Telia Fiber, får ingen IP längre på PFsense hårdvara.

Permalänk
Medlem

Telia Fiber, får ingen IP längre på PFsense hårdvara.

Hej.

Jag kört med Pfsense som router hemma i några år.

Maskinen är en VM i en ESXI host. 5.1.

Har fungerat fint i flera år, först med bredbandsbolaget ADSL och sedan årskiftet telia öppen fiber. Telia ISP.

Fram tills ca 2 veckor sedan så använde jag ett intel dual nic. Port 1 för Wan och port 2 för Lan, vilket gick fint i några år. Kortet gav dock upp så jag blev tvungen att hitta en lösning.
Fick till det med att köra WAN och LAN traffik med Vlan tagar i samma kabel till det inbyggda nätverktskortet, ett realtek.

Med den lösningen så fick jag igång min pfsense burk igen. WAN och LAN fungerade som vanligt.

Tills i söndags, då gick internet ner. Tittade i pfsense gui, såg bara 0.0.0.0 som ip på WAN interfacet.
Provade att starta, både PFsense rotuer, och fiberkonverter. Inget IP från ISP.

Provade att koppla bort min Pfsense router och koppla in min fysika m0n0wall maskin, som har fungerat tidigare med Telia fiber. Fick inget Ip från Telia på den maskinen heller.

Provade att koppla in min laptop, fick ip direkt från Telia.

Provade att koppla in min Asus rt-n12c1 rotuer, fick Ip direkt från Telia.

Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare nu.

Pfsense och m0n0wall som har fungerat tidigare har slutat att få ip från telia.
Jag vet att man kan logga någonting i pfsense för att se ifall allt går rätt till när man ber om ip via dhcp från Telia. Vet dock inte exakt vad jag skall logga och hur jag skall tyda dom loggarna.

Kan Telia har gjort någon ändring som påverkar mina 2 routrar? Båda routrarna bygger på freebsd, kan det har något med det att göra?

Om tid finns, så är min nästa plan att installera en ny VM med någon rotuermjukvara som inte bygger på freebsd för att se ifall jag kan få något IP.

Någon som har något annat förslag på hur jag skall gå vidare?

Mvh

Kristoffer

Permalänk
Medlem

Låt din WAN sladd vara urkopplad i minst en timme, kör på tre timmar när du ändå håller på, testa sen att koppla in sladden. Tror det har nåt med låsta MAC adresser att göra.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Låt din WAN sladd vara urkopplad i minst en timme, kör på tre timmar när du ändå håller på, testa sen att koppla in sladden. Tror det har nåt med låsta MAC adresser att göra.

Jag har spånat på det också.

Låter dock konstigt att dom väljer att låsa en mac-adress under drift.

Men jag kan tom prova att byta macadress på wan kortet till pfsense routern.

Permalänk
Medlem

110a"]
Fick till det med att köra WAN och LAN traffik med Vlan tagar i samma kabel till det inbyggda nätverktskortet, ett realtek.
[/quote]

Taggat? Både WAN och LAN ska vara otaggat.

Det låter som du även har en extern switch som "taggar av".
Det är inte konfen i den som gett upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Taggat? Både WAN och LAN ska vara otaggat.

Det låter som du även har en extern switch som "taggar av".
Det är inte konfen i den som gett upp?

Vet inte om jag slänger mig med rätt termer.

Har i alla fall en smart switch, en Netgear prosafe gs108v2 som jag har ställt in att port 3 på switchen skall ha VLAN 10 och 20, dvs Lan vlan och Wan vlan. port 2 är Wan vlan 20. resterande portar är vlan 10.
Jag fick det som sagt att fungera, Pfsense fick IP från ISP, alla virtuela maskiner kunde prata VM och fysika maskiner. Men i söndags slutade telia ge mig ip.

Det är mycket möjligt att någon har strulat till det med switchen, men jag tror inte det, då jag har provat att koppla bort den och köra med en fysik router med m0n0wall, den fick inte heller något IP.

Permalänk
Medlem

110a"]
Det är mycket möjligt att någon har strulat till det med switchen, men jag tror inte det, då jag har provat att koppla bort den och köra med en fysik router med m0n0wall, den fick inte heller något IP.
[/quote]

Men du får ip om du ansluter en dator eller en Asus-router.
I mina öron låter det som att du har något strul med dina vlan, har du kollat konfen i switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men du får ip om du ansluter en dator eller en Asus-router.
I mina öron låter det som att du har något strul med dina vlan, har du kollat konfen i switchen?

Jag har utfört flera test.

Test 1: Kolla ifall jag får ip när smart switch är med i bilden, dvs till VM Pfsense. Inget IP längre.

Test 2: Ingen smart switch, WAN till NIC 1 och LAN till NIC 2 på m0n0wall router. Kopplat till en dum switch. Inget IP längre.

Test 3: WAN till Laptop. Får IP

Test 4: Asus router, kopplat till dum switch. Får IP.

Hoppas bilden blir lite tydligare.

Jag är lite dålig på att förklara

Permalänk
Medlem

110a:

Testa att spoofa MAC-adressen på WAN NIC:et i din m0n0wall-maskin. Låna MAC-adressen från laptopen förslagsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

@9110:

Testa att spoofa MAC-adressen på WAN NIC:et i din m0n0wall-maskin. Låna MAC-adressen från laptopen förslagsvis.

Provade att spoffa mac adressen. Tog den från min laptop.

Gick inget bättre, inget IP från Telia.

Ikväll skall jag prova att ge min VM windows maskin ett till virtuellt NIC, kopplat mot WAN vlan.
Börjar få slut på ideer på vad jag kan prova nu.

Permalänk
Medlem

Telia kanske har ändrat från publika ip till svarta, och så har du i bockat i pfsense att den ska blocka svarta ip på wan interfacet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med Realtek och pfsense. För att få igång det fick jag mecka med hw-offloading i Advanced > NEtworking på PFsense. (det funkade sporadiskt med Realtek...)

Prova gå in i shell och skriv tcpdump -i (ditt interface namn) för att se om det är någon kommunikation ens.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRE:

Telia kanske har ändrat från publika ip till svarta, och så har du i bockat i pfsense att den ska blocka svarta ip på wan interfacet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bockat i att blocka privata ip i Pfsense. (kommer så default )

Dock ifall jag tittar på Ip jag får från telia i min Asus router så är det inte en svart ip.

Får Ip 81.225.xxx.xxx

Permalänk
Medlem

Han med lite test hemma med mitt internet problem.

Provade att koppla in NIC 1 WAN från m0n0wall till min Asus router. Fick inget IP.

Provade att assigna om NIC 1 till LAN och NIC 2 till WAN.

NIC 2 får nu IP från Asus router.

NIC 1 LAN ger inte ut något IP till min laptop.

Känns som jag har råkat ut för höjden av otur.

NIC 1 som är det inbyggda nätverkskortet på pc-maskinen som kör m0n0wall verkar ha gått sönder. Svårt att se, då den lyser och blinkar när kabel i, och att kortet fungerade för 2 veckor sedan.

Så nästa steg är att titta vidare på ifall jag kan få ip till min PFsense router.

Permalänk
Medlem

110a"]
Han med lite test hemma med mitt internet problem.

Provade att koppla in NIC 1 WAN från m0n0wall till min Asus router. Fick inget IP.

Provade att assigna om NIC 1 till LAN och NIC 2 till WAN.

NIC 2 får nu IP från Asus router.

NIC 1 LAN ger inte ut något IP till min laptop.

Känns som jag har råkat ut för höjden av otur.

NIC 1 som är det inbyggda nätverkskortet på pc-maskinen som kör m0n0wall verkar ha gått sönder. Svårt att se, då den lyser och blinkar när kabel i, och att kortet fungerade för 2 veckor sedan.

Så nästa steg är att titta vidare på ifall jag kan få ip till min PFsense router.
[/quote]

Se mitt inlägg ovan - prova göra en tcpdump för att se om det går DHCP /BOOTP requests

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Hedersmedlem

110a"]
Jag har utfört flera test.

Test 1: Kolla ifall jag får ip när smart switch är med i bilden, dvs till VM Pfsense. Inget IP längre.

Test 2: Ingen smart switch, WAN till NIC 1 och LAN till NIC 2 på m0n0wall router. Kopplat till en dum switch. Inget IP längre.

Test 3: WAN till Laptop. Får IP

Test 4: Asus router, kopplat till dum switch. Får IP.

Hoppas bilden blir lite tydligare.

Jag är lite dålig på att förklara
[/quote]

Så det låter som att problemet ligger i din m0n0wall maskin och inte alls har med Telia att göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Se mitt inlägg ovan - prova göra en tcpdump för att se om det går DHCP /BOOTP requests

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Har aldrig gjort en tcpdump, men nu kanske är läge att lära sig.

Skrivet av giplet:

Så det låter som att problemet ligger i din m0n0wall maskin och inte alls har med Telia att göra.

Det ligger lite i det du säger. Känns snopet att maskinen precis just nu väljer att gå sönder när jag försökte felsöka mitt fel med Telia. Maskinen fungerade fint för 2 veckor sedan.

Ikväll skall jag försöka prova ifall min pfsense maskin kan få ip eller inte.

Tack för hjälpen än så länge till er alla som har skrivit i tråden.

Permalänk
Medlem

Prova koppla in mig på min pfsense router igen i helgen. Fick ip från telia, blev samma ip som tidigare då jag inte har bytt mac adress.

Troligen har smartswtichen strulat med resultatet att jag inte fick något ip förra söndagen. Och som extra krydda så hade min m0n0wall router lagt av så felsökningen blev lite svårare.