ASUS laddar ej - Reklamera dator som öppnats upp?

Permalänk
Medlem

ASUS laddar ej - Reklamera dator som öppnats upp?

Min 2,5 år gamla Asus-dator laddar inte längre. Det är inget fel på strömkabel. Jag var övertygad om att det var jag som gjort sönder laddnings"grejen" inne i datorn då jag ibland snubblar över strömkabeln. Jag lämnade därför in den för att det skulle kosta en tusenlapp att fixa, men under felsök hos verkstan (ej Asus-certifikerad eller liknande) konstaterar de att ström når fram till moderkortet. Det är således inget fel på laddningskedjan. De kollar också över andra alternativ, typ gör nåt med batteriet och kollar så strömknappen funkar. De misstänker fel på moderkortet.

Moderkortet BORDE ju gå på reklamationsrätten? Men, har jag helt förbrukat den rätten nu när datorn varit inne på annan verkstad?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom datorn är så pass gammal är det i så fall helt upp till dig att bevisa att felet datorn har fanns där från början vilket jag tror blir väldigt svårt.

Har du kollat att batteriet inte är dött?

Permalänk
Medlem

Hör med @ASUS_Troy vad som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Eftersom datorn är så pass gammal är det i så fall helt upp till dig att bevisa att felet datorn har fanns där från början vilket jag tror blir väldigt svårt.

Har du kollat att batteriet inte är dött?

Då hade det ju fungerat att starta datorn utan batteriet.
TS, du kommer aldrig att kunna bevisa att felet har varit där från början, så tyvärr finns det inte mycket att göra, när det är utanför garantitiden. 24m brukar vara standard för Asus.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Då hade det ju fungerat att starta datorn utan batteriet.

Det har ju TS inte sagt något om? TS säger bara "laddas inte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det har ju TS inte sagt något om? TS säger bara "laddas inte".

Ja, förlåt, jag var otydlig. Datorn startar inte alls.

Permalänk
Medlem

Jag har reklamerat bland annat en iPod för många år sedan (efter ca 2-3 år), då var det aldrig snack om att bevisbördan låg på mig. Jag vet förstås att det står så i konsumentlagen dock.

Det jag tycker är konstigt är att det borde väl finnas någon slags "skälig tid" som en dator ska hålla vid högst normal användning. En dator för närmare 7000-8000 kr i nypris ska väl knappast moderkortet lägga av på efter 2,5 år? Jag använder bara datorn till surf och skolarbete så förstår inte heller hur någon skulle kunna hävda att jag själv kan ha orsakat felen med tex moderkortet. Jag tänker att bara att det är en hårdvara som ger upp efter så kort tid är bevis nog att det är något slags fabrikationsfel från början. Hade det som är trasigt varit enklare för mig att sabba (tex laddningsgrejen inne i datorn som jag trodde att jag brutit av först) köper jag det.

Men kanske tänker helt fel. Tänkte att Asus var ett bra märke när jag köpte det och la även ner lite extra pengar för att den skulle hålla längre. Så blev det ändå den mest kortlivade datorn jag ägt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om @ASUS_Troy kan mycket om Asus-datorer tar jag gärna emot hans input!

Permalänk

@Ellie: Tjena hejsan,

Vad har du för modell på datorn? Det brukar stå antingen under eller någonstans på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Troy:

Vad har du för modell på datorn? Det brukar stå antingen under eller någonstans på den.

Det är en UX31A-R4004H.

Permalänk
Medlem

Det är endast garantin som kan bli bruten om du öppnar datorn. eftersom du tänkt reklamera den och bevisbördan på felet ligger på dig så måste du öppna upp datorn för att se. du har T.o.m låtit en firma felsöka den, dvs experter. och de har framkommit att moderkortet troligtvis dött. hur ska du ha kunnat gjort denna åverkan?

jag tror definitivt ASUS kommer godkänna reklamationen. ett moderkortsfel är ganska vanligt. ASUS brukar lämna 3års garanti på deras moderkort vad jag vet. så de borde reklamera det då den dött innan deras vanliga garanti på seperata sålda moderkort.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Min 2,5 år gamla Asus-dator laddar inte längre. Det är inget fel på strömkabel. Jag var övertygad om att det var jag som gjort sönder laddnings"grejen" inne i datorn då jag ibland snubblar över strömkabeln. Jag lämnade därför in den för att det skulle kosta en tusenlapp att fixa, men under felsök hos verkstan (ej Asus-certifikerad eller liknande) konstaterar de att ström når fram till moderkortet. Det är således inget fel på laddningskedjan. De kollar också över andra alternativ, typ gör nåt med batteriet och kollar så strömknappen funkar. De misstänker fel på moderkortet.

Moderkortet BORDE ju gå på reklamationsrätten? Men, har jag helt förbrukat den rätten nu när datorn varit inne på annan verkstad?

har du kollat hur lång garanti du har på den?
har du betalat mer än 6000 brukar det vara 3 års garanti i stället för 1 år.
Var köpte du den, har du talat med dom?

Enligt min erfarenhet kan det helt klart vara värt att skicka in den, själv gjort det i flera fall med positivt resultat.
(gjorde det precis med ett 3år gammalt grafikkort, och fick tillbaka hela köpeskillingen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Det är endast garantin som kan bli bruten om du öppnar datorn. eftersom du tänkt reklamera den och bevisbördan på felet ligger på dig så måste du öppna upp datorn för att se. du har T.o.m låtit en firma felsöka den, dvs experter. och de har framkommit att moderkortet troligtvis dött. hur ska du ha kunnat gjort denna åverkan?

jag tror definitivt ASUS kommer godkänna reklamationen. ett moderkortsfel är ganska vanligt. ASUS brukar lämna 3års garanti på deras moderkort vad jag vet. så de borde reklamera det då den dött innan deras vanliga garanti på seperata sålda moderkort.

Tack! Jag menar det, hur kan jag orsakat detta fel? Jag tycker också det låter rimligt att det borde gå att reklamera. Jag får försöka komma i kontakt med Asus och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du kollat hur lång garanti du har på den?
har du betalat mer än 6000 brukar det vara 3 års garanti i stället för 1 år.
Var köpte du den, har du talat med dom?

Enligt min erfarenhet kan det helt klart vara värt att skicka in den, själv gjort det i flera fall med positivt resultat.
(gjorde det precis med ett 3år gammalt grafikkort, och fick tillbaka hela köpeskillingen)

Jag har bara 2 års garanti så vitt jag förstått. Står inget annat på kvittot i alla fall och så vitt jag kan se har datorn 2 års garanti via Asus.

Jag pratade med Elgiganten (som var återförsäljaren) men de sa att de skulle ta ut en undersökningsavgift på närmare 1000 kr om felet ej täcktes av reklamationsrätt. Och eftersom jag var osäker på om det faktiskt var jag som orsakat felet (misstänkte ju trasigt strömuttag) så vågade jag inte lämna in den till dem, utan valde en annan verkstad för att felsöka och ev reparera den skada.

Men nu vet jag ju att felet inte är i laddningskedjan, så jag får nog kontakta återförsäljaren igen. Vet dock inte om jag istället bör vända mig direkt till Asus.

Permalänk

@Ellie: Tyvärr så har UX31A-R4004H endast 2 års garanti från vår sida. Vid eventuell reparation kan du ringa vår support på: (+46)858769407.

Gällande reklamationsrätt så kan du läsa mer om det på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Säg till om du klurar på något mer (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Troy:

@Ellie: Tyvärr så har UX31A-R4004H endast 2 års garanti från vår sida. Vid eventuell reparation kan du ringa vår support på: (+46)858769407.

Gällande reklamationsrätt så kan du läsa mer om det på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Säg till om du klurar på något mer (Y)

Jobbar du alltså på Asus? Jo, jag har koll på reklamationsrätten. Jag antar att detta kan vara aktuellt för ett reklamtionsärende då, eller vad är din uppfattning?

Förstår såklart att du inte kan uttala dig definitivt utan all info. Men nog bör reklamationsrätten träda in vid moderkortshaveri?

Permalänk

@Ellie: Jajjemen, jag jobbar på marknadsavdelning på ASUS.

Det skulle det kunna vara, men som du säger så är det svårt för mig att avgöra. Det du måste påvisa är att det är just ett ursprungsfel, som de skriver på konsumentverkets hemsida: "För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel." Men absolut kan du hävda reklamationsrätt. Om du vill att vi hjälper dig närmare med ärendet så ring till oss på numret jag gav tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Nej. Du har rätt till en andra fackmannamässig åsikt. Kan de inte se några tecken på yttre skador har du fog för din reklamation.

En stor andel forummedlemmar förstår inte betydelsen av "ursprungligt" och till vilken grad av bevisföring som krävs.
I Sverige har vi fri bevisföring, vilket betyder att allt du kan åberopa, såväl muntligt som okulär eller skriftligt redogörelse om bevis.
Kan du i sammanhanget anföra såväl en andrahandsåsikt med en till det yttre synes välvårdad dator som bevis kan felet mycket väl vara ursprungligt. Därefter är det upp till säljare att motbevisa dig.

Ett ursprungligt fel kan bero på undermålig kvalité hos en eller flera komponenter som gör att dessa visar sig först långt senare. Därav har vi reklamationsrätt i tre år - annars vore dylika lag överflödig.

Jag tycker du kan reklamera om du känner dig säker på att ditt handhavande inte är orsaken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Glappkontakt, laddar inte Asus

Skrivet av ASUS_Troy:

Hej, kan jag också få hjälp? Min dator startar men det är glapp, har testat olika sladdar. Kan jag göra något själv för att ta reda på om det nu verkligen är glapp eller annat som ni skriver om här?