Hej! Flyttade den 1 juli 2016 till en ny lägenhet med fiberuppkoppling till öppet stadsnät (Zitius) Uddevalla.
Sedan dess har jag haft paketförluster/spontana avbrott. Jag felanmälde omedelbart till bahnhof som jag har som ISP. Då påbörjades en mycket långsam process.
Felet beter sig som så att jag tappar min "data upp/ut" sitter jag i TS/Mumble/skype så kan dem andra plötsligt inte höra mig längre medans jag fortfarande hör dem, men bara i ca 10 sekunder innan samtalet helt bryts.
Jag bifogar en skärmdump från pingplotter:
https://i.imgur.com/NGGcmI6.png
https://i.imgur.com/NGGcmI6.png
Tekniker från stadsnätet har varit här 5 gånger. Bytt SFP och CPE minst 3 gånger. Även svetsat om fiberkabeln mellan min lägenhet och kopplingshuset ute på gården pga. dåligt ljusgenomsläpp.
Sista gången han var här så Kopplade dom in någon slags mätprobe som analyserade uppkopplingen under några dygn.
Dem ringde mig nyss och meddelade att man inte sett något fel med mätproben. Och man uppmanar mig att ÅTERIGEN prova med annan pc och annan nätverkskabel (vilket jag givetvis gjort otaliga gånger).
Om jag har två datorer som båda samtidigt kör pingplotter med varsin nätverkskabel direkt in i CPE och varsin extern IP, så sker inte avbrotten samtidigt. Dvs. en dator kan tappa flera paket i rad medan den andra inte ser några förluster alls under den tidpunkten.
Jag mäter vanligtvis mot ping.sunet.se men när jag mäter mot den andra pc'n så sker inga paketförluster. Det tycker jag bör utesluta att felet ligger i min egen utrustning.
Jag har även testat med en annan ISP (bredband2) och felet kvarstår även då.
För tillfället så hävdar bahnhof att felet ligger hos zitius, medans zitius hävdar att felet ligger hos bahnhof alternativt i min egen utrustning.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, finns det något sätt som jag själv kan identifiera exakt var felet ligger? För det känns verkligen som att både bahnhof och zitius inte orkar lägga ner så mycket energi på att lösa problemet.
Jag är så otroligt trött, arg och ledsen på att man fortfarande efter 6 månader inte kommit fram till ett skit. Jag behöver min internetuppkoppling och vill inte behöva flytta igen för att få fungerande fiberuppkoppling.
Supportchefen på bahnhof har sagt att man eventuellt får säga upp mitt abonnemang om man inte hittar felet. Men jag är inte intresserad av att byta ner mig till VDSL eller Mobilt bredband. Jag vill ha fungerande fiberuppkoppling.
Jag har dessutom varit tvungen att betala fakturorna från bahnhof under dessa 6 månader, för en tjänst som inte fungerar.
Finns det någon chans att min hyresvärd har rätt att kräva att uppkopplingen lagas?
Vad ska jag ta mig till?
Mvh en mycket ledsen och besviken internetanvändare.