Hur får man bort brus från XLR-mic???

Permalänk
Medlem

Hur får man bort brus från XLR-mic???

Jag har detta problemet då jag har en XLR-mic (Neewer NW-700).

Problemet är att om jag har högsta Windows ljud (100% och +30 DB) så hör jag skit mycket brus som om jag hade en laptop bredvid mikrofonen vilket är jävligt irriterande. Om jag inte har dem inställningarna så måste jag sitta jättenära mikrofonen som om jag åt på den och man hör mig andas i den vilket också förstör.

Jag köpte en Behringer MA400 för att den hade phantompower som jag behövde.

Vet ni om det finns något mixerbord (helst under 1000 kr) som skulle kunna minska brus och ändå ha tillräckligt högt ljud så att man kan höras bra?

Och jag undrar också varför det inte finns riktiga XLR-till-USB kablar? Dem är ju mer som power adaptrar eller så måste man ha en 3.5 mm-till-USB som jag försökte med men det gick inte jättebra

Tack för svar ;D

Permalänk
Rekordmedlem

Alla mikrofoner har ett egenbrus och du har köpt en relativt billig mikrofon så den brusar troligen betydligt mer än en dyrare.
En mixer kan bara låta bli att addera brus, den minskar aldrig mikrofonens brusnivå.
Det finns speciella usbljudkort som du sätter direkt på mikrofonen dels "noname på Ebay" http://www.ebay.com/itm/AGPtek-3M-USB-Male-to-XLR-Female-Micr...
men även mer seriösa tex Shure tillverkar såna http://www.shure.com/americas/products/accessories/microphone...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla mikrofoner har egen brus som mrqaffe säger. Billigare mikrofoner har oftast mer brus, för ja.. inte lika bra kvalité helt enkelt. Sen har det med för-förstärkaren (preamp) att göra också. Du kan alltid testa en dynamisk mikrofon, då behövs inte phantom matning.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: OK! Tack för svaret :D. Ville starta med en billigare mikrofon för att jag är nybörjare! Men jag ska kolla på den USB adaptern!

Permalänk
Medlem

@balansen: Ja, jag har hört det där med dynamiska, men vad är nackdelen med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fremzy:

Jag köpte en Behringer MA400 för att den hade phantompower som jag behövde.

"You can even use studio-grade condenser mics, as the MA400 will pass +48 V phantom power, if your mixer is so equipped."

Vad jag förstår så har den alltså inte egen phantom-matning.

testa med en mixer, här är en billig rackare; http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Mixers/Analog...

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fremzy:

@eriklodr: Ja, jag har hört det där med dynamiska, men vad är nackdelen med dem?

Mikrofonerna är tänkta för olika användningsområden, en dynamisk mikrofon används nära ljudkällan och kräver rätt höga ljudtryck, tex en sångmikrofon du håller i handen nära munnen, en kondensatormikrofon är känsligare och fungerar vid lägre ljudtryck men är ljudet svagt så kommer bruset att framträda tydligare i förhållande till det du vill höra, kondensatormikrofoner brukar anvädas när man spelar in musik för att de är känsliga och inte behöver vara så nära ljudkällan, man får tex med ljuden från bröstet på en sångare och ett helt instrument så det låter naturligare, du hör typ en hel människa som sjunger och inte bara nån som skriker i örat på dig.
Men en känsligare mikrofon ställer högre krav på allt i signalkedjan eftersom den kan jobba med svagare ljud, ska du ha det vid datorn kommer den kanske att plocka upp allt oljud i rummet förutom din röst och enklare modeller ger ett mer hörbart brus om nivåerna är låga och detsamma gäller enklare ljudkort osv , skillnaden i nivå mellan nyttosignalen och bruset blir helt enkelt liten och då hörs bruset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Fremzy
Precis som mrqaffe säger.. en dynamsik mic används ofta till sång.

Skrivet av Fremzy:

@eriklodr: Ja, jag har hört det där med dynamiska, men vad är nackdelen med dem?

Skrivet av mrqaffe:

Mikrofonerna är tänkta för olika användningsområden, en dynamisk mikrofon används nära ljudkällan och kräver rätt höga ljudtryck, tex en sångmikrofon du håller i handen nära munnen........

.....Men en känsligare mikrofon ställer högre krav på allt i signalkedjan eftersom den kan jobba med svagare ljud.....

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svaret! Audio technica at2020 Har jag sett många Youtubers ha och den är inte jättedyr. Vad tycker ni om den?

Permalänk
Medlem

@Worfen: Jag har en el-kabel till den. Men det verkar som en phantompower. Dem sa det i affären. Jag har tänkt på den som du har en länk på. Verkar bra !

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ska jag försöka fokusera på att köpa AT2020usb (eller atr2500?) och en Behringer Xenyx Q502USB?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fremzy:

@Worfen: Jag har en el-kabel till den. Men det verkar som en phantompower. Dem sa det i affären. Jag har tänkt på den som du har en länk på. Verkar bra !

Behringer Xenyx Q502 kommer med och utan USB. Jag rekommenderar att du köper USB-Modellen. Annars måste du dra en kabel från main out till ditt interna ljudkort. Externa USB-Ljudkort slipper miljön i datorn som orsakar störningar/missljud och brus.

Permalänk
Medlem

@anon185723: Ok, tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fremzy:

@mrqaffe: Ska jag försöka fokusera på att köpa AT2020 och en Behringer Xenyx Q502USB?

Jag har ingen erfarenhet av den kombinationen, Xenyxmixrar har jag däremot använt och de är prisvärda.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fremzy:

@fxfighter: Ok, tack för svar!

Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen erfarenhet av den kombinationen, Xenyxmixrar har jag däremot använt och de är prisvärda.

Verkar som att Behringer Xenyx Q502USB bara har 15V phantom power. TS måste nog gå upp till Behringer Xenyx Q802USB för att få 48V till Audio-Technica AT2020.

Permalänk
Medlem

@anon185723: Ok, tack! Den phantompower som jag har är bara 12v men jag trode att all phantompower var 48 v. Vad är det för skillnad om jag skulle använda 48v om det går att svara på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fremzy:

@fxfighter: Ok, tack! Den phantompower som jag har är bara 12v men jag trode att all phantompower var 48 v. Vad är det för skillnad om jag skulle använda 48v om det går att svara på?

ÄR spänningen för låt kommer mikrofonen att låta sämre, del kan den klippa men även förstärkarsteget i den kan ge låg utsignal.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fremzy:

.... jag undrar också varför det inte finns riktiga XLR-till-USB kablar? .....Tack för svar ;D

För det krävs ett stort kretskort för att fixa biffen. Här har du en lista över ljud-interface i från Europas största återförsäljare. https://www.thomann.de/se/usb_ljudinterface.html?oa=pra&filte...

Behringer U-Phoria UMC202HD är nog det billigaste som jag kan tänka mig köpa: http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/behringer-umc202hd?pr...

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok, kanske ska köpa 48v någon gång.