Går det att kasta in en 10 Tb i detta usb chassi?

Permalänk

Går det att kasta in en 10 Tb i detta usb chassi?

Då jag inte behöver en Nas då jag har en nighthawk x10 , funkar det att kasta in en Seagate Ironwolf ST10000VN0004 256MB 10TB

I detta chassi?

http://cdon.se/hemelektronik/2-5in-usb-3-0-external-sata-iiic...

Hur blir det med värme och så vidare om man låter den stå på 24/7?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Med tanke på att disken är 3,5" och chassit 2,5" får du pressa som FAN = varmt :(.

Varför skulle du inte behöva NAS om du du har en Netgear-router?

Permalänk
Medlem

Du tänker använda routern som NAS, det är bara ytterst enkla funktioner som du SMB (windows delning) som finns. Bra om du inte tänkt göra något avancerat.

Sen att hitta externa hårddiskkabinetter som stödjer 10TB diskar blir svårare.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sen att hitta externa hårddiskkabinetter som stödjer 10TB diskar blir svårare.

Externt kabinett är väl bara en kontakt i skalet, varför ska kapaciteten på hårddisken spela någon roll, eller missar jag något.. är också lite i funderingar på ett externt skal till hårddisk.

Till trådstartaren, 10TB är 3.5" ditt skal du länkade är för 2.5".

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Med tanke på att disken är 3,5" och chassit 2,5" får du pressa som FAN = varmt :(.

Varför skulle du inte behöva NAS om du du har en Netgear-router?

Oj missade det. Men om vi bortser från det.

Edit, hittade denna https://www.komplett.se/product/776437/datorutrustning/pc-kom...

Verkar intressant som alternativ till nas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Externt kabinett är väl bara en kontakt i skalet, varför ska kapaciteten på hårddisken spela någon roll, eller missar jag något.. är också lite i funderingar på ett externt skal till hårddisk.

Till trådstartaren, 10TB är 3.5" ditt skal du länkade är för 2.5".

Jodå, det sitter ett kretskort i dessa som gör så du kan köra dom via USB och JA dom har begränsningar.
Testade 4 olika innan jag fick en som funkade till min fars backups på bilder.

Ta Icy Box som exempel, man får leta lite men det står begränsningar redan på deras hemsida.
http://www.raidsonic.de/products/external_cases/external_case...

Ju äldre ju mindre diskar är dom okej med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jodå, det sitter ett kretskort i dessa som gör så du kan köra dom via USB och JA dom har begränsningar.
Testade 4 olika innan jag fick en som funkade till min fars backups på bilder.

Ahh det kanske stämmer, hittade låda till en gammal Deltaco modell jag har. Står 'max 2TB' på den.
Vet du någon som klarar 12TB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Oj missade det. Men om vi bortser från det.

Edit, hittade denna https://www.komplett.se/product/776437/datorutrustning/pc-kom...

Verkar intressant som alternativ till nas.

Den verkar klara stora hårddiskar, men betänk att en OK NAS utan diskar inte kostar mycket mer.

Problemet med att koppla via USB till router brukar vara dålig till rent genomusel prestanda + tester på Nighthawk X10 säger att det är bökigt och problem med USB kopplade saker, men dessa saker delar den med de flesta routrar.

Blir så lagom roligt när man har en stor HDD och det bara går i några få MB/s

Så nått alternativ till en NAS, nej det tycker jag inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Den verkar klara stora hårddiskar, men betänk att en OK NAS utan diskar inte kostar mycket mer.

Problemet med att koppla via USB till router brukar vara dålig till rent genomusel prestanda + tester på Nighthawk X10 säger att det är bökigt och problem med USB kopplade saker, men dessa saker delar den med de flesta routrar.

Blir så lagom roligt när man har en stor HDD och det bara går i några få MB/s

Så nått alternativ till en NAS, nej det tycker jag inte.

Nu kanske det blir offtopic i min egen tråd, men är en HPE ProLiant MicroServer Gen8 bättre än en Nas eller vad skiljer det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nu kanske det blir offtopic i min egen tråd, men är en HPE ProLiant MicroServer Gen8 bättre än en Nas eller vad skiljer det?

Om du vill ha en central lagring så är den inte bättre än en NAS, Microservern kan bli en NAS om du vill, men kan användas till vadduvill nästan, det är ju en mer komplett dator. En dedikerad NAS är färdig att användas från start bara du petar in diskar, Microservern tar en stund att sätta upp, du får ju först bestämma vilket OS du vill ha, sedan lämplig programvara osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ahh det kanske stämmer, hittade låda till en gammal Deltaco modell jag har. Står 'max 2TB' på den.
Vet du någon som klarar 12TB ?

vet varken någon som klarar 10 eller 12TB tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste vore om du skaffa en riktig NAS på en gång, koppla in en TP kabel mellan router och NAS:en och kör på.

Permalänk
Rekordmedlem

En del routrar har bra filprestanda men de flesta har det inte och Smallnetbuilder testar även lagringsprestandan och Linksys funkar bra (de har tom e sata) men tex Asus är inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.