Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Äntligen, det var på tiden att 3.5mm dog :).
En adapter ingår utan kostnad, och vill du köpa flera så kostar de 99kr/st.
http://www.apple.com/se/shop/product/MMX62ZM/A/lightning-till...
99 kr:
http://www.apple.com/se/shop/product/MMX62ZM/A/lightning-till...
Nu så är det ju ett flertal nyheter, ex ny design, nya kameror, ny cpu/gpu, mm.
Varför sätta i mer pixlar som inte behövs?
Ögat kan ändå inte uppfatta fler pixlar än det kan.
Hur "vet" du att de inte kommer låta bättre?
EarPods låter inte sämre än andra kabelanslutna, och AirPods kommer kosta 1795 kr, vilket inte är högre totalpris än andra headset, ex Plantronics Voyager Legend.
Hört talas om bluetooth?
Trådlös laddning är ingen mening att ha, då blir telefonen bunden till laddningsenheten oavsett, har man kabel så kan den användas samtidigt som den laddas, utan att laddningen avbryts.
Varför införa en funktion som inte är användbar?

"Trådlös" laddning är inte trådlös, ja, du har ingen fysisk kabel inkopplad på enheten ja, men enheten blir låst till plattan/laddningsstationen, vilket gör den (närmst) oanvändbar under tiden den laddas. Laddar man med kabel så är det bara ta upp telefonen för att svara på ett samtal, skicka sms, maila, spela osv utan att laddningen stoppas, det kan du inte med "trådlös laddning".

Tja nu ser jag det som att telefonen kommer vara laddad oftare, speciellt på kontoret där man springer fram o tillbaka. Lättare då att få den laddad så fort du är tillbaka i kontoret. Då behöver du inte sitta o trasla in dig i sladden.
Finns tyvärr inget argument som kommer att att få mig att ändra mig heller av det enkla faktumet att ja helt enkelt gillar det.
Sedan får du så klart tycka vad du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sjukt tråkigt var lite hyped över telefonen men nää dom bort hörlurar jacket med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Eller driver det upp priserna.
BT lurar behövs laddas och jag har inte lust att ladda en pryl till. Man kan ju ge sig fan på att batteriet alltid är slut när man har en 2h bussresa framför sig. Dessutom tappar väl batteriet sin laddning efter 1-2 år så man får slänga lurana då de har inbyggt batteri.

Dessutom räcker batteriet i ett par svindyra blåtandslurar (in ear) i cirka 4-5 timmar, alltså inte ens en hel arbetsdag. Det är rena skräpet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite fult att de tog bort hörlurskontakten men o andra sidan medföljer adapter och det lär inte dröja länge innan det släpps hörlurar med lightning kontakt. Även positivt att de slopade 16GB versionen. Samt att den är vattentät.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"Trådlös" laddning är inte trådlös, ja, du har ingen fysisk kabel inkopplad på enheten ja, men enheten blir låst till plattan/laddningsstationen, vilket gör den (närmst) oanvändbar under tiden den laddas. Laddar man med kabel så är det bara ta upp telefonen för att svara på ett samtal, skicka sms, maila, spela osv utan att laddningen stoppas, det kan du inte med "trådlös laddning".

Detta är vad du tycker, inte en sanning. Vissa tycker att det är lättare att ladda genom att bara lägga telefonen på en yta, ingen har sagt att de vill använda den samtidigt, och det går ju fortfarande att ladda vis USB också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Det var inte mycket nytt i 7:an, trist hade räknat med ett snabbladdat batteri och trådlös laddning som Samsung kört med ända sedan S6. Och jag hade räknat med fler nyheter under skalet, men det är alltså bara kameran, processorn och nätverksdelen där man nu köpt in chip som stödjer beaming som är ändrat på?

Funderar ändå på att byta från Samsung till iPhone, för Android Auto är det sämsta skiten som finns.

Hela telefonen är ju ny från grunden, inte mycket gemensamt med de tidigare alls.
Så ja, mycket är nytt.

Skrivet av cracko:

Ingen större skillnad från 6s.

Förutom att hela telefonen är helt ny? Allt ifrån designen, tillcpu, gpu, skärm, mm?.

Skrivet av naniska:

För alla som inte är insatta i hifi och ljud värden så vill jag bara berätta att de tog inte bara bort jacket.

De tog också bort DAC/AMP combon som fanns i deras telefoner. DAC är den pryl som översätter ljudet från digital kod till analog fil. Amp är den del som ökar volymen så vi kan höra det som kommer från DACen i detta fallet.

Det faktum att detta inte längre finns i mobilen innebär att vi antingen måste ha en adapter från lightning porten till våra hörlurar. (detta kommer kosta och kunna tappas bort...)

Och för alla som säger att vi bara kan ha bluetooth hörlurar istället... Bluetooth skickar en digital signal!!! vilket innebär att om ni köper ett part bluetooth in-ear hörlurar så lägger du ca 40-80% av dina pengar på något som Apple tog bort för att få plats med annat...

Fast, du får ju ut 3.5mm analogt ljud via adaptern (som BARA kostar 99 kr).

Så inget förändras från nu, bara plugga i adaptern och lyssna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Varför sätta i mer pixlar som inte behövs?
Ögat kan ändå inte uppfatta fler pixlar än det kan.

Nu är du väl inte seriös?

Permalänk
Medlem

Den presterade ju på topp i samtliga benchmarks i Anandtechs testsvit: http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...
[/quote]

Dessa 'benchmarks' siffror har väldigt lite att göra med verklig användning av mobilen.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av pt96hni:

Vidvinkel: 28 mm bländare ƒ/1,8
Teleobjektiv: 56 mm bländare ƒ/2,8

/Håkan

Skrivet av Tinardirith:

Du fick svar ovan såg jag.

Själv blev jag lite smått illamående av säljsnacket kring porträttläget. "Ingen DSLR kan göra det här" no shit, dom behöver ju inte göra det på 'konstgjord' väg. Och jämförelsen att man måste ha en fet fullformatskamera med jättestort objektiv för att få till samma sak. *blörg*

Tack för svar, bägge två!

Hade säkert inte varit lika slagkraftigt med t.ex. DMC-GM1 som jämförelse:

Äger en sådan med 25mm F1,4-objektiv i liten formfaktor och jag har svårt att tro att iPhonen skulle hänga på alls, även om det är M4/3.

F/1,8 på 56mm hade varit coolt, men F/2,8 är inte så mycket att hurra över i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, du får ju ut 3.5mm analogt ljud via adaptern (som BARA kostar 99 kr).

Så inget förändras från nu, bara plugga i adaptern och lyssna.

Du får en gratis adapter när du köper telefonen

Permalänk

Hur ska man kunna lyssna på radio utan antenn ? xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Du får en gratis adapter när du köper telefonen

Vet det redan, svarade på inlägget:

"Det faktum att detta inte längre finns i mobilen innebär att vi antingen måste ha en adapter från lightning porten till våra hörlurar. (detta kommer kosta och kunna tappas bort...)

Och för alla som säger att vi bara kan ha bluetooth hörlurar istället... Bluetooth skickar en digital signal!!! vilket innebär att om ni köper ett part bluetooth in-ear hörlurar så lägger du ca 40-80% av dina pengar på något som Apple tog bort för att få plats med annat..."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LAO:

Ser ett problem med att ta bort 3.5mm. Hur ska man lyssna på musik och ladda mobilen...

Helt klart. Det är helt värdelöst. HTC Touch Diamond saknade 3.5mm uttag och man fick köpa en adapter för att använda dessa. Slutade med att jag mest inte lyssnade på musik alls på denna telefon eller med de medföljande hörlurarna som kopplades i samma port som man laddade telefonen.

Adaptern för att använda vanliga hörlurar köpte jag men använde väldigt sällan, man kunde inte ha den fint o fickan med telefonen alls. Vill dock minnas att adaptern hade en port så man kunde ladda telefonen på samma gång.

Har den liggande någonstans hemma ännu.

http://m.mytrendyphone.se/shop/htc-yc-a300-19169p.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

So many questions!

De nya lurarna. Kopplas via?? Om de kopplas via Bluetooth, blir det då CSR, aptX (eller till och med aptx HD alt/och aptX low latency?) AAC, en ny teknik (AAC+)?.

Om inte, hur kopplas det då? Latency, bitrate, avstånd, bakåtkompabilitet, Apple exclusive?

Infon kommer nog snart, men vore intressant om de hade nämnt åtminstonde lite mer om tekniken nu när det är så revolutionerande.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Dessa 'benchmarks' siffror har väldigt lite att göra med verklig användning av mobilen.

iPhone 6S presterar grymt vid verklig användning vilket flertalet tester har visat. iPhone 7 lär inte vara sämre. Att en och annan "förståsigpåare" hävdar annorlunda efter att ha läst specifikationer o snöat in på gigabyte hit och processorkärnor dit gör inte saken annorlunda.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du borde titta på presentationen och fatta varför dom tar på sig trådlöst.

Dom... nä titta på presentation.

Om man inte kan kolla på presentation då för man inte har Windows 10 eller OSx som Apple så snällt nu kräver...
Och VLC funkar inte heller för mig, får bara error.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Okej om du tror att du kommer få samma ljud ur adaptern för 99kr som du fick ur DAC/AMP combon som satt i de tidigare iphone kommer du få en ordentlig kalldusch

Men när du nu köpt din nya Iphone 7 kan du väl bara testa och sätta på Spotify på en annan mobil och sedan i adaptern och jämföra

(Finns en anledning att folk betalar uppåt 30000kr för en bra amp/dac combo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad är fördelarna med trådlös laddning egentligen?

Jag har ju som sagt en trådlös laddare själv som aldrig används nu.

Skrivet av PowerNet:

Trådlös laddning är ingen mening att ha, då blir telefonen bunden till laddningsenheten oavsett, har man kabel så kan den användas samtidigt som den laddas, utan att laddningen avbryts.
Varför införa en funktion som inte är användbar?

"Trådlös" laddning är inte trådlös, ja, du har ingen fysisk kabel inkopplad på enheten ja, men enheten blir låst till plattan/laddningsstationen, vilket gör den (närmst) oanvändbar under tiden den laddas. Laddar man med kabel så är det bara ta upp telefonen för att svara på ett samtal, skicka sms, maila, spela osv utan att laddningen stoppas, det kan du inte med "trådlös laddning".

Hemma läger jag alltid mobilen på skrivbordet och behöver då koppla in mobilen i laddaren lite då och då. Om jag nu alltid lägger min mobil på skrivbordet så kan jag lägga den på en platta som ligger på exakt samma ställe. Då kommer min mobil alltid att vara laddad. Kollegan gör samma sak på jobbet och när han lämnar sitt skrivbord så har han alltid 100%.

Genom trådlös laddning så har du alltid 100% utan att tänka på det, själv kan jag se detta som användbart och därför vill jag ha den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Har du plast på soffan hemma också?

Lite skillnad då kameran faktisk påverkas ifall det blir repor på linsen. Inte riktigt samma sak som att t.ex. få repor på baksidan av telefonen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

AirPods kostar 1795:-, Vilket skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naniska:

@PowerNet: Okej om du tror att du kommer få samma ljud ur adaptern för 99kr som du fick ur DAC/AMP combon som satt i de tidigare iphone kommer du få en ordentlig kalldusch

Men när du nu köpt din nya Iphone 7 kan du väl bara testa och sätta på Spotify på en annan mobil och sedan i adaptern och jämföra

(Finns en anledning att folk betalar uppåt 30000kr för en bra amp/dac combo

Tja egentligen borde du kunna få ännu bättre. Med lightningkontaken kan du ju även skicka ström. Så du borde ju kunna ha aktiva högtalare med signalomvandlingen precis vid örat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iPhone 6S presterar grymt vid verklig användning vilket flertalet tester har visat. iPhone 7 lär inte vara sämre. Att en och annan "förståsigpåare" hävdar annorlunda efter att ha läst specifikationer o snöat in på gigabyte hit och processorkärnor dit gör inte saken annorlunda.

Javisst. Anandtech prisade jo iphone 5s i sin review när den kom ut för tre år sen men nämnde ingenting om alla buggar som följde med den. Sånna reviews säger mig ibland ingenting. Läs hellre vanliga människors vardagliga användning av luren i deras vardagliga liv som dom haft mer än en vecka!

Jag har haft en iphone 5s när den kom ut så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Sötast

Tycker gott de kunde skickat airpods med 7an... menar, it's kinda made for that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Äntligen, det var på tiden att 3.5mm dog :).

Skulle inte Apple skicka med en 3.5mm-adapter?

Skrivet av PowerNet:

EarPods låter inte sämre än andra kabelanslutna, och AirPods kommer kosta 1795 kr, vilket inte är högre totalpris än andra headset, ex Plantronics Voyager Legend.

Den modellen kostar ca 600 kr idag. Nästan 1100 kr mindre.

Skrivet av PowerNet:

Trådlös laddning är ingen mening att ha, då blir telefonen bunden till laddningsenheten oavsett, har man kabel så kan den användas samtidigt som den laddas, utan att laddningen avbryts.
Varför införa en funktion som inte är användbar?

"Trådlös" laddning är inte trådlös, ja, du har ingen fysisk kabel inkopplad på enheten ja, men enheten blir låst till plattan/laddningsstationen, vilket gör den (närmst) oanvändbar under tiden den laddas. Laddar man med kabel så är det bara ta upp telefonen för att svara på ett samtal, skicka sms, maila, spela osv utan att laddningen stoppas, det kan du inte med "trådlös laddning".

Frågade själv förut vad som är fördelen med trådlös laddning.

Den största fördelen är kompatibilitet, något som ju tyvärr inte är synonymt med Apple. Trådlösa "laddstationer" på diverse publika områden. Använder man kabelanslutna laddare måste man ha rätt kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Javisst. Anandtech prisade jo iphone 5s i sin review när den kom ut för tre år sen men nämnde ingenting om alla buggar som följde med den. Sånna reviews säger mig ibland ingenting. Läs hellre vanliga människors vardagliga användning av luren i deras vardagliga liv som dom haft mer än en vecka!

Jag har haft en iphone 5s när den kom ut så jag vet vad jag pratar om.

Buggar som följde med telefonen? Har den idag som jobbtelefon "så jag vet vad jag pratar om" och den är lika kvick idag som för tre år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...som är den snabbaste processorn någonsin.

Ehem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Hemma läger jag alltid mobilen på skrivbordet och behöver då koppla in mobilen i laddaren lite då och då. Om jag nu alltid lägger min mobil på skrivbordet så kan jag lägga den på en platta som ligger på exakt samma ställe. Då kommer min mobil alltid att vara laddad. Kollegan gör samma sak på jobbet och när han lämnar sitt skrivbord så har han alltid 100%.

Genom trådlös laddning så har du alltid 100% utan att tänka på det, själv kan jag se detta som användbart och därför vill jag ha den funktionen.

Absolut en stor fördel för trådlös laddning.

Jag har inte vant mig vid det ännu helt enkelt. Men egentligen så skulle jag väl sätta en laddare vid nattduksbordet, en vid kontoret och en på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iPhone 6S presterar grymt vid verklig användning vilket flertalet tester har visat. iPhone 7 lär inte vara sämre. Att en och annan "förståsigpåare" hävdar annorlunda efter att ha läst specifikationer o snöat in på gigabyte hit och processorkärnor dit gör inte saken annorlunda.

Precis. Den är mycket responsiv, lätt att använda, inte nedkluddad med onödiga funktioner (jfr. exempelvis volymkontrollen), appar kraschar inte osv. osv.

Jag kunde inte bry mig mindre om tekniken i telefonen. Det handlar knappast om okunskap, utan för att det intressanta är hur och vad den kan göra.

Min telefon används till samtal, sms, surf, musik, foto, böcker, lite spel och diverse småsaker. Jag väljer den telefon som kan göra dessa på mest tillfredsställande sätt. Tekniknörderi för tekniknörderiets egen skull är inte särskilt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Javisst. Anandtech prisade jo iphone 5s i sin review när den kom ut för tre år sen men nämnde ingenting om alla buggar som följde med den. Sånna reviews säger mig ibland ingenting. Läs hellre vanliga människors vardagliga användning av luren i deras vardagliga liv som dom haft mer än en vecka!

Jag har haft en iphone 5s när den kom ut så jag vet vad jag pratar om.

Så du menar att andra tillverkare inte har några buggar i sina produkter? Skulle gärna vilja se lite statistik på det för det är verkligen inte min erfarenhet. Jag påstår inte att Apples produkter är felfria men de brukar i regel fungera ganska så bra och problemfritt om man inte misshandlar dem. Jag har fortfarande kvar min MacBook Pro från 2008 och den fungerar bra fortfarande, 8 år gammal. Uppgraderad med en SSD och kör nyaste operativsystemet, flyter på helt ok. Min iPhone 4 hade jag i 4 år och den fungerar också bra fortfarande, dock så är prestandan inte särskilt rolig längre.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Javisst. Anandtech prisade jo iphone 5s i sin review när den kom ut för tre år sen men nämnde ingenting om alla buggar som följde med den. Sånna reviews säger mig ibland ingenting. Läs hellre vanliga människors vardagliga användning av luren i deras vardagliga liv som dom haft mer än en vecka!

Jag har haft en iphone 5s när den kom ut så jag vet vad jag pratar om.

Kommer inte ihåg några större buggar Faktiskt med min 5s. Ja har ändå haft den sedan absolut första lanseringsdagen i Sverige. Självklart fanns det buggar men du verkar överdriva rätt rejält.
Det mest irriterande ja märkte ett tag var att några få sidor kunde få safari att kracha ibland.
3 år senare har jag aldrig behövt göra en återställning på telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com