Köpråd speldator, budget omkring 6000kr
Hej Sweclockers, mitt första inlägg så ursäkta om någon information saknas!
Jag och min fru funderar på att köpa varsin dator för spelande, hittils använder vi laptops och även om det fungerar skulle det vara väldigt skönt med mer kraft. Ingen av oss har behov av mer än 1080p 60fps. Det spel vi spelar mest är World of Warcraft, jag spelar också en del War Thunder. Så länge vi kan spela de flesta spel som finns nu är vi nöjda, behöver inte maxa inställningarna eller något sådant.
Vi har varit ute hela dagen idag och kollat på både laptops och komponenter för stationär dator. Det här är ett förslag jag tycker verkade matcha våra behov ganska väl. Jag vill nämna att vi inte bor i Sverige så priserna kan variera från Svenska marknaden, det är OK att använda Svenska priser som referens. Min fråga till forumet handlar mest om att inte bli blåsta på priser eller köpa en dator som inte kommer leva upp till våra behov. I framtiden kan det hända att vi uppgraderar grafikkort och kanske även moderkort samt processor.
Kommer dessa komponenter kunna:
Köra de flesta spel som finns nu i 1080p på låg/mellan inställningar?
Köra de flesta spel som finns nu i 30-60fps på låg/mellan inställningar?
Är komponenterna vettigt prissatta eller blir vi blåsta?
Är någon av komponenterna ökänt dålig och skapar stor risk för instabilitet?
Bonusfråga:
Jag kör linux och har inte kollat om det finns drivrutiner för alla komponenter ännu, detta är givetvis något jag kommer göra innan jag köper men skulle uppskatta om någon som vet kan hojta till om något saknas eller fungerar dåligt på linux?
Komponenter:
CPU: i5 6500 : 1780 SEK
MB: Asrock B150-ProV4 : 665 SEK
RAM: Samsung DDR4 4G 1700 x2 : 320 SEK
GPU: Colorful 750 Ti 1GB (Kanske 2GB) : 975 SEK (2GB 1028 SEK)
SSD: Colorful 260GB : 650 SEK
HDD: WD 1TB Blue : 438 SEK
PSU: SF-500 NOVA : 294 SEK
Chassi: NCORE Pixel : 136 SEK
Monitor: BitM B220LED : 718 SEK
Total : 6047 SEK
Tack alla som tar sig tid att kolla och ge mig värdefull feedback!