega nu i början köper jag rakt av, visst, det gör inte så mycket att loading times tar en hel jävla evighet, fine, men varför har de slängt in dem överallt? Varför så mycket loading för varje jävla grej?

Kort sagt känns GTA Online designat för att bli så frustrerande som möjligt så länge man gör något annat än att bara hålla sig i samma session och åka runt och döda folk, och håller sig så långt ifrån Heists och andra missions som möjligt.

Dold text

Håller med allt du säger!

Jag studerar just nu Datorsystemutveckling, med specialisering mot spelutveckling.

Det är otroligt mycket problem som lätt skulle kunnats lösas ifall de tänkt efter när de designade spelet.
Om jag får kasta ut mina tankar på hur och varför det är som det är, så skulle jag säga att GTA V utvecklades i början endast som ett singelplayerspel.
En bit in i utvecklingen så fick de för sig att de skulle bygga ut det till Multiplayer (GTA V Online). Därav verkar det som att multiplayerdelen inte riktigt är integrerad i systemet ordentligt, allt istortsett bestäms clientside, därav att du ser extrem desync på spelare som laggar och att t.ex. dina sparfiler, med heist progress och sådant endast sparas på "ledarens" konto.

Jag känner verkligen hur fingrarna kliar när jag sätter mig framför spelet, hur alla menyer är dåligt och ej intuitivt designade, hur dålig "nätkoden" är och massa andra missar som verkligen inte ska vara där ifall man har haft någon som kan utveckla system, jag tror till och med att jag som student, skulle kunnat göra jobbet bättre när det kommer till systemdesignen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

irriterar mig på alla röriga menyer å joxx ...antar att det härstammar från konsollportningen

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vad syftar jag på? Jag tar ett exempel, säg att jag startar en heist, 3 andra personer hoppar in, vi startar heisten och direkt så lämnar en person, vad händer då? Spelet pausar och väntar på att en till person ska bli inbjuden? Nej? Jaha, ja då slängs vi tillbaka i lobbyn då, så kan vi vänta på en till person där, såklart. Nej? Gruppen splittras, jag får en 2 minuters loading screen, som sen lämnar mig på gatan utanför mitt hus, så att jag får gå upp igen, starta en heist igen, vänta på att den laddar, vänta på att 3 personer hittar dit igen, och sen ytterligare en loading screen för att vi faktiskt ska kunna börja. Ja, det känns som det absolut bästa sättet att lösa det på.

Absolut, du har i sak rätt. Deras lösning kanske inte ur ett användarperspektiv är det "bästa", däremot är det det enklaste.
Eftersom du vid ett "problem" blir tillbakakastad till ruta 1, så behövs det ur systemsynpunkt enbart ett "flöde".
Ditt exempel är ju görbart, men kräver ju mer logik och funktionalitet utav systemet, vilket tar mer utvecklingstid och ökar på komplexiteten.

Sen resten, ja det verkar kasst. Jag har aldrig förstått varför det i openworld-spel verkar vara att man först ska in i openworld-singleplayer och sen hålla på och joina spel därifrån, verkar så omständigt. Vad hände med en gammal skön "server-browser"? När man startar GTA5 borde man ju få ett val, starta single-player eller starta en multiplayer-server-browser.

Skrivet av OskarW90:

Jag känner verkligen hur fingrarna kliar när jag sätter mig framför spelet, hur alla menyer är dåligt och ej intuitivt designade, hur dålig "nätkoden" är och massa andra missar som verkligen inte ska vara där ifall man har haft någon som kan utveckla system, jag tror till och med att jag som student, skulle kunnat göra jobbet bättre när det kommer till systemdesignen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rockstar_Games

Citat:

As of February 2014, Rockstar Games titles have shipped more than 250 million copies

Får bara gratulera att du som student anser dig bättre än Rockstar, saknas inte självförtroende hos dig iaf.
Du sitter förmodligen kvar i en romantiserad bild från en tid av utbildning. (Så var det även för mig, och och nästan alla jag träffar professionellt var likadana)
Återkom 5 år efter examen så kommer du nog med största sannolikhet ha en helt annan bild. Budget, deadlines, interna konflikter, olika visioner... Listan kan göras hur lång som helst.... Det handlar aldrig enbart om dåliga utvecklare (även om det ibland bidrar), men faktum är att jag hittils i arbetslivet _aldrig_ har sett eller varit med i ett projekt där tid/pengar/resurser funnits för att göra det 100%.

Lycka till med jobbsökandet säger jag

Permalänk
Medlem

Jag håller med helt och hållet. Började lite online men la snabbt ner det då jag hoppas att en del sådana sakter patchas inom kort.

Om spelet skall hålla så måste detta fixas.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Kan bara hålla med, drygt många loadingscreens. Att man har spelet på SSD verkar inte spela någon roll heller.
Kan vara ruskigt drygt att hamna på andra sidan kartan efter en heist är klar med, tar ju 5-10 min att köra tillbaka till stan.

Came here for this. Jag har inte märkt någon skillnad mellan att köra från min lite långsammare sshd eller min hyfsat snabba ssd. Det tar evigheter oavsett!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Efter att ha spelat en del GTA Online nu så kan jag inte låta bli att känna att det är extremt dåligt planerat. Nu är jag inte spelutvecklare, men jag känner ändå att det måste funnits bättre sätt att lösa saker på, det känns som att hälften av tiden man spenderar i spelet spenderas i loading screens som egentligen inte hade behövt finnas där.

Vad syftar jag på? Jag tar ett exempel, säg att jag startar en heist, 3 andra personer hoppar in, vi startar heisten och direkt så lämnar en person, vad händer då? Spelet pausar och väntar på att en till person ska bli inbjuden? Nej? Jaha, ja då slängs vi tillbaka i lobbyn då, så kan vi vänta på en till person där, såklart. Nej? Gruppen splittras, jag får en 2 minuters loading screen, som sen lämnar mig på gatan utanför mitt hus, så att jag får gå upp igen, starta en heist igen, vänta på att den laddar, vänta på att 3 personer hittar dit igen, och sen ytterligare en loading screen för att vi faktiskt ska kunna börja. Ja, det känns som det absolut bästa sättet att lösa det på.

Ett annat exempel, jag försöker hoppa in i någon annans session som jag blev inbjuden till via SMS. Hur fungerar detta? Ja då kollar väl spelet antagligen först att det faktiskt fortfarande finns plats i sessionen, och om det finns det, reserverar en plats åt mig, och sen börjar ladda sessionen. Inte? Den börjar ladda sessionen direkt, märker att den är full, och sen får jag en 2 minuter lång loading screen för att ens komma tillbaka till min lägenhet för att kunna fortsätta med vad jag höll på med?

Ett tredje exempel; Jag försöker hoppa in i GTA Online, men det misslyckas att ansluta till sessionen. Får jag ett val att försöka igen, eller att ansluta till en annan session? Nej? Jag slängs in i GTA Singleplayer istället, och därifrån kan jag sen försöka ansluta till Online ytterligare en gång?

Att GTA Online's servrar är lite sega nu i början köper jag rakt av, visst, det gör inte så mycket att loading times tar en hel jävla evighet, fine, men varför har de slängt in dem överallt? Varför så mycket loading för varje jävla grej?

Kort sagt känns GTA Online designat för att bli så frustrerande som möjligt så länge man gör något annat än att bara hålla sig i samma session och åka runt och döda folk, och håller sig så långt ifrån Heists och andra missions som möjligt.

Dold text

Håller till 100% med i det du säger - detta trots att jag har blivit världens värsta fanboy av spelet sedan det släppts till PC.

Jag tycker dock att spelet är så otroligt roligt att problemen du nämner inte hunnit påverka mig negativt ännu. Förhoppningsvis är det möjligt att åtgärda med patcher, då resten av spelet är så underbart bra gjort.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att dessa problem kommer fixas, de har funnits sen spelets släpptes på konsollerna.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

kan det inte vara så att grundjobbet var riktat mot xbox 360/ps3? och att dessa maskiner inte kunde sköta det på något annat sätt på grund av halvkass prestanda?

-kan absolut ingenting om att göra spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, du har i sak rätt. Deras lösning kanske inte ur ett användarperspektiv är det "bästa", däremot är det det enklaste.
Eftersom du vid ett "problem" blir tillbakakastad till ruta 1, så behövs det ur systemsynpunkt enbart ett "flöde".
Ditt exempel är ju görbart, men kräver ju mer logik och funktionalitet utav systemet, vilket tar mer utvecklingstid och ökar på komplexiteten.

Sen resten, ja det verkar kasst. Jag har aldrig förstått varför det i openworld-spel verkar vara att man först ska in i openworld-singleplayer och sen hålla på och joina spel därifrån, verkar så omständigt. Vad hände med en gammal skön "server-browser"? När man startar GTA5 borde man ju få ett val, starta single-player eller starta en multiplayer-server-browser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rockstar_Games

Får bara gratulera att du som student anser dig bättre än Rockstar, saknas inte självförtroende hos dig iaf.
Du sitter förmodligen kvar i en romantiserad bild från en tid av utbildning. (Så var det även för mig, och och nästan alla jag träffar professionellt var likadana)
Återkom 5 år efter examen så kommer du nog med största sannolikhet ha en helt annan bild. Budget, deadlines, interna konflikter, olika visioner... Listan kan göras hur lång som helst.... Det handlar aldrig enbart om dåliga utvecklare (även om det ibland bidrar), men faktum är att jag hittils i arbetslivet _aldrig_ har sett eller varit med i ett projekt där tid/pengar/resurser funnits för att göra det 100%.

Lycka till med jobbsökandet säger jag

Jag har spelar Rockstars spel sen GTA 2 släpptes, jag vet mycket väl vad Rockstar är.

Anser mig inte bättre än hela Rockstar, men hur de designade detta är ju riktigt åt skogen och problem som verkar vara hyffsat lättfixade, såsom att t.ex. titta ifall sessioner finns/ är fulla, reservera plats i session innan man börjar ladda den kan INTE vara svårt att göra. Skyller inte heller på dåliga utvecklare, utan dåligt hantering av utvecklarna.

När det gäller mig själv så är det inte något fel på mitt självförtroende och det är inte så att jag inte har varit ute i arbetslivet förut och arbetat i projektformer. (mer än 5 år). Det jag lärt mig under dessa år i arbetsliv och från studier är att ledning och planering är absolut essentiellt när det kommer till att få ett projekt att fungera. Som det känns från GTAV (vilket jag tycker är roligt att spela, men har kritik), så har detta spelet utvecklats väldigt mycket efterhand som att problem uppstått. Det verkar inte ha gjorts någon analys på hur man på ett intuitivt sätt bygger upp spelet... med risk för att låta nedlåtande, så känns det som att de låtit programmerare göra GUI design och inte haft en ordentligt undersökning av funktioner och krav hos systemen.

Att dessutom spara positionsdata för en spelare innan man går in i en laddningskärm och låta denna återgå till den positionen efter man lämnar sessionen är kan inte heller vara så klurigt. Tror inte att kartan är stor nog för att det krävs origin skifte för att bibehålla fysisk noggrannhet.

Hur menyn är upplagd är också förjävlig, att Kartan öppnas med inställningar och sessions alternativ, friendlists är också en designmiss. Ganska självklart att kartan bör vara en separat entitet för enkelheten att kunna sätta ut waypoints snabbt utan att spelet bakom menyn blir utblurrad.

Att när man kört ett privat race eller job med kompisar och vill starta en ny karta, så hamnar man i en publik lobby, där någon annan kan vara host. Hur tänkte de där?

Hur tänkte de när de har satt vissa saker Clientside, såsom försäljningspriser, levelup, exp gain!? Det är som att de vill ha problem! Speciellt när de inte ens implementerat något skydd för folk som fuskar.

Och fler saker som inte är svåra att lösa, men skapar väldigt irriterande problem.

Spelet har utvecklats sedan april 2008 ( 7 år tills PC versionen släpptes) om man skyller på deadline då, så vet jag inte vad jag ska säga. Rockstar som har erfarenheten bör inte begå sådana här misstag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Men jag har hört om man skapar en private session online så är det inte så långa laddtider, kanske inte stämmer? Fast då blir man ju ensam i spelet.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Håller till 100% med i det du säger - detta trots att jag har blivit världens värsta fanboy av spelet sedan det släppts till PC.

Jag tycker dock att spelet är så otroligt roligt att problemen du nämner inte hunnit påverka mig negativt ännu. Förhoppningsvis är det möjligt att åtgärda med patcher, då resten av spelet är så underbart bra gjort.

Jo, spelet är väldigt kul, men det är svårt att missa när man spelat 60 timmar nu, och då försökt göra heists och andra uppdrag, inte bara hängt ute i världen.

Skrivet av kiario:

Men jag har hört om man skapar en private session online så är det inte så långa laddtider, kanske inte stämmer? Fast då blir man ju ensam i spelet.

Eftersom problemen jag nämner ligger i att spela med andra så löses de flesta av dem säkert om man spelar ensam, jo Att spela Heists, eller hoppa in i andras sessions är inte så aktuellt om man spelar ensam.

Skrivet av CamelActivate:

kan det inte vara så att grundjobbet var riktat mot xbox 360/ps3? och att dessa maskiner inte kunde sköta det på något annat sätt på grund av halvkass prestanda?

-kan absolut ingenting om att göra spel

Möjligen, fast var å andra sidan ett tag sen spelet släpptes till PS3/Xbox360, lite mer än 1.5år tror jag närmare bestämt (vilket nästan är vissa stora spels fulla utvecklingstid), så nog hade de kunnat fixa saker som är så här simpla

Skrivet av Gurk:

Came here for this. Jag har inte märkt någon skillnad mellan att köra från min lite långsammare sshd eller min hyfsat snabba ssd. Det tar evigheter oavsett!

Är väl för att det inte handlar om att hämta saker från disken när vi pratar online, utan just anslutning, och förmodligen deras servers till viss del.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, du har i sak rätt. Deras lösning kanske inte ur ett användarperspektiv är det "bästa", däremot är det det enklaste.
Eftersom du vid ett "problem" blir tillbakakastad till ruta 1, så behövs det ur systemsynpunkt enbart ett "flöde".
Ditt exempel är ju görbart, men kräver ju mer logik och funktionalitet utav systemet, vilket tar mer utvecklingstid och ökar på komplexiteten.

Sen resten, ja det verkar kasst. Jag har aldrig förstått varför det i openworld-spel verkar vara att man först ska in i openworld-singleplayer och sen hålla på och joina spel därifrån, verkar så omständigt. Vad hände med en gammal skön "server-browser"? När man startar GTA5 borde man ju få ett val, starta single-player eller starta en multiplayer-server-browser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rockstar_Games

Får bara gratulera att du som student anser dig bättre än Rockstar, saknas inte självförtroende hos dig iaf.
Du sitter förmodligen kvar i en romantiserad bild från en tid av utbildning. (Så var det även för mig, och och nästan alla jag träffar professionellt var likadana)
Återkom 5 år efter examen så kommer du nog med största sannolikhet ha en helt annan bild. Budget, deadlines, interna konflikter, olika visioner... Listan kan göras hur lång som helst.... Det handlar aldrig enbart om dåliga utvecklare (även om det ibland bidrar), men faktum är att jag hittils i arbetslivet _aldrig_ har sett eller varit med i ett projekt där tid/pengar/resurser funnits för att göra det 100%.

Lycka till med jobbsökandet säger jag

Tror du missade hans poäng med några mil. Grejen är ju att det är problem som är så extremt lättlösta, problem som AoE2 har löst, men som inte GTA 5, när det 2015 släpps till PC har lyckats lösa. Deadlines lär inte vara problemet här, de har de ju skjutit upp flera gånger, och dessa problem kan knappast ta mycket tid för dem att lösa.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av kiario:

Är det roligt annars förutom laddtider?

Funderar på att köpa gtav men endast spela online, story mode intresserar mig inte,

Vi kan säga såhär, har du gott om tid, och en ängels tålamod, då kommer du säkert ha mycket nöje med GTA Online som det ser ut idag För egen del tror jag att tålamodet börjar få sitt, så hoppas på att de gör något åt detta, annars lär GTA Online inte bli långlivat.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det skulle säkert gå att designa om det på ett mycket bättre sätt, men spelet är ju rätt många år nu och utvecklat mot förra generationens konsoler. Att göra om hela den grunddesignen kostar nog mer än det smakar.
Många av problemen handlar förmodligen också om att det är ett högt tryck på servrarna. Hundratusentals spelare skall slussas mellan inloggningservrar, sessionsservrar och lobbys, statistik skall loggas mm. Koden, modulerna och servrarna behöver säkerligen optimeras ytterligare. I vanlig ordning alltså.

Permalänk
Medlem

kan hålla med på alla punkter som ni tar upp i tråden. MM i online är helt värdelös. Men det jag saknar mest i online är att kunna göra en egen lobby där endasat du är host och kan bjuda in dina vänner. Jag vet att det går att starta en lobby genom att gå till Online menyn men då är det inte ens säkert att man blir host och att lobbyn inte fylls eller är fylld med massa isioter.... Jag vill bara kunna starta en lobby jag styr över, bjuda in mina vänner och spela med dem och endast dem. Inte bli runtskickad i massa lobbys...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Och det är därför jag inte rört Online delen sedan PS3 launchen. Njuter av single player istället vilket är helt underbart.

Visa signatur

Main 🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
Spel 🕹️ AMD Ryzen 7500F, Asrock A620I Lightning WiFi, 32GB 6000MHz DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, Corsair SF750, NR200P, ~3 TB NVME SSD
Kringutrustning 🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP, Logitech G915 TKL, Logitech Superlight