Permalänk
Medlem

Hemsida storlek

Hej!

Går en grundkurs inom webbdesign, jag har experimenterat och byggt en beta-sida. Problemet är att sidan är olika stor beroende på om jag väljer att visa den från en windows-dator eller Linux-dator. Om jag går in på den genom en windows dator så är sidan mindre.
Och både servern och windows-datorn har samma upplösning på skärmen.

Hur kommer detta sig?

Surfa in på sidan från en Windows-dator:
- sidan är lika stor oavsett om jag visar den i Firefox eller Chrome
- sidan ca 15-20% mindre

Surfa in på sidan från en Linux-dator:
- sidan är 15-20 % Större

Samtliga maskiner använder samma upplösning

Permalänk
Medlem

Du har inte vid något tillfälle zoomat på Linuxmaskinen? Tryck CTRL+0 i firefox / chrome (jag tror det är samma i chrome?) och se om det blir mer rätt. Annars har jag ingen aning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du har inte vid något tillfälle zoomat på Linuxmaskinen? Tryck CTRL+0 i firefox / chrome (jag tror det är samma i chrome?) och se om det blir mer rätt. Annars har jag ingen aning.

Det har jag också tänkt på, men jag har kollat detta och jag har inte zoomat något av misstag.

Kan det vara så att, ifall jag visar hemsidan via en Linux-dator så renderas hemsidan annorlunda?

Det är knepigt detta, för att
när jag visar sidan genom en windows-dator så är allting MINDRE - MEN: nu kommer det mer mystiskt ... :
jag har En <div> som däremot har STÖRRE bredd, om allting är mindre på Linux datorn så borde väl divven också vara mindre, men den är bredare men höjden på den är däremot mindre.

Permalänk
Medlem

Har du gjort allt själv eller har du använt något CSS ramverk i grunden? Bootstrap, Foundation etc. är ju ofta responsive.

Vild gissning, men

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Har du gjort allt själv eller har du använt något CSS ramverk i grunden? Bootstrap, Foundation etc. är ju ofta responsive.

Vild gissning, men

Jag har gjort allting själv

Permalänk
Medlem

har du reset css?

vill du posta din css?

Permalänk
Medlem

Olika DPI-inställlningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad använder Linux-datorn för webbläsare?
Detta borde inte ha något med operativsystemet att göra.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Vad använder Linux-datorn för webbläsare?
Detta borde inte ha något med operativsystemet att göra.

Linux-datorn använder Firefox

jag har använt mig av endast basic css inuti .php filen

style="font-size:15px;" och så vidare.

T.ex kan en textarea ha en viss width och height från Linux-datorn och sedan ha en helt annan width och height sett från Windows-datorn, och då har jag testat att visa den i Windows-datorn med både Firefox och Chrome.

Tror ni att det kan vara så att Linux-datorn renderar allting på ett sätt? och Windows-datorn renderar allting på ett annat sätt?

Permalänk
Hedersmedlem
  • Ta skärmdumpar och lägg upp i tråden.

  • Visa koden. Allra helst: visa en minimal version som uppvisar samma beteende, dvs skala bort så mycket som möjligt så att du har den minsta kodsnutten som gör att du kan reproducera felet. Inte sällan så räcker det att försöka hitta ett sådant minimalt reproducerande exempel för att problemet ska bli uppenbart för en själv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Olika DPI-inställlningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en rimlig orsak till felet tycker jag.

TS: Har du kollat DPI-skalningen i Windows?

Windows 7

Windows 10

Permalänk
Medlem

Ett par saker som borde göras (även tidigare nämnda, men här summerade):

  1. Har du använt reset css? Testa att köra samma webbläsare + version på båda maskinerna. Se @jensvo

  2. Undersök om du inte har någon procentuell förstoring i windows. Se @breakman @psiko

  3. Vilken version av linux samt vilken version av webbläsare kör du på respektive system? @Florrpan

  4. Kod specifika element? Kan du försöka felsöka din kod och länka relevanta delar? Ännu bättre, ladda upp projektet (relevanta delar eller hela) på t.e.x github eller direkt här. Se @phz kommentar