Bytte grafikkort och kommer inte åt windows.

Permalänk

Bytte grafikkort och kommer inte åt windows.

Hej alla experter!

Jag skulle uppgradera min dator lite var tanken. Hade ett AMD Radeon 5070hd 2 gb samt 8 gb ram. Köpte ett Asus geforce STRIX 1050ti 4gb samt 8gb ram till. Pratade med killen i butiken och han sa "bara att plugga in och installera drivrutin" sagt och gjort så gjorde jag så. Datorn startade och jag kunde inte så någonting allt var wacko! Kort stubin som jag har så tog jag bort allt nytt och byggde ihop den som den var innan, då kommer endast automatreparationssidan upp vid start. windows kan inte startas? jag har ingen backup och tidigare återställningspunkt fungerar inte? felsäkertläge funkar inte.

Window loggan kommer upp i 1-2sekunder därefter bluescreen 0.5sek och så börjar allt om oavsett vilket alternativ jag väljer på reparationssidan?

Är jag helt rökt eller finns det någon svart hackermagi för detta?

Permalänk

Har du ditt gamla kort kvar? isåfall stoppa in de, installera DDU (display driver uninstaller). Kör denna i felsäkert läge som avinstallerar allt som har med ditt gamla kort och göra. Sen stoppar du in ditt nya kort.

Alternativet är att ominstallera windows.

EDIT:
Sry, missade att du återställt datorn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Nellybelly: Hej hade samma problem på en dator förut , troligtvis behöver du uppdatera bios , om du sitter på äldre delar då den serien av nvidia kan behöva en bios uppdatering av moderkortet.

Visa signatur

CASE NZXT H1 v2 Black MOBO MSI MPG B550I Gaming Edge
CPU AMD Ryzen 7 5700X GPU MSI RTX 4070 Ti GAMING X
MONITORS Asus ROG Swift PG279Q/Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nellybelly:

Hej alla experter!

Jag skulle uppgradera min dator lite var tanken. Hade ett AMD Radeon 5070hd 2 gb samt 8 gb ram. Köpte ett Asus geforce STRIX 1050ti 4gb samt 8gb ram till. Pratade med killen i butiken och han sa "bara att plugga in och installera drivrutin" sagt och gjort så gjorde jag så. Datorn startade och jag kunde inte så någonting allt var wacko! Kort stubin som jag har så tog jag bort allt nytt och byggde ihop den som den var innan, då kommer endast automatreparationssidan upp vid start. windows kan inte startas? jag har ingen backup och tidigare återställningspunkt fungerar inte? felsäkertläge funkar inte.

Window loggan kommer upp i 1-2sekunder därefter bluescreen 0.5sek och så börjar allt om oavsett vilket alternativ jag väljer på reparationssidan?

Är jag helt rökt eller finns det någon svart hackermagi för detta?

Vad har du för moderkort? Det kan behövas en uppdatering av bios för att det skall klara ett nyare grafikkort.
Har du någon utgång på moderkortet som du kan plugga in skärmen i så du iaf kan komma in i Windows?

Permalänk

Bytte grafikkort och kommer inte åt windows.

Försök att starta windows i felsäkert läge i.e safe boot. Om inte du lyckas starta upp så testa att boota windows från en usb, ifall du har en giltig license kommer du inte att ha några problem. Därifrån kan du installera ddu och göra en clean install av drivrutiner. Om du vill ha mer detaljer är det bara o höjta till