Permalänk
Avstängd

Köpt hus - placering av rackskåp?

Hej!

Är precis på väg att flytta in i hus, och jag funderar nu på kabeldragning etc som kommer att bli aktuellt. Spontant vill jag sätta ett rackskåp i garaget dels på grund av temperaturen, men även på grund av att ett 19" rackskåp inte är så snyggt. Tankar om det?

Dessutom funderar jag på hur mycket kabel jag skall dra. Att dra kanske 2st kablar till tv-bänk känns väl inte dumt, eller klarar jag mig på en? Ju mindre kabel man behöver dra desto bättre pga utseende, men däremot är jag ju givetvis fullt medveten om kabelanslutningens fördelar kontra trådlöst. Givetvis är det CAT6 jag skall dra.

Hur tänkte ni när ni valde placering för ert rackskåp med mera?

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att ha racket i garaget, men det får inte bli fuktigt, kondens och sånt. Är det 15-20 grader varmt under vintern så är det nog ingen fara. Rent praktiskt blir det kanske ganska långt att dra patchkablage om allt ska ut till garaget, men det borde inte vara någon omöjligthet..

Men det kanske kan bli strul med potensskillnader i jordningen om det inte är samma elcentral till hus och garage? Jag kan inte tillräckligt om det så jag nämnder det bara.

Enklast kanske är att ha en switch i huset som går till alla uttag, en fiber ut till garaget och sen en switch där ute i racket. Jag hade nog gjort så, fiber mellan switcharna.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag dra en kabel till tv-bänken, men ansluta den till en 5-/8-portars switch och sedan ansluta enheterna till switchen för att allt ska kunna anslutas med kabel.
Även om den enda kabeln till tv-bänken i teorin blir en flaskhals så är det inte så ofta man använder flera enheter så de måste slåss om bandbredden till resten av nätverket.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är fuktigt i garaget kan du köra ditt skåp där. Finns dock risk att det blir smutsigt, men inte så att det påverkar funktionen.

Just kabelvägen vet du bäst själv. Ta hjälp av vinden och garderober för att gömma kabel. Ibland kan man fiska kabel i väggarna med.

Dra två kablar till TV-bänken. Ska du ha IP-tv kan det var så att den behöver anslutas på en egen kabel från fiberkonvertern. Sedan kan man ju alltid stoppa en lite switch där, vilket är acceptabelt i hemmanätverk

Placera ett uttag i taket för accesspunkt eller flera beroende på husets storlek.

Permalänk
Medlem

Passa dig med elektronik i garage, speciellt om du har bilen där.

Avgaserna kan orsaka en hel del skräp (aska?) i dina grejer. Sett en dator som stått i garage två år, den var helt svart innuti.

Sen har du risk för kondens, om du ofta öppnar garagedörren. Då släpps in torr/fuktig luft som kan orsaka problem. Men du kan ev skaffa ett tätt rackskåp och sätta filter, så blir det lite säkrare.