Blåsa ur dator hur behåller jag windows?

Permalänk

Blåsa ur dator hur behåller jag windows?

Har nyligen fått en begagnad dator av en vän och tänkte fabriksåterställa datorn helt och hållet från grunden. är dock rädd att jag förlorar mitt windows i och med detta. anledningen är då att jag inte har någon usb sticka eller cd att ominstallera det. hur bör jag göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en märkesdator kan det kanske finnas en återställningspartition på den, annars så har du problem om du inte vill skaffa en ny licens.
Vilken dator och winversion är det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter det inte en klisterlapp med en nyckel någon stans? Om så bör du kunna ladda hem rätt version av Windows till den datorn, och har du tex en extra hdd liggandes kan du testa att installera på den o se om nyckeln stöds.

Sen kan du komma till till aktiveringen men du ringer bara ett 020 nummer och det bör gå bra kör på andra disken om du har möjlighet sen kan du köra med den med iof

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Har du cd-nyckeln så kan du ladda hem windows från microsofts hemmsida o göra en bootbar usb sticka som du kan installera från. Sedan använder du nyckeln för att validera din kopia.

Permalänk
Sötast

Det är bara en bra sak för dig att blåsa den helt och installera om windows.

Fixa en billig usb sticka på minst 8GB, sedan tankar du drivrutiner till allt och lägger detta på stickan också, sedan installerar du om windows och så installerar du alla drivers direkt.

Tar väl en 40 min eller så sen har du en helt ren och frisk installation av windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att ladda hem nått från MS om man har en märkesdator med oem licens, Det är i så fall datortillverkaren som kan ha det , men MS hanterar inte det.
För att ladda hem nått från MS måste man ha en licens som är köpt lös och inte nått som levereras med en märkesdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Operativsystemet är windows 8 datorn antar jag har varit en gammal märkesdator från hp men vissa delar är utbytta och där även operativsystemet. det verkar vara vista som är ursprungssystemet och det har jag en licensnyckel till men jag antar att det inte är den som gäller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oliver_1998:

@mrqaffe: Operativsystemet är windows 8 datorn antar jag har varit en gammal märkesdator från hp men vissa delar är utbytta och där även operativsystemet. det verkar vara vista som är ursprungssystemet och det har jag en licensnyckel till men jag antar att det inte är den som gäller

Nä Vistanyckeln är inte så bra till nått modernare. och är det ett äldre moderkort finns inte nyckeln i moderkortet.
Hade du uppdaterat till win 10 förra veckan hade du bara kunnat installera om utan problem med win 10 men nu blir det svårare.
Du får läsa ut nyckeln ur befintlig installation och se om den funkar att aktivera med
http://www.makeuseof.com/tag/four-places-find-windows-8-produ...

Visa signatur