Permalänk
Medlem

Frågor innan köp

Tjena Sweclockers,

Det är nu dags för mig att plocka ihop en ny dator från inet igen då mitt gamla system blivit en aning utdaterad, har därmed lite frågor kring mina datordelar innan jag lägger orden och låter Inet bygga ihop datorn.

Det gäller då dessa delar: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9492519/gamingdator-utan-gr...

Mejlade Inets support men fick inget svar, gått 3 dagar nu.

Frågor: Jag undrar om det går bra för Inet att sätta ihop datorn och göra allt utan att jag köper till ett grafikkort? Har nämligen redan köpt ett GTX 1080 grafikkort separat redan som jag skall sätta in själv.

Jag beställer även till 4 extra fläktar till mitt Fractal R5 chassi som jag vill trycka in, får alla dessa 4 plats i chassit med de andra komponenterna? Tänker mest på CPU kylradiatorn och hur stor plats nätaggregatet tar. För mig ser måtten bra ut, men någon som har erfarenhet av detta?

Eftersom jag har många fläktar som kommer köras i min build, behöver jag lägga till en typ av 4-pin adapter som tillåter flera fläktar eller får alla plats på moderkortet? Vill att alla kan styras med PWM.

Passar RAM kylaren mina RAM kort? (Vill gärna ha ram kylaren, vet att det kan anses som onödigt).

Är det något mer som kan bli fel eller fattas, ser det bra ut annars? Några tips ni kan ge innan jag slår till?

Edit: Har redan en SSD hemma som väntar, därav finns det ingen med i kundvagnen.

Tack i förhand

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Det står vad som krävs vid montering.
Grafikkort behövs inte.
Inet monterar enbart minnen på 2133Mhz

https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Varför så många fläktar?

1000w behövs inte.

Ingen SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det står vad som krävs vid montering.
Grafikkort behövs inte.
Inet monterar enbart minnen på 2133Mhz

https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Varför så många fläktar?

1000w behövs inte.

Ingen SSD?

Ah shit, ser nu att jag glömde tillägga en del. SSD använder jag från min gamla dator, 500gb 850 EVO räcker väl.

Skall troligtvis skaffa en till GTX 1080 i framtiden för köra SLI samt överklocka båda så mycket jag kan innan tempen blir för hög, har MSI's kylare. Därav 1000w nätagget, processorn kommer också överklockas.

Fläktarna är för klara av att skicka ut värmen väl när jag väl köper till ett extra GTX 1080. Får alla fläktarna plats i chassit och på moderkortet?

Hur kan Inet inte installera Ram över 2133mhz? De kan väll downklocka minnena för sedan köra sina tester på datorn?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

Du kommer inte behöva 1000w för överklockade 1080's och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juan Pablo:

Du kommer inte behöva 1000w för överklockade 1080's och cpu.

Försöker hålla ljudnivån på datorn låg, 850w måste säket jobba på ganska hårt med SLI och CPU överclockade, med 1000w jobbar nätagget inte lika hårt och blir kallare, tystare samt leverar jämnare ström, eller har jag fel?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Försöker hålla ljudnivån på datorn låg, 850w måste säket jobba på ganska hårt med SLI och CPU överclockade, med 1000w jobbar nätagget inte lika hårt och blir kallare, tystare samt leverar jämnare ström, eller har jag fel?

Jag skulle säga att detta generellt är ett korrekt antagande.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Försöker hålla ljudnivån på datorn låg, 850w måste säket jobba på ganska hårt med SLI och CPU överclockade, med 1000w jobbar nätagget inte lika hårt och blir kallare, tystare samt leverar jämnare ström, eller har jag fel?

Skulle dock inte säga detta. När det kommer till nätagg så är effektiviteten viktigare.
Har ett T2 850w nätagg från EVGA som jag vill sälja av. Det är två månader gammalt och sparsamt använt. i princip ett av de bästa nätaggen, titanium 80+ certifiering. Har digitalt kvitto och alla tillbehör. Skulle du vara intresserad skicka mig ett pm.
https://www.inet.se/produkt/6900032/evga-supernova-t2-850w/#s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Skulle dock inte säga detta. När det kommer till nätagg så är effektiviteten viktigare.
Har ett T2 850w nätagg från EVGA som jag vill sälja av. Det är två månader gammalt och sparsamt använt. i princip ett av de bästa nätaggen, titanium 80+ certifiering. Har digitalt kvitto och alla tillbehör. Skulle du vara intresserad skicka mig ett pm.
https://www.inet.se/produkt/6900032/evga-supernova-t2-850w/#s...

Tack för erbjudandet, dock låter jag Inet montera ihop datorn, därför behöver jag köpa ett från dem.

Har aldrig monterat en dator från scratch och vet att Inet gör ett riktigt bra jobb, speciellt kabeldragningen.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3