Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem

Telia "böjde" sig direkt och sa att dom följer tingsrättens beslut.
Inga överklagande eller något överhuvudtaget. Av det jag har förstått så sa dom inte ens nej från början utan bara hänvisade till tingsrätten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har dom ändrat lagen eller har jag missuppfattat detta från början?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott_mot_upphovsr%C3%A4ttslage...
Här står "fängelse upp till 2 år" listat som en del av straffskalan.

Det var tydligen att om det är brott som det är MINST 6 månaders fängelse, då lämnar de ut uppgifter.
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/02/24/bahnho...

Bryter man mot upphovsrättslagen så är det inte MINST 6 månader utan där är det böter som är det lägsta straffet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Christley:

skulle vilja se hur dom la fram bevisen.
var minst 5000 personer som skulle få brevet, upp till 10000 om jag läste och minns rätt. har dom lagt fram en lista på ip nummer från telia som bevis? alltså:
XXX.XX.XXX.XXX
YYY.XX.YY.YYY

eller har dom faktiskt visat bevis på över 5000 personer från telia som har fildelat detta? för då är ju målet sjukt mycket större än de låter som.
och i förra tråden om spridningskollen så sa jag att dom troligen kommer gå på alla som är listade i peers listan vid det läget dom kollar. och nu verkar det som dom gjort det. trots att folk sa att dom troligen inte skulle göra det

Vad är det som är så hemskt? De har redogjort för hur IP-adresserna har samlats in och de har presenterat en lista över adresser som de hittat med den metoden. (Gissningsvis har de bara tagit listan från trackern). Det gnälls en hel del över att de bara kan hitta på vilka IP-adresser som helst, men varför skulle de göra det? Kostnaden, trovärdighetsmässigt, vore för stor för att de skulle göra det. Ponera att de skickar kravbrev till Nisse, som under tiden för det påstådda brottet var i Uganda och hans router var avstängd. Det skulle bli uppförsbacke i domstolen efter det...

Permalänk
Medlem

Jag är delägare i ett byanät med ett tusental användare som köper internet av Alltele. (tror det är ett norskt bolag) Någon som vet hur dom står sig i dessa frågor? Tex Banhof är ju väldigt "PRO" integritet osv.

Skickades från m.sweclockers.com

§7
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad är det som är så hemskt? De har redogjort för hur IP-adresserna har samlats in och de har presenterat en lista över adresser som de hittat med den metoden. (Gissningsvis har de bara tagit listan från trackern). Det gnälls en hel del över att de bara kan hitta på vilka IP-adresser som helst, men varför skulle de göra det? Kostnaden, trovärdighetsmässigt, vore för stor för att de skulle göra det. Ponera att de skickar kravbrev till Nisse, som under tiden för det påstådda brottet var i Uganda och hans router var avstängd. Det skulle bli uppförsbacke i domstolen efter det...

Det där kräver ju att de har någon trovärdighet från början, och det tror jag inte de har. Hos vilka har sådanna här organisationer trovärdighet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

säger inte att dom hittar på vilka ip adresser som helst. utan jag lägger fram en fråga jag seriöst undrar. har dom sagt "vi har fått lov av X företag att lägga oss i nedladdningspoolen för att övervaka vilka IP som kommer in och ut ur peerlistan" och sedan lagt fram en lång lista på ips eller har dom bevis på varenda enskild person med tex bilder eller loggar att dom laddat ned från x person etc?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Telia är verkligen bara odugliga veklingar.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Varför just Telia av alla?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Woops! Jag har HBO Nordic men har laddat hem Blscksails avsnitt också då jag velat se med bättre kvalitet ibland. Deras streamade version är inte bra tyvärr.

Jag är delägare i ett byanät med ett tusental användare som köper internet av Alltele. (tror det är ett norskt bolag) Någon som vet hur dom står sig i dessa frågor? Tex Banhof är ju väldigt "PRO" integritet osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Men herregud människa...

Erkänn inte det på Sweclockers med fulla personuppgifter tillgängliga och en bild (?) på dig själv.
Smart.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

säger inte att dom hittar på vilka ip adresser som helst. utan jag lägger fram en fråga jag seriöst undrar. har dom sagt "vi har fått lov av X företag att lägga oss i nedladdningspoolen för att övervaka vilka IP som kommer in och ut ur peerlistan" och sedan lagt fram en lång lista på ips eller har dom bevis på varenda enskild person med tex bilder eller loggar att dom laddat ned från x person etc?

Någon sorts metod har de sannolikt fått redogöra för till punkt och pricka. Sen om själva listan kommer från just den metoden tror jag är helt upp till dem själva, så där finns väl utrymme till fuffens, vad de nu skulle tjäna på det.

Permalänk
Medlem

@Serzarian: Du kanske ska ta bort citatet om han nu redigerar sitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Här finns mer info om varför en del måste lämna ut uppgifter (skrivet idag 2016-09-06):

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Jon Karlungs slutsats är att de internetoperatörer som lämnar ut uppgifter som begärts med stöd av Ipred-regeln måste ha valt att lagra uppgifterna ”vid sidan av”. Det finns nämligen ingen regel som förbjuder operatörer att lagra abonnentuppgifter och trafikuppgifter vid sidan av det som måste tvångslagras enligt LEK.

Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

nej.

Vi lever inte i ett totalitärt övervakningsamhälle. Och det ska heller inte bli så bara för att hjälpa hollywood att sämla in pengar.

Du menar att vi inte lever i ett totalitärt övervakningsamhälle ÄN.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

skulle vilja se hur dom la fram bevisen.
var minst 5000 personer som skulle få brevet, upp till 10000 om jag läste och minns rätt. har dom lagt fram en lista på ip nummer från telia som bevis? alltså:
XXX.XX.XXX.XXX
YYY.XX.YY.YYY

eller har dom faktiskt visat bevis på över 5000 personer från telia som har fildelat detta? för då är ju målet sjukt mycket större än de låter som.
och i förra tråden om spridningskollen så sa jag att dom troligen kommer gå på alla som är listade i peers listan vid det läget dom kollar. och nu verkar det som dom gjort det. trots att folk sa att dom troligen inte skulle göra det

hittat hur dom har gjort:
https://www.docdroid.net/VdIXEno/sdertrns-tr-9134-16-slutligt...

dom har tagit allt från öppna trackers (troligen piratebay) och sen listat vad varje IP har laddat ned för torrent.
undrar hur lång tid de tar innan någon skriver ut alla ipn i listan så man ser om man åker dit

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Här finns mer info om varför en del måste lämna ut uppgifter:

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Jon Karlungs slutsats är att de internetoperatörer som lämnar ut uppgifter som begärts med stöd av Ipred-regeln måste ha valt att lagra uppgifterna ”vid sidan av”. Det finns nämligen ingen regel som förbjuder operatörer att lagra abonnentuppgifter och trafikuppgifter vid sidan av det som måste tvångslagras enligt LEK.

Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut.

<3 Bahnhof!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Men herregud människa...

Erkänn inte det på Sweclockers med fulla personuppgifter tillgängliga och en bild (?) på dig själv.
Smart.

haha. Detta inlägget fick mig att garva rätt ut.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd

Är ett dåligt domslut som borde överklagas då det pissar på personlig integriteten när företag leker låtsas poliser och är riktiga polisen som ska hantera brott inte privata aktörer sen lämna ut känslig information till dom för ett ringa brott är inte ok alls och jag skulle aldrig använda en isp som delar sådan information som borde gå under samma regelsystem som för husrannsakan för att få ut information och skötas av myndighet och polisen inte utomstående företag som är en sammanslutning av dom drabbade aktörerna som sköter brott mot sig själva och blir ett jävligt konstigt scenario

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Lego Master

Chattade med Telia om detta precis:

13:31:20
Chatten är placerad i kö.

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att du chattat med en av våra rådgivare får du möjlighet att besvara tre korta frågor.
--------------------
13:33:19
Din rådgivare [Telia] har kommit in i chatten
--------------------
13:33:19 --- [Telia]
Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
--------------------
13:33:41 --- [Jag]
Hej! Jag undrar hur det kommer sig att Telia lämnade ut uppgifter till Tingsrätten gällande 8000 abonnenters IP-nummer enligt: http://www.sweclockers.com/nyhet/22621-telia-doms-till-att-la... samt https://minfil.org/Rsjq8wScmWOiBFEBJo0sr5B2YPu1yzgP/Rc57oab8b.... Krävs det inte en straffskala som innefattar minst fängelse på 2 år för att den typen av förfrågan ska kunna godtas? Dessutom verkar Telia ha haft åsikter om hur uppgifterna om IP-adresser insamlats, men detta har ignorerats av Tingsrätten. Jag känner att min rättssäkerhet som kund hos Telia just nu är ganska godtycklig.
--------------------
13:34:09 --- [Jag]
Ledsen om det här inte riktigt är din avdelning, men jag känner att det behöver lyftas.
--------------------
13:34:39 --- [Telia]
Bra att du hör av dig angående detta. Jag förstår dig, vi har haft en del frågor angående spridningskollen. Ett ögonblick så ska jag kika närmare kring detta.
--------------------
13:34:45 --- [Jag]
tackar
--------------------
13:39:34 --- [Telia]
Jag har kikat närmare på det och jag kan som sagt inte uttala mig om specifika fall eller de exakta regler som gäller kring detta ärende. Vi är enligt lag skydliga att lämna ut uppgifter vid ett domstolsbeslut precis som skett i detta fall.
--------------------
13:40:38 --- [Jag]
ja, men bör inte Telia motsätta sig (eller överklaga beslutet) om det är fattat på lösa eller felaktiga grunder?
--------------------
13:41:29 --- [Jag]
förfrågan från Crystalis ligger på extremt lösa grunder (någon extern rapport från 2014 om hur man går till väga för att ta fram IP-adresser) och sen en lista på IP-adresser som inte har någon klar koppling eller exakt förklaring till var de kommer ifrån.
--------------------
13:44:58 --- [Telia]
Jag kan inte säga vad de högre har beslutat men vi har en lag att följa. Om du vill läsa mer om din integritet hos oss så kan du se mer info här https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy?intcmp=fp_om...

--------------------
13:45:42 --- [Telia]
Vi har ingen relation med spridningskollen utan följer bara den lag som vi har när det kommer till ett domstolsbeslut
--------------------
13:46:06 --- [Jag]
jag förstår det, men det känns som att Telia behöver förklara hur man menar att oskyldiga inte ska komma i kläm eftersom förfrågan inte innehåller någon vettig information om hur man hittat IP-numren.
--------------------
13:46:37 --- [Jag]
det behöver som man säger finnas en klar indiciekedja.
--------------------
13:47:33 --- [Jag]
men okej, det låter som det här behöver lyftas på högre nivå inom Telia, jag fattar ju att ni på kundtjänst inte har mycket insikt i hela ärendet.
--------------------
13:48:32 --- [Telia]
Ja det är en knepig fråga som vi inte har fått all för mycket info om det då nyligen släptes. Vi försöker få till oss så gott om info som möjligt så vi vet vad vi ska göra
--------------------
13:48:50 --- [Telia]
Håller på att kika med chefen om de finns mer info
--------------------
13:48:57 --- [Jag]
gott
--------------------
13:58:20 --- [Telia]
Tack för att du dröjde. Det finns inte så mycket mer vi kan säga gällande detta. Enligt IPRED lagen är vi skyldiga till att ge ut ip adresser, sedan om deras metoder är uråldriga och har inte någon 100% bevis att just en kund har delat kan man alltid diskutera med domstolen om.
--------------------
13:59:09 --- [Jag]
men det är ju Telias jobb att överklaga detta, inte era enskilda kunder? de kommer ju inte bli underrättade förrän efter överklaganstiden gått ut om jag förstår det rätt.
--------------------
14:00:07 --- [Jag]
ledsen om jag är stökig, men det här känns inte helt rätt på så många plan.
--------------------
14:01:20 --- [Telia]
Jag förstår och håller med, jag har som sagt talat med många om detta och det är ett stort ämne här nu. Men får inte fram någon mer info om detta, jag har lyft och skickat vidare alla dina frågor så vi har något mer att komma med.
--------------------
14:01:50 --- [Jag]
okej, tack för det. fortsätter bevaka detta i media så länge då. tack för din tid.
--------------------
14:02:26 --- [Telia]
Det var ingen fara, som sagt så är det bra att vi får in olika frågor så vi kan få mer info. Önskar dig en trevlig dag
--------------------

Hälsningar [Telia]

Chatten är avslutad

Dold text

Kanske är intressant för någon.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Aktierna sålda. Tror Telia kommer straffas hårt för det här om dom inte överklagar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har dom ändrat lagen eller har jag missuppfattat detta från början?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brott_mot_upphovsr%C3%A4ttslage...
Här står "fängelse upp till 2 år" listat som en del av straffskalan.

Men det är väl i så fall delning, inte nedladdning?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det där kräver ju att de har någon trovärdighet från början, och det tror jag inte de har. Hos vilka har sådanna här organisationer trovärdighet?

Uppenbarligen måste de ha viss trovärdighet för annars skulle tingsrätten inte döma till deras fördel. Om de beter sig alltför illa kan det gå som för Prenda Law.

Även om alla hatar dem reflexmässigt, så innebär det inte att alla på firman är korkade. Till och med ledningen på spridningskollen måste förstå att den eventuella 2000-kronorsvinsten per fabricerad IP-adress inte vägs upp av att bli utkastad från domstolen. Det skulle betyda att de inte kunde kräva ut fler kunduppgifter från ISPerna och inga mer 2000-kronorsvinster. Alltså finner jag det osannolikt att de skulle slumpa fram IP-adresser. Håller du med?

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen måste de ha viss trovärdighet för annars skulle tingsrätten inte döma till deras fördel. Om de beter sig alltför illa kan det gå som för Prenda Law.

Även om alla hatar dem reflexmässigt, så innebär det inte att alla på firman är korkade. Till och med ledningen på spridningskollen måste förstå att den eventuella 2000-kronorsvinsten per fabricerad IP-adress inte vägs upp av att bli utkastad från domstolen. Det skulle betyda att de inte kunde kräva ut fler kunduppgifter från ISPerna och inga mer 2000-kronorsvinster. Alltså finner jag det osannolikt att de skulle slumpa fram IP-adresser. Håller du med?

Nej, det finns nämligen inget som säger att man måste ha trovärdighet för att göra en anmälan om brott eller stämma någon civilrättsligt.

Däremot vet jag inte om domstlen får ta hänsyn till historisk hållbarhet av bevis från samma anmälare, men jag har aldrig läst att der skulle finnas något sådant krav.

En annan tanke med detta är att om nu domstolarna godtar sådant här trams, vad hindrar dem från följande tilltag?

Låt säga att de skickar ut blev till alla med registrerad adress och det ser ut såhär:

-------------
Hej! N N, vi genomför just nu en stor utredning vad gäller olovlig spridning av filmen N, baserat på statistik tror vi att du kan ha delat filmen olovligen, vi ber dig därför sätta in 2 000Kr på bankgiro XX, så undantar vi ditt namn från utredningen om det skulle dyka upp. I annat fall fullföljer vi anmälan.

Med Vänlig hälsning

Spridningskollen.
--------------

Här har du tre sannorlika utfall,

1:folk vet med sig att de inte fildelat och betalar inte
2: folk vet med sig att de fildelat och betalar.
3: folk vet med sig att de fildelat, men belatar inte.

Hur som helst så får de ju nu in pengar helt riskfritt, för utformingen av brevet är ju sådant att de bara förväntar sig betalning av de som gjort något olagligt, alltså är det inte utpressning, eller?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shudnawz:

Chattade med Telia om detta precis:

13:31:20
Chatten är placerad i kö.

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att du chattat med en av våra rådgivare får du möjlighet att besvara tre korta frågor.
--------------------
13:33:19
Din rådgivare [Telia] har kommit in i chatten
--------------------
13:33:19 --- [Telia]
Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
--------------------
13:33:41 --- [Jag]
Hej! Jag undrar hur det kommer sig att Telia lämnade ut uppgifter till Tingsrätten gällande 8000 abonnenters IP-nummer enligt: http://www.sweclockers.com/nyhet/22621-telia-doms-till-att-la... samt https://minfil.org/Rsjq8wScmWOiBFEBJo0sr5B2YPu1yzgP/Rc57oab8b.... Krävs det inte en straffskala som innefattar minst fängelse på 2 år för att den typen av förfrågan ska kunna godtas? Dessutom verkar Telia ha haft åsikter om hur uppgifterna om IP-adresser insamlats, men detta har ignorerats av Tingsrätten. Jag känner att min rättssäkerhet som kund hos Telia just nu är ganska godtycklig.
--------------------
13:34:09 --- [Jag]
Ledsen om det här inte riktigt är din avdelning, men jag känner att det behöver lyftas.
--------------------
13:34:39 --- [Telia]
Bra att du hör av dig angående detta. Jag förstår dig, vi har haft en del frågor angående spridningskollen. Ett ögonblick så ska jag kika närmare kring detta.
--------------------
13:34:45 --- [Jag]
tackar
--------------------
13:39:34 --- [Telia]
Jag har kikat närmare på det och jag kan som sagt inte uttala mig om specifika fall eller de exakta regler som gäller kring detta ärende. Vi är enligt lag skydliga att lämna ut uppgifter vid ett domstolsbeslut precis som skett i detta fall.
--------------------
13:40:38 --- [Jag]
ja, men bör inte Telia motsätta sig (eller överklaga beslutet) om det är fattat på lösa eller felaktiga grunder?
--------------------
13:41:29 --- [Jag]
förfrågan från Crystalis ligger på extremt lösa grunder (någon extern rapport från 2014 om hur man går till väga för att ta fram IP-adresser) och sen en lista på IP-adresser som inte har någon klar koppling eller exakt förklaring till var de kommer ifrån.
--------------------
13:44:58 --- [Telia]
Jag kan inte säga vad de högre har beslutat men vi har en lag att följa. Om du vill läsa mer om din integritet hos oss så kan du se mer info här https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy?intcmp=fp_om...

--------------------
13:45:42 --- [Telia]
Vi har ingen relation med spridningskollen utan följer bara den lag som vi har när det kommer till ett domstolsbeslut
--------------------
13:46:06 --- [Jag]
jag förstår det, men det känns som att Telia behöver förklara hur man menar att oskyldiga inte ska komma i kläm eftersom förfrågan inte innehåller någon vettig information om hur man hittat IP-numren.
--------------------
13:46:37 --- [Jag]
det behöver som man säger finnas en klar indiciekedja.
--------------------
13:47:33 --- [Jag]
men okej, det låter som det här behöver lyftas på högre nivå inom Telia, jag fattar ju att ni på kundtjänst inte har mycket insikt i hela ärendet.
--------------------
13:48:32 --- [Telia]
Ja det är en knepig fråga som vi inte har fått all för mycket info om det då nyligen släptes. Vi försöker få till oss så gott om info som möjligt så vi vet vad vi ska göra
--------------------
13:48:50 --- [Telia]
Håller på att kika med chefen om de finns mer info
--------------------
13:48:57 --- [Jag]
gott
--------------------
13:58:20 --- [Telia]
Tack för att du dröjde. Det finns inte så mycket mer vi kan säga gällande detta. Enligt IPRED lagen är vi skyldiga till att ge ut ip adresser, sedan om deras metoder är uråldriga och har inte någon 100% bevis att just en kund har delat kan man alltid diskutera med domstolen om.
--------------------
13:59:09 --- [Jag]
men det är ju Telias jobb att överklaga detta, inte era enskilda kunder? de kommer ju inte bli underrättade förrän efter överklaganstiden gått ut om jag förstår det rätt.
--------------------
14:00:07 --- [Jag]
ledsen om jag är stökig, men det här känns inte helt rätt på så många plan.
--------------------
14:01:20 --- [Telia]
Jag förstår och håller med, jag har som sagt talat med många om detta och det är ett stort ämne här nu. Men får inte fram någon mer info om detta, jag har lyft och skickat vidare alla dina frågor så vi har något mer att komma med.
--------------------
14:01:50 --- [Jag]
okej, tack för det. fortsätter bevaka detta i media så länge då. tack för din tid.
--------------------
14:02:26 --- [Telia]
Det var ingen fara, som sagt så är det bra att vi får in olika frågor så vi kan få mer info. Önskar dig en trevlig dag
--------------------

Hälsningar [Telia]

Chatten är avslutad

Dold text

Kanske är intressant för någon.

Tack för det.
Men Telia kan väl fortfarande överklaga beslutet? Det står ju i protokollet.

Fast magkänslan säger ju att de inte lär göra det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Men, vilken en att gå efter, särskilt då Starz själv strömmade via sin torrent klient gratis.

http://moviepilot.com/posts/3985758

Sedan, måste de inte bevisa på något sätt att filen är just Black Sails? Förr i tiden var det ju mycket porr istället för tv avsnittet som stog.

Permalänk
Medlem

det är väl de som laddat upp filen det gäller och inte de som laddat ner.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wiggin:

Men det är väl i så fall delning, inte nedladdning?

Ja, som jag förstår rättsläget så är det inte olagligt att ha nedladdade filmer på sin dator, men du får inte göra dem tillgängliga för andra att ladda ner. Med tanke på hur torrent fungerar så seedar man normalt samtidigt som man laddar ner. Som jag förstår ansökan till TR så har Crystalis använt typ ett torrentprogram för att undersöka vilka IP-adresser som seedar en viss fil (dvs i lagens mening gör den tillgänglig för andra) och loggat denna IP-adress. Vad som inte framgår, eller vad jag vet tidigare prövats, är i vilken omfattning man ska ha seedat för att det ska anses vara brottsligt. Om man cappar uppladdningen på torrenten till säg 1kB/s och stänger av så fort filen är nere, så har man knappast gjort hela filen tillgänglig för någon annan. Men det är som sagt inte prövat i domstol vad jag vet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kapten_Kanel:

det är väl de som laddat upp filen det gäller och inte de som laddat ner.

Alla populära bittorent-klienter som folk använder laddar upp per automatik också både under och efter en nedladdning vilket få personer ändrar på.
Om man laddat upp en enda bit av ett upphovsrättsskyddat material så har man begått ett brott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Alla populära bittorent-klienter som folk använder laddar upp per automatik också både under och efter en nedladdning vilket få personer ändrar på.
Om man laddat upp en enda bit av ett upphovsrättsskyddat material så har man begått ett brott.

Så är det.
Men om man inte laddat upp en enda bit så har man inte begått ett brott. Kan tänka mig att många helt enkelt stänger av uppladdningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

nej.

Vi lever inte i ett totalitärt övervakningsamhälle. Och det ska heller inte bli så bara för att hjälpa hollywood att sämla in pengar.

Nä, kanske inte...än.
Men vi verkar fan vara på god väg.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, det finns nämligen inget som säger att man måste ha trovärdighet för att göra en anmälan om brott eller stämma någon civilrättsligt.

Däremot vet jag inte om domstlen får ta hänsyn till historisk hållbarhet av bevis från samma anmälare, men jag har aldrig läst att der skulle finnas något sådant krav.

Trovärdighet är inte ett krav fär att anmäla brott eller stämma någon, men sannolikt krävs det för att tingsrätten skall döma till din fördel.

Skrivet av Ozzed:

En annan tanke med detta är att om nu domstolarna godtar sådant här trams, vad hindrar dem från följande tilltag?

Låt säga att de skickar ut blev till alla med registrerad adress och det ser ut såhär:

-------------
Hej! N N, vi genomför just nu en stor utredning vad gäller olovlig spridning av filmen N, baserat på statistik tror vi att du kan ha delat filmen olovligen, vi ber dig därför sätta in 2 000Kr på bankgiro XX, så undantar vi ditt namn från utredningen om det skulle dyka upp. I annat fall fullföljer vi anmälan.

Med Vänlig hälsning

Spridningskollen.
--------------

Här har du tre sannorlika utfall,

1:folk vet med sig att de inte fildelat och betalar inte
2: folk vet med sig att de fildelat och betalar.
3: folk vet med sig att de fildelat, men belatar inte.

Hur som helst så får de ju nu in pengar helt riskfritt, för utformingen av brevet är ju sådant att de bara förväntar sig betalning av de som gjort något olagligt, alltså är det inte utpressning, eller?

Ge dem inga ideer. Nu är det ditt fel när de startar nästa kampanj...