Permalänk
Medlem

Vad kan denna dator vara värd?

Vad kan denna dator vara värd och hur framtidsäker är den om man nu skulle vilja uppgradera en del komponenter?

Intel Core i5-6600K Skylake
MSI GeForce GTX 960 2GB
ASUS B150M-A, Socket-1151 Moderkort, mATX, B150, DDR4, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA,DVI,HDMI
Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB 2x4GB 2133MHz DDR4 Non-ECC CL15 DIMM (Kit of 2)

Permalänk

@ghairat: inte speciellt framtidssäker då 960 är ett rätt tråkigt kort att ha för tyngre speltitlar, processorn är inte något att hänga i granen iheller. Jag skulle inte ge mer än 2.5-3.5 k för den

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk

@hardflameboy: Säger samma här runt 2500-3000kr kan du nog vänta dig. Mer än det hade då inte jag givit.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Byt till ett 1070 så har du en kompetent dator ett par år framöver. 16GB RAM är också vettigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Resten av komponenterna? 6600k inget att hänga i granen? Lol

Du kan definitivt få 3500kr minst om resten av delarna är ok.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är absolut inget fel på en i5-6600K, lite synd att du har ett B150-moderkort som inte stöder ordentlig överklockning av CPUn dock.

GTX960 duger för lättare saker men inget om du vill spela nyare/tyngre spel med höga inställningar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Resten av komponenterna? 6600k inget att hänga i granen? Lol

Du kan definitivt få 3500kr minst om resten av delarna är ok.

Lol? integrerad grafik, 6mb cache? stödjer 2133 mhz minne? det enda den har hyfsat är single core speed.

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

Lol? integrerad grafik, 6mb cache? stödjer 2133 mhz minne? det enda den har hyfsat är single core speed.

Sämsta försöket till trollande jag sett.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Sämsta försöket till trollande jag sett.

inget försök till trollande alls, jag förstår din ståndpunkt då du själv har en i5a, processorn har inte ens Ht, och dualchannel,
och ts frågar om värdet på datorn samt om den är framtidssäker. Med tanke på moderkortet och begränsade överklockningsmöjligheter, samt att ett 960 är vad det är idag, processorn kostar ca 2k ny så var får du fram summan 3500kr "minst" ?

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

inget försök till trollande alls, jag förstår din ståndpunkt då du själv har en i5a, processorn har inte ens Ht, och dualchannel,
och ts frågar om värdet på datorn samt om den är framtidssäker. Med tanke på moderkortet och begränsade överklockningsmöjligheter, samt att ett 960 är vad det är idag, processorn kostar ca 2k ny så var får du fram summan 3500kr "minst" ?

Du har ingen aning vad du pratar om. Jag slår vad om att du varken vet vad hyperthreading eller dualchannel är eller vad det innebär.

6600k duger gott till allt i spelväg och multimedia väg idag om man inte parar det med ett 1080 Ti i 1080p.

En dator har fler komponenter än GPU, CPU, RAM och moderkort, visste du det? Chassi, nätagg, hårddiskar, Cpu-kylare, fläktar, OS. Låt TS skriva ner dessa komponenter, så får vi se vem som ligger närmast

Permalänk
Medlem

Röstar också för en uppgradering till GTX 1070 och 16 GB RAM och du kommer ha en fin gamingdator iaf 2-3 år till.