Följ Black Week på SweClockers

"Nybygge" med några befintliga delar

Permalänk
Medlem

"Nybygge" med några befintliga delar

Hej!

Har en dator som åldrats lite och haft en del problem på sistone.

Skulle vilja byta ut bl.a. moderkort som verkar vara ESD-skadat.
Då får jag byta upp mig till sockel 1151 ist för 1150 och därmed kassera den gamla processorn.

Delarna som jag vill behålla och utgår ifrån är:

Nätagg: EVGA SuperNova 750 G2
HDD: Standard WD 1 TB 7200
SSD: Corsair Force GT 128 GB
Grafikkort: MSI 780 Ti som troligen kommer bytas ut. (Förslag?)
Skärm: trött BenQ 24"
Bra Logitechmus och Corsair K70.

Tack för alla tips!

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem

@Shunt91: Ska du inhandla nu så är det Ryzen som gäller om du ska byta plattform, med fördel en Ryzen 5 1600 som är prisvärd med DDR4 och ett B350 moderkort. Totalt runt 5000kr tops. Vad gäller GPU om du ska spela i 1080 och maxa så är det 1080 som gäller. Annars är ett 1070 ett bra alternativ vilket du kan köpa nytt eller hitta ett bra ex här i marknaden.

Om du postar budget och vad du tänkt göra osv med datorn kan man ge förslag.

Permalänk
Medlem

Med andra ord är det processor, moderkort, minnen och eventuellt grafikkort du är ute efter? Budget?

Om du vill hålla dig till Intel så är det väl i stort sett bara 7700K och ett Z270-moderkort som är vettigt nu, om vi antar att det främst är spelprestanda du är ute efter. Alternativt vänta på Coffee Lake som ska komma snart, men om din dator är trasig kanske du inte vill vänta. Annars är ju AMD återigen med i leken nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunt91:

Hej!

Har en dator som åldrats lite och haft en del problem på sistone.

Skulle vilja byta ut bl.a. moderkort som verkar vara ESD-skadat.
Då får jag byta upp mig till sockel 1151 ist för 1150 och därmed kassera den gamla processorn.

Delarna som jag vill behålla och utgår ifrån är:

Nätagg: EVGA SuperNova 750 G2
HDD: Standard WD 1 TB 7200
SSD: Corsair Force GT 128 GB
Grafikkort: MSI 780 Ti som troligen kommer bytas ut. (Förslag?)
Skärm: trött BenQ 24"
Bra Logitechmus och Corsair K70.

Tack fär alla tips!

Det beror väl på budget och ambitioner. Dock är det inte speciellt smart att köpa Intel i det här läget rent generellt (som du tydligen var inne på). Så länge Intel inte lanserat sina Coffee-lake är AMD bättre för att skapa en framtidssäker och högpresterande plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

@Shunt91:

Om du postar budget och vad du tänkt göra osv med datorn kan man ge förslag.

Ber om ursäkt! Min budget är ca 10k.

Skall användas till massa surf, video, och inte allt för tung gaming.

Vad har man för minnen på B-moderkort?
Oj såg nu. DDR4.
Skickades från m.sweclockers.com

Fel
Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det beror väl på budget och ambitioner. Dock är det inte speciellt smart att köpa Intel i det här läget rent generellt (som du tydligen var inne på). Så länge Intel inte lanserat sina Coffee-lake är AMD bättre för att skapa en framtidssäker och högpresterande plattform.

Budget ca 10k. Förstår att AMD ryckt upp sig och är mer prisvärt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunt91:

Budget ca 10k. Förstår att AMD ryckt upp sig och är mer prisvärt?

Finns 100 byggförslag i trådarna om du missat det... jag länkar in till ett från http://www.sweclockers.com/forum/trad/1488729-koprad-gaming-p...
'

Skippa hårddisk och CPU-kylare. Köp eventuellt ett billigare grafikkort om spel inte är jätteintressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunt91:

Ber om ursäkt! Min budget är ca 10k.

Skall användas till massa surf, video, och inte allt för tung gaming.

Vad har man för minnen på B-moderkort?
Oj såg nu. DDR4.

Exempel på delar utifrån din budget. AM4 plattformen med tillhörande minnen och CPU är bland de mest rekommendera här på forumet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10673895/

Permalänk
Medlem

@svaj: Värt att notera att mer än 2133 MHz med stabil uppstart kör man inte med minnena tillsammans med det moderkortet, fast med tanke på priset kan man väl stå ut med detta. Kanske någon sparar lite tid och slipper hålla på och testa profiler och manuella inställningar om man nu inte tycker det är kul då... Kanske om man har tur med batchen då eller något isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@svaj: Värt att notera att mer än 2133 MHz med stabil uppstart kör man inte med minnena tillsammans med det moderkortet, fast med tanke på priset kan man väl stå ut med detta. Kanske någon sparar lite tid och slipper hålla på och testa profiler och manuella inställningar om man nu inte tycker det är kul då... Kanske om man har tur med batchen då eller något isåfall?

Ok, vet du detta och att det gäller för alla med det moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Ok, vet du detta och att det gäller för alla med det moderkortet?

Nej, fast minnena står bara noterade för 2133 i kompatibilitetslistan. Jag skrev dessutom att man kanske skulle kunna tänkas ha tur med "batchen", något som åtminstone inte jag hade isåfall. Det finns säkrare kort att välja om man nu vill ha högre hastigheter på minnet.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Listorna betyder att moderkortstillverkarna har testat dessa inte att de övriga minnen inte är kompatibla. Mina minnen finns inte med på asus qvl och fungerar fint i 3200 på stock. Samtidigt som många som köper testade minnen inte får det att fungera.