Win10 upgradering + byte till SSD

Permalänk
Medlem

Win10 upgradering + byte till SSD

Tänkte upgradera till windows 10 på en bärbar som idag kör win7 på en snurrdisk, i samma veva vill jag byta till en SSD.

Hur går jag till väga?
1.Upgraderar till win10-->byter disk till SSD-->ny installation av win10

2.byter till SSD-->installerar om win7-->uppgraderar till win10

Permalänk
Medlem

Jag hade kört en ny installation av w10 på SSD disken. Jag undviker uppgraderingar så mycket jag kan då det har orsakat problem för mig förr.

Så det känns kanske bäst att göra på det sättet?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att köra på alternativ 1 här. Inte riktigt än, men dock.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt alternativ 1.

Och sedan kan du kolla i BIOS om det går att aktivera AHCI för SATA kontrollen, om AHCI finns för SATA kontrollen så bör den vara aktiverad innan man installerar Windows 7 eller senare versioner på en SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Alt 1 hade ju varit bäst. Kruxet är ju om windows 10 aktiveringen anser att det inte är samma dator efter att jag har bytt till SSD, man får ju ingen nyckel.

Då är man rökt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRE:

Alt 1 hade ju varit bäst. Kruxet är ju om windows 10 aktiveringen anser att det inte är samma dator efter att jag har bytt till SSD, man får ju ingen nyckel.

Då är man rökt

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på alt 1.
Du har fortfarande win7 nyckeln kvar, även om du uppgraderar till 10an så är din nyckel fortfarande 7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRE:

Alt 1 hade ju varit bäst. Kruxet är ju om windows 10 aktiveringen anser att det inte är samma dator efter att jag har bytt till SSD, man får ju ingen nyckel.

Då är man rökt

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är som bärplockaren skriver, du är inte rökt om du har installationsmedia och licensnyckel för W7 så kan du alltid göra en ny W7 installation.

Men om W10 uppgraderingen aktiveras på gamla hårddisken så skall det inte vara några problem att göra en ny och aktiverad W10 installation på en ny SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag hade kört en ny installation av w10 på SSD disken. Jag undviker uppgraderingar så mycket jag kan då det har orsakat problem för mig förr.

Så det känns kanske bäst att göra på det sättet?

Gratiserbjudandet gäller bara uppgradering. Däremot när uppgraderingen väl är gjord och aktiverad går det bra att göra en ren installation av w10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Gratiserbjudandet gäller bara uppgradering. Däremot när uppgraderingen väl är gjord och aktiverad går det bra att göra en ren installation av w10.

Ja, jag vet. Där av alternativ 1 som jag syftade på? Kanske skulle ha skrivit det lite mer uppenbart dock.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

OM du gör alt 1 så bör du först bränna dator tillverkarens Win 7 återställnings skivor så du är bredd med alt 2 om du inte har en ren Win 7 skiva. Dom kan behövas senare vid olika fel eller om du skulle behöva fabriksåterställa till Win 7.

Återställnings skivorna (Win 7 och äldre) bruka också skapa återställnings partitionen / funktionen tex på en ny disk. Partitionen / funktionen på disken kan dock sluta att funka vid många fel och efter uppdateringen kan det varierar vad som händer man man försöker använda den.

Under start / alla program / finns en mapp med dator tillverkarens namn med deras program som låter dig bränna skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag hade valt alternativ 1.

Och sedan kan du kolla i BIOS om det går att aktivera AHCI för SATA kontrollen, om AHCI finns för SATA kontrollen så bör den vara aktiverad innan man installerar Windows 7 eller senare versioner på en SSD.

Om det finns fler klantskallar som jag själv, som glömmer bort att ändra till AHCI innan man installerar windows, och gör sedan om hela processen med installation/uppdateringar etc så titta hit. Det finns nämligen ett sätt att ändra från IDE till AHCI även efter installation av windows: https://support.microsoft.com/en-us/kb/922976

Permalänk

Man kan utan problem byta till en SSD. Microsoft använder moderkortet för aktivering av Windows 10, inte någon annan hårdvara. Man kan alltså även byta CPU om man skulle önska det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Blev alternativ 1
Uppdaterade befintliga win7 till 10, sen bytte jag till SSD och gjorde en clean installation hoppade över alla frågor om nycklar.
Då blev den aktiverad automatiskt så de är nog som ni säger att aktiveringen bara kollar på moderkortet.

Gällande AHCI så hade HP spärrat den funktionen i bios så de gick inte att ändra.
Man kunde flasha in en hackad bios, men då fanns risken att man brickade dator, vilket jag inte vågade göra då det är en väns dator.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com