Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, gäller det alla typer, eller är PP glykol verkligen ofarligt?
Men, är ju klart, kan ju vara som med etanol och metanol, att det blir olika typer av nedbrytningsprodukter i kroppen när det börjar komma ut i blodet, att kroppen tål vissa molekyler hyggligt bra, medan andra förstör vävnad i vitala organ. (en vän till mig dog av metanolförgiftning när jag var student (han råkade få i sig ett maskinrengöringsmedel som han trodde var drickbar sprit, Darwin kan tyckas, men tror han var bra mycket smartare och definitivt betydligt mer sansad och mindre impulsiv än jag... ), kanske därför är överdrivet försiktig numera...)

Propylenglykol är väl (har dålig koll på dessa) inte helt ofarligt, dock mycket mindre toxiskt än etylenglykol. Samma alkoholdehydrogenas i levern som jobbar på både metanol och etylenglykol och lämnar olika toxiska restprodukter. Man behandlar dessutom både metanol och glykolförgiftning med vanlig etanol då ADH har högre affinitet för etanol än de andra två ämnena vilket gör att etanolen använder upp och blockerar denna reaktion för de andra ämnena som då inte bryts ned till giftiga restprodukter, utan utsöndras som de är.

Permalänk
Avstängd

Ok, var litet nyfiken på vad som egentligen händer om djur eller människor får i sig från läckande fordon och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Hursomhaver, jag funderar på röd eller blå glykol och en silverspiral av tråd eller remsa, beroende på råmaterialet, tror faktiskt en hylsa av silverplåt borde kunna bli rätt snyggt, man borde kunna etsa eller gravera in mönster och annat på den också. Tål att fundera på, vore skoj om man tex gjorde en cylinder med runskrift eller något som syntes svagt genom glaset.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kör batterivatten med EKs Clear Cryofuel koncentrat. Funkar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Någonting sådant här blir det.

Recept för kylarvätska.

Vatten
OKQ8 Batterivatten 1 liter 7391162800335, 24 Kr

Glykol (etylenglykol)
(1,2-etandiol med tillsats kalium-2-etylhexanoat
OKQ8 Glykol koncentrerad 7391162202252, 64 Kr

Klorhexidin
Fresenius Kabi, Kutan lösning 2 mg/ml 250 milliliter Flaska, 39 Kr
Innehåll (mg): 2 mg/ml * 250 ml = 500 mg klorhexidin
Tillsats: glukanoat och buffert
Brukslösning (1,75L) : 500 mg / 1750 ml = 0,286 mg/ml

• 1L Batterivatten, 24 Kr

• 500 ml Glykol, 64 Kr

• 250 ml Klorhexidinlösning, 39 Kr

Totalkostnad 1,75L, 127 Kr

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, var litet nyfiken på vad som egentligen händer om djur eller människor får i sig från läckande fordon och liknande.

Beror på dosen men hundar dör ofta då de slickar i sig kylarvätska som hamnat på marken och man har det ju även i en del råttfällor.
http://veterinaren.nu/hund/skador/forgiftningar/glykolforgift...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara en källa till: Rossiter et al. 1985. An investigation of the degradation of aqueous ethylene glycol and propylene glycol solutions using ion chromatography. Länk till pdf-filen, http://fire.nist.gov/bfrlpubs/build85/PDF/b85010.pdf. Här är sammanfattningen:

Citat:

Aqueous solutions of ethylene glycol and propylene glycol produce acidic degradation products upon thermal oxidation. This results in a decrease in pH of the aqueous solutions which could accelerate the corrosion of metallic components of solar collectors. The increase in the concentrations of degradation products in solution was measured over time using the Ion Chromatography Exclusion (ICE) method of analysis. Variables affecting the thermal oxidation considered in the investigation were temperature, the presence of metals and oxidative conditions (aeration/deaeration). Acidic degradation products were produced under all conditions. The presence of metallic copper in aerated glycol solutions resulted in the greatest extent of degradation. Comparisons were made between the pH values of the thermal oxidatively degraded glycol solutions and the concentrations of degradation products. It was found that different solutions having comparable pH values contained significantly different amounts of degradation products. It was concluded that the extent of degradation of the glycol cannot be used as an indicator of the magnitude of the decrease in pH which the glycol solution may undergo during thermal oxidation in the presence of metals.

Det de säger är att även glykol bryts ned över tid, och då främst vid värme. De ämnen som bildas av såväl etylenglykol och propylenglykol är tyvärr olika organiska syror, i stil med myrsyra och ättika, oxalsyra och mjölksyra. Det här är inte starka syror, men ändå, i ett litet slutet system kan de ha effekt. Det sjuka är att processen snabbas på vid närvaron av en metall. Ännu sjukare är att de metaller de råkar undersöka är koppar och aluminium. Artikeln är från 1985, långt innan cpu-kylare för hemmabruk var nödvändiga; man hade enbart kylflänsar på den tiden. Oväntat nog fann de inget samband mellan pH och hur långt nedbrytningen hade gått; det här tyder kanske på att buffring har begränsad verkan.

De menar att nedbrytningen hämmas bäst genom att ha en anaerob miljö. Jag misstänker att minimalt med luft i cpu-kylaren räcker här.

Jag funderar även på om man skall försöka koka/sjuda batterivattnet innan man häller på det för att få bort så många lösta gaser som möjligt. Kanske overkill.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Töm i skiten bara

Gammalt block efter ~6år med ~15% biltema etylenglykol o destvatten. Kört genom bilkylare, kulventiler från biltema etc.. Gettobygge mao.

Inte rengjort, bara urskakat och uppskruvat.

Mjuk pvc-slang kommer jag dock aldrig mer använda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Töm i skiten bara

Gammalt block efter ~6år med ~15% biltema etylenglykol o destvatten. Kört genom bilkylare, kulventiler från biltema etc.. Gettobygge mao.
http://forumbilder.se/GA5VD/dsc00233.jpg
Inte rengjort, bara urskakat och uppskruvat.

Mjuk pvc-slang kommer jag dock aldrig mer använda..

Sex år är bra! Gettobyggen är ju inte fel. Bilkylare låter ju kapabelt, minst sagt!

Nya perspektiv på vätskefronten. Skulle köpa klorhexidinlösning 2 mg/ml, 250 ml. Men, de hade inte det hemma. Däremot hade de klorhexidinsprit 5 mg/ml, 250 ml, som jag tidigare förkastat pga risken mot en del plaster. Det fick mig att tänka på att glykol är ju också en alkohol (men tvåvärd), och det fungerar ju.

Kollade upp vad plexiglas tål. Hittade en tabell på brainresearchlab.com, "Plexiglass Chemical Resistance Properties (Acrylic)":

https://brainresearchlab.com/wp-content/uploads/Plexiglass-Ch...

Citat:

E – 30 days of constant exposure with no damage. Plastic may even tolerate chemical for years.
G – Little or no damage after 30 days of constant exposure to the reagent.
F – Some effect after 7 days of constant exposure to the reagent. Solvents may cause softening, and swelling.
N – Not recommended for continuous use. Immediate damage may occur such as severe crazing, cracking, or
permeation losses.

Ok, och

Substance\Temperature

20°C

50°C

Ethanol

F

N

Ethyl Alcohol (Absolute)

G

F

Ethyl Alcohol, 40%

E

E

Ethylen Glycol

E

E

Nice! Klorhexedinspriten kommer ju att spädas ut rejält. Ingen fara på taket alltså. Klorhexidinspriten kostar lika mycket och är 5 mg/ml; alltså än bättre effekt mot en biofilm. Dessutom inenhöll klorhexidinlösningen acetat, medan klorhexidinspriten var den som innehöll glukonat, vilken hade korrosionshämmande effekt.

Nu är allt inköpt och finns hemma, redo.

Nästa steg är att förebreda för mer byggdamm om några veckor, men innan dess blir det att skaffa kylpasta, och där hamnar jag nog allt på Thermal Grizzly Kryonaut, om inte ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LOL! Det blir nog spännande framöver...

Jag läste precis på http://www.enermax.co.uk/cpu-coolers/liqtech-tr4/

Citat:

All-in-One liquid CPU cooler with pre-filled coolant offers best usability and maximum cooling performance for powerful PC systems.

pre-filled coolant?!

WTF?!

LOL! Kan det vara så att kylaren är färdigfylld?! Då har jag gjort allt det här utan... ROTFLOL! Som sagt, jag har ju inte ens öppnat kartongen än... Hinner nog inte förrän nästa helg, och knappt ens då. Men, det här är första kylningen för mig, så inom kort får man väl se... LOL.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sAAb:

LOL! Det blir nog spännande framöver...

Jag läste precis på http://www.enermax.co.uk/cpu-coolers/liqtech-tr4/

pre-filled coolant?!

WTF?!

LOL! Kan det vara så att kylaren är färdigfylld?! Då har jag gjort allt det här utan... ROTFLOL! Som sagt, jag har ju inte ens öppnat kartongen än... Hinner nog inte förrän nästa helg, och knappt ens då. Men, det här är första kylningen för mig, så inom kort får man väl se... LOL.

Tror faktiskt inte det finns en enda AIO-kylare som inte är förifylld.
Trodde allt detta handlade om att du skulle bygga Custom WC?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror faktiskt inte det finns en enda AIO-kylare som inte är förifylld.
Trodde allt detta handlade om att du skulle bygga Custom WC?

Njae, jag visste inte att de fraktades med vätska. Det fanns inte i min värld.

Hmmm... https://xkcd.com/1445/

Men, de borde väl vara påfyllbara?! Jag förmodar att även AIO läcker på sikt, eller?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sAAb:

Njae, jag visste inte att de fraktades med vätska. Det fanns inte i min värld.

https://imgs.xkcd.com/comics/efficiency.png
Hmmm... https://xkcd.com/1445/

Men, de borde väl vara påfyllbara?! Jag förmodar att även AIO läcker på sikt, eller?

De flesta AIO:s är inte påfyllningsbara. De som är utbyggningsbara är självklart möjliga att fylla på.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De flesta AIO:s är inte påfyllningsbara. De som är utbyggningsbara är självklart möjliga att fylla på.

Tydligen är Liqtech påfyllningsbar!

Här är en videon där Gamers Nexus jämför Enermax Liqtech 360 med 240 och Noctua luft. Vid 9.21 nämner han det.

https://youtu.be/6jICNXAQrgs?t=561

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Yes, här visar de hur man fyller på Enermax' AIO. Tydligen är det här ovanligt, precis som du sa.

Artikel: https://www.gamersnexus.net/guides/3128-enermax-liqtech-tr4-l...

Video: https://www.youtube.com/watch?v=PNrjCQhh2VI

Okej, om några år kan man återanvända receptet jag gjorde.

Fast under tiden får klorokininen bli till småsår och glykolen och batterivattnet åker i bilen.

Visa signatur