Permalänk

Två myggor till videokamera

Jag behöver ansluta två myggmikrofoner till en videokamera.
Dessutom vill jag individuellt kunna reglera inspelningsvolymen för respektive mikrofon.
Min kamera är en Canon HF10 som har en 3.5 mm stereo mikrofoningång.

Jag tänkte införskaffa två stycken Audio Technica ATR3350-mikrofoner samt en Monacor MMX-4 mikrofonförstärkare för att kunna reglera volymen.

Frågan är: kommer det att fungera att ansluta mikrofonförstärkarens utgång direkt till kameran? (Det som bekymrar mig är att mikrofonförstärkarens utgång är LINE-nivå, men kameran har bara en MIC-ingång.)

Mikrofonförstärkaren har dock en "master volume"-ratt; det kanske räcker med att dra ner den nära botten? Eller resulterar det i försämrat ljud då?

Tacksam för hjälp!
/Mattias

Permalänk
Medlem

Exempelvis Zoom H4 har stöd för flera kanaler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@PlogarN97: Tack! Men en viktig sak för mig är att enkelt kunna justera volymen på de två myggorna. Det kanske går även på Zoom'en, men då måste man i så fall in i nån meny, vilket inte på långa vägar är så enkelt som en fysisk ratt. Likaså behöver jag inte Zoomen's inspelningsmöjligheter eller inbyggda mikrofon då jag vill använda videokameran som inspelare och separata myggmikrofoner -- så det känns som en overkill-lösning för mitt behov.

Permalänk

Lär nog vara något sånt här du är ute efter https://www.amazon.com/Saramonic-2-Channel-Microphone-Camcord...

Monacor mixern ser också ut att behöva en extern strömkälla.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

@4everapple1: Tack; ja - antingen extern strömkälla eller 9V-batteri. Jag kollade på SmartRig+ tidigare (även den kräver 9V-batteri), men den är svår att få tag på här hemma och går lös på ca 1300 kr (med frakt & allt) på Amazon (jämfört med ca 370 kr för MMX-4).