Permalänk
Medlem

Konvertera video för redigering

Har samlat ihop video från två resor från flera olika kameramärken Sony, Fuji, Nikon, Cannon samt Samsung och Iphone telefoner och har därmed lite trubbel. Först och främst har jag problem att i Premiere Pro så är bilden svart eller så saknas ljud och i Davinci Resolve så saknas ljud. Tror det är primärt Sony formaten som strular, alla andra filer verkar funka fint. Därefter har jag från tidigare erfarenhet upplevt att arbete i Premiere Pro går långsamt när man blandar olika format.

  • Tror Sony producerar filer i H.264/XAVC S i .MP4 och H.264/AVCHD i .MTS

  • Tror Nikon producerar filer i H.264/MPEG-4 i .MOV

  • Tror Fuji producerar filer i H.264 i .MOV

  • Tror iPhone producerar filer i H.264/MPEG-4 i .MOV

  • Tror Samsung producerar filer i H.264/MPEG-4 i .MP4

  1. Förslag på lösningar och programvaror för att redigera i Davinci Resolve och Premiere pro? (Jag kör Windows 10)

  2. Hur hanterar man att olika klipp är filmade i olika framerate? 30/60/120? Vill gärna behålla original framerate

Tack på förhand // Pär

Permalänk
Medlem

Samtliga du listar är drag n drop i Resolve men om det strular använd edit ready eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Samtliga du listar är drag n drop i Resolve men om det strular använd edit ready eller liknande.

Resolve verkar inte gilla XAVC-S i .MP4 koch inte heller AVCHD i .MTS. Jag får inte med något audio track på Sony-filerna i Resolve men det går fint att spela upp och redigera dem utan ljud.

Hittade en lösning som rekommenderade att konvertera från mp4 till mov med original codec inställningar för både ljud och bild. Använde TEncoder enligt denna guide vilket nästan funkade. Filen funkar felfritt i VLC men ljudet blir "knastrigt" i Resolve.

Det är "eller liknande" jag skulle behöva få tips på. EditReady finns bara för OS X och det finns fruktansvärt mycket skräpprogram till windows.

EDIT: Intressant problem, knastrandet existerade bara i "Media" läget. När jag spelade upp i "Edit" eller "Color" funkade det fint.

Permalänk

Mitt tips till dig är att transcoda om allt material som krånglar (eller ALLT material om du har en mindre kraftfull dator som får kämpa med h.264-filerna) till Cineform alt. ProRes (om du sitter på OSX).

Anledningen till valet av just dessa codecs är att de har mycket lägre generationsförlust och är lätta att packa upp.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

om ljudet strular så är det kanske så att de använder någon egen sony ljudcodec. vet att de hade ju något eget "lossless" format man kundre bränna ljudfiler och köra i deras bärbarbara cdspelare för sådär 10-15 år sedan vet dock inte om det är utdött eller om det fortfarande används.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har svårt att hitta ett program som kodar om alla format till Cineform. Någon som kan rekommendera ett program?
Är även intresserad av program som kan koda alla format till DNxHD eller ProRes.

Har testat Convert V3 för att koda om MTS/AVI/MOV/MP4 till DNxHD och ProRes 422 men får problem att ladda filerna i Premiere, antingen går det inte att importera eller så är vissa bildrutor skadade eller röda.

Sitter som sagt på windows maskin.

Permalänk

vet inte om handbrake klarar av samtliga format du angett ovan men vet att det kan koda om till väldigt många olika format.

du får läsa lite på deras hemsida.
https://handbrake.fr/

tror även det har en del pluginstöd så kanske även finns plugins till formaten om det inte har stöd för dem från grund.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Tackar, ska testa och se vad jag kan åstadkomma