Permalänk
Medlem

Wifi drar mer brandbredd?

Ja tjena allihopa, kommer med en liten fråga här. När jag spelar cs eller online spel överhuvudtaget så märker jag att när wifi bara är på och ingen enhet är ansluten får jag +20 ping ungefärligt. Brukar pendla mellan 30-40 ms och när wifi e på så blir det 50-60.

Dock det stora problemet är när våran AppleTv är igång och streamar netflix så går pingen upp emot 150-200, fick när jag själv streamar netflix på datorn samtidigt som man spelar cs (testade det medans jag körde dm) bara mellan 90-110 ms.

Drar wifi såpass mycket mer? Och kan man fixa det? Har 8/1 Telia + Tg799vn router

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Wifidelen belastar ju normalt sett med lite trafik och ökad cpubelastning i routern men är det stora skillnader i latens utan att det är trafik på wifinätet så är det nog nått som är fel.
Appleprylar däremot genererar mer trafik än andra på lanet eftersom de har Bonjour
https://en.wikipedia.org/wiki/Bonjour_%28software%29

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej Wifi drar inte mer.
Det jag kan tänka mig är att när du streama på Appletvn så hade du högre bitrate än när du streama på datorn och då drog det mer internet som gjorde att din ping sprang iväg mer.

EDIT: Jag har själv adsl 8/1 och det ända sättet att hålla låg ping är att inte belasta internetet.

Permalänk
Medlem

Wifi (IEEE 802.11) är ett protokoll som är grymt effektivt när det kommer till att ge låg ping (låga latenser) till enskilda användare på ett lågt belastat nät. Men så fort det är flera enheter som konkurrerar om att få skicka och ta emot data så faller effektiviteten tvärt, vilket kommer leda till markant högre ping för alla enheter i nätverket.

Men, i ditt fall så hade det nog kunnat vara så att internetanslutningen i sig blir flaskhalsen. 8/1 och Tg799vn låter nästan som adsl, och då kan jag tänka mig att netflix och spelande är mer än vad internetanslutningen klarar.

Det du kan testa är att koppla in din appletv med ethernetsladd istället för trådlöst (som jag gissar att du kör nu) och se om det hjälper eller ej.