Permalänk
Medlem

Bra 7700k?

Hejsan alla.

Extremt länge sen jag skrev i forumet men följer sidan dagligen.

Nyss uppgraderat till 7700k måste bara veta har jag fått en riktigt bra cpu?

Vcore: 1.32V
OC: 5150MHz (50x103)
Temp full 100% load provat prime95 och cinabench och stabilt och ligger i full load alla cores runt 70C på en NoctuaD15

Känns väldigt bra än alla mina tidigare oturs cpuer jag haft. Tror till och med jag kan pressa stabilt 5.2 men känns onödigt. Vill höra vad ni säger

Förlåt om jag bryter mot några regler.

Mvh
Marcus

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Entusiast

Frågan är väl bara hur länge den varit stabil i Prime95?
Handlar det om 5 minuter säger det inte mycket, 1 timme säger lite mer och 12 timmar är jäkligt bra.

Sedan så anser många att Prime95 är lite uråldrat för nyare CPU'er. OCCT samt "Realbench" skall tydligen vara bättre på att få överklockningar att bli instabila.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är väl bara hur länge den varit stabil i Prime95?
Handlar det om 5 minuter säger det inte mycket, 1 timme säger lite mer och 12 timmar är jäkligt bra.

Sedan så anser många att Prime95 är lite uråldrat för nyare CPU'er. OCCT samt "Realbench" skall tydligen vara bättre på att få överklockningar att bli instabila.

Har varit stabilt under nästan 2 timmars stresstest. Okej ska prova det programmet då tack för infon

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

Vinstlott vågar jag påstå, 5Ghz+ på luft och 70'C

Nu är det bara att invänta högsommarvärmen och se hur den klarar sig

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Vinstlott vågar jag påstå, 5Ghz+ på luft och 70'C

Nu är det bara att invänta högsommarvärmen och se hur den klarar sig

Jo helt sant när luften blir varmare ska gå ner till vanliga clocks sen ville bara pressa sakerna tycker det är kul sen se vad just cpun man fått är vinstlott eller skit. Chansar på jag hade tur ska press lite mera tester snart när jag ska lägga mig och se att det kan klara flera timmar stabilt

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Hejsan alla.

Extremt länge sen jag skrev i forumet men följer sidan dagligen.

Nyss uppgraderat till 7700k måste bara veta har jag fått en riktigt bra cpu?

Vcore: 1.32V
OC: 5150MHz (50x103)
Temp full 100% load provat prime95 och cinabench och stabilt och ligger i full load alla cores runt 70C på en NoctuaD15

Känns väldigt bra än alla mina tidigare oturs cpuer jag haft. Tror till och med jag kan pressa stabilt 5.2 men känns onödigt. Vill höra vad ni säger

Förlåt om jag bryter mot några regler.

Mvh
Marcus

Ser riktigt bra ut! Vilken batch är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Ser riktigt bra ut! Vilken batch är det?

Hur ser man det ? Står det på förpackningen den kom i ?

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Ser riktigt bra ut! Vilken batch är det?

Det är batch L7C5B561 säger det något ? Vad det nu betyder =D

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

@Aceor: Ja, på streckkodsetiketten på förpackningen. En del personer teoriserar om att vissa batcher är bättre på överklockning än andra.

Permalänk
Medlem

En bra cpu. Kolla vilken spänning som krävs för att klara en runda cinebench r15 i 5.0, 5.1 och 5.2 ghz så kan jag ge ett bättre svar på hur pass bra den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

En bra cpu. Kolla vilken spänning som krävs för att klara en runda cinebench r15 i 5.0, 5.1 och 5.2 ghz så kan jag ge ett bättre svar på hur pass bra den är.

Ska prova imorgon och se om jag kan uppnå 5.2 vill dock inte gå över 70-80 grader så får se vad tempen landar på återkommer imorgon.

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är väl bara hur länge den varit stabil i Prime95?
Handlar det om 5 minuter säger det inte mycket, 1 timme säger lite mer och 12 timmar är jäkligt bra.

Sedan så anser många att Prime95 är lite uråldrat för nyare CPU'er. OCCT samt "Realbench" skall tydligen vara bättre på att få överklockningar att bli instabila.

Skrivet av Rauf:

En bra cpu. Kolla vilken spänning som krävs för att klara en runda cinebench r15 i 5.0, 5.1 och 5.2 ghz så kan jag ge ett bättre svar på hur pass bra den är.

Körde prime på alla cores samt threads 8st under hela natten ca 8 timmar tills jag vaknade och skulle till jobbet. Var fortfarande vid liv. så det verkar stabilt

Okej gjort testet nu detta är vad jag fick vet inte vad summan betyder men chansar på du vet det

Test 1. Vcore 1,285 Ghz 5 Cinabench 1040 Temp ca 70 sammanlagt

Test 2. Vcore 1,33 Ghz 5.1 Cinabench 1078 Temp ca 78 sammanlagt

Test 3. Vcore 1,385 Ghz 5.2 Cinabench 1120 Temp ca 89 sammanlagt

Kommer dock inte köra högre eller köra 5.2 då det är alldeles för höga temperaturer ibland spika test 3 till 94 och sommaren är runt hörnet med =D

men så jäkla glad jag fick en bra cpu för en gångs skull och klara 5.2 stabilt.

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

En helt ok cpu. Som referens gör min bästa cpu (bland de bästa i världen) 5ghz r15 vid 1.18V (load line level 5). 5.1 vid 1.22v och 5.2 vid 1.29V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Körde prime på alla cores samt threads 8st under hela natten ca 8 timmar tills jag vaknade och skulle till jobbet. Var fortfarande vid liv. så det verkar stabilt

Okej gjort testet nu detta är vad jag fick vet inte vad summan betyder men chansar på du vet det

Test 1. Vcore 1,285 Ghz 5 Cinabench 1040 Temp ca 70 sammanlagt

Test 2. Vcore 1,33 Ghz 5.1 Cinabench 1078 Temp ca 78 sammanlagt

Test 3. Vcore 1,385 Ghz 5.2 Cinabench 1120 Temp ca 89 sammanlagt

Kommer dock inte köra högre eller köra 5.2 då det är alldeles för höga temperaturer ibland spika test 3 till 94 och sommaren är runt hörnet med =D

men så jäkla glad jag fick en bra cpu för en gångs skull och klara 5.2 stabilt.

Ja det var verkligen en bra cpu. Du får 5.2 vid samma volt som jag måste ha vid 5.0 och då har jag delidat och lagt in metallpasta för optimal kylning.
Så du ska va mycket nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

En helt ok cpu. Som referens gör min bästa cpu (bland de bästa i världen) 5ghz r15 vid 1.18V (load line level 5). 5.1 vid 1.22v och 5.2 vid 1.29V.

Jädrans det var imponerade!

Skrivet av SpeedRebirth:

Ja det var verkligen en bra cpu. Du får 5.2 vid samma volt som jag måste ha vid 5.0 och då har jag delidat och lagt in metallpasta för optimal kylning.
Så du ska va mycket nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett jäkla lotteri med Intels cpuer alltid. En fråga bara var det svårt att delida ser så himla lätt ut på alla videos på tuben med nya verktyget. Eller inget du skulle rekommendera ?

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Jädrans det var imponerade!

Det är ett jäkla lotteri med Intels cpuer alltid. En fråga bara var det svårt att delida ser så himla lätt ut på alla videos på tuben med nya verktyget. Eller inget du skulle rekommendera ?

För mig tog det några sekunder och då skruvade jag väldigt försiktigt med verktyget... Men det som kom därefter tog lite längre tid kan man väl säga.

Edit: Der8auer Delid Die Mate 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Jädrans det var imponerade!

Det är ett jäkla lotteri med Intels cpuer alltid. En fråga bara var det svårt att delida ser så himla lätt ut på alla videos på tuben med nya verktyget. Eller inget du skulle rekommendera ?

Själva delid verktyget är klockrent, tar några sekunder så är de klart
Det som däremot är svårt är appliceringen av pastan på "locket" då det kan va lite svårt att veta exakt i vilken position det ska ligga eftersom det är offset, dvs inte i mitten.
Tror det finns nån mall på nätet som man ska kunna skriva ut och klippa och sen lägga på den för att få en bra ruta att applicera på.
Dock hade jag inte denna mall och körde helt enkelt med ögonmått metoden vilket till slut blev bra men en mall hade snabbat upp det betydande.

Så här gjorde jag utan mall. Lägg tejp där du inte ska ha pastan, så den bildar en rektangel.

Plocka bort den tejpen och lägg en längre tejpbit på bordet där du lägger guideverktyget och sen cpu-locket i mitten. Detta för att enkelt kunna föra in det över cpun utan att tappa ner den.
OBS! Låt inte tejpen gå runt hörnet som på bilden, låten den endast va på ovansidan så det är lätt att plocka bort guideverktyget utan att locket följer med upp.
Glöm inte silikonlimmet på lockets undersida så den "limmas" mot cpun, det genomskinliga på ytterkanten

Plocka bort tejpen och spänn fast lock+cpu i delidverktyget. Jag lät de ligga i 2,5 timmar.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Själva delid verktyget är klockrent, tar några sekunder så är de klart
Det som däremot är svårt är appliceringen av pastan på "locket" då det kan va lite svårt att veta exakt i vilken position det ska ligga eftersom det är offset, dvs inte i mitten.
Tror det finns nån mall på nätet som man ska kunna skriva ut och klippa och sen lägga på den för att få en bra ruta att applicera på.
Dock hade jag inte denna mall och körde helt enkelt med ögonmått metoden vilket till slut blev bra men en mall hade snabbat upp det betydande.

Så här gjorde jag utan mall. Lägg tejp där du inte ska ha pastan, så den bildar en rektangel.
http://mazdaspeed.se/board/img/uploads/391/1495129616_img_20170512_171147.jpg

Plocka bort den tejpen och lägg en längre tejpbit på bordet där du lägger guideverktyget och sen cpu-locket i mitten. Detta för att enkelt kunna föra in det över cpun utan att tappa ner den.
OBS! Låt inte tejpen gå runt hörnet som på bilden, låten den endast va på ovansidan så det är lätt att plocka bort guideverktyget utan att locket följer med upp.
Glöm inte silikonlimmet på lockets undersida så den "limmas" mot cpun, det genomskinliga på ytterkanten
http://mazdaspeed.se/board/img/uploads/391/1495129718_img_20170512_172415.jpg

Plocka bort tejpen och spänn fast lock+cpu i delidverktyget. Jag lät de ligga i 2,5 timmar.
http://mazdaspeed.se/board/img/uploads/391/1495129817_img_20170512_172938.jpg

Tack som bara den för tipset. Får bli ett framtids projekt

Ville bara uppdatera alla om att jag har fått mycket bättre resultat sen sist. Jag upptäckte nu senaste veckan nu när det är sommar och varmare att jag låg runt 80-90 grader som max på bara 4.9 Ghz.

Så bestämde för öppna chassit och kika på vad felet kan vara. efter lång tids felsökning så ser jag att jag monterat båda mina fläktar åt fel håll på Noctua D15 så dom har kämpat som bara den emot att pumpa ut all värme mot frontpanelen som kämpat för att få in luft sen ett 1080Ti som kämpat blåsa ut 60-70 grader med Haha.

Så efter fixat och vänt på dom, ligger jag på max temp vid 75-85 på 5.2ghz

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti