AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Huj, resultaten för 2990WX i spel från andra sidor visar både på hur fåtrådade program är och hur pass oförlåtande konfigurationen är för just spelande. Presterar som en low-end Pentium-processor!

Grymt prisvärd dock för vad den är avsedd för.

Vanligtvis kallar man endast de Intel processorer som heter Pentium i namnet för Pentiumprocessor.
Typ denna Intel Pentium G4400 https://www.komplett.se/product/855375/datorutrustning/pc-kom...

Det jag såg på andra testar var det motsatta att det var förvånansvärt att processorer som mer eller mindre endast är gjorda för att spela på, inte presterar så mycket bättre på sitt ändamål än en arbetsstation. Det är lite som att med sin "sportbil" nätt och jämnt klara av att köra om lastbilar på autobahn.

Kollar man på wccftech tester såklart presterar såklart 8700K etc bättre, men så otroligt mycket är det inte (runt 10%).
https://wccftech.com/review/amd-ryzen-threadripper-2990wx-32-...

Man behöver inte gå många år tillbaka då man fick välja en speldator eller en sjukligt dyr arbetsstation. Där den svindyra arbetsstationen kanske levererade 50% av prestandan i spel. Vid en sådan prestandaförlust så börjar fler fundera på om de ska köpa en dedikerad spelmaskin vid sidan av.

Permalänk
Avstängd

@anon159643: Oväntat att WCCFtech får helt andra resultat mot alla andra sidor...

Kika runt lite så ska du se att 2990WX i en uppsjö av spel presterar ibland ner till hälften av vad en 1800X gör.

https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-Threadripp...
https://www.techspot.com/review/1678-amd-ryzen-threadripper-2...
https://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-threadripper-2950x-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

inb4 Den här hade vart grym att ha i min HTPC om det inte vore för priset och strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått rätt nu så har AMD gett sig på en målgrupp som tidigare inte var intressant? Eller såhär: Vilken CPU hade dom som byter till Threadripper innan? Intel Xeon? (för digitalt skapande?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kollar man på wccftech tester såklart presterar såklart 8700K etc bättre, men så otroligt mycket är det inte (runt 10%).
https://wccftech.com/review/amd-ryzen-threadripper-2990wx-32-...

Man behöver inte gå många år tillbaka då man fick välja en speldator eller en sjukligt dyr arbetsstation. Där den svindyra arbetsstationen kanske levererade 50% av prestandan i spel. Vid en sådan prestandaförlust så börjar fler fundera på om de ska köpa en dedikerad spelmaskin vid sidan av.

Dom testar med i princip maxade grafikinställningar och "1440P", vilket man får anta är 2560x1440.
Vilket betyder att grafikkortet maxas rätt rejält och effektivt döljer den verkliga skillnaden mellan CPU'er.

Permalänk
Medlem

Imponerande processor helt klart. Synd bara så många missförstår deras plats på marknaden (inkl. redaktionen som anser den vara dyr).

Att kalla denna plattform dyr är ungefär som att påstå att en lastbil är dyr för att en Volvo-kombi är billigare. Börjar man sen påstå att Volvon kör snabbare har man helt tappat det

Men nej som gamer och möjligtvis lekman i videoredigering/lightroom är detta helt fel. Jag ska givetvis köpa Volvon ovan

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Johan86c: Oväntat att WCCFtech får helt andra resultat mot alla andra sidor...

Kika runt lite så ska du se att 2990WX i en uppsjö av spel presterar ibland ner till hälften av vad en 1800X gör.

https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-Threadripp...
https://www.techspot.com/review/1678-amd-ryzen-threadripper-2...
https://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-threadripper-2950x-...

Ser inte så mycket dubbla fps och inte ens om man kollar på 1080p som typ 0 personer kommer köra på deras dator, där enbart cpun till deras dator kostar mellan 10 till 20 tusen kronor.

Det jag ser är inte så stor skillnad i 4k, vilket betyder att de bättre threadripper2 också går att spela på. Visst inte på något sätt en ultimat spelmaskin, där det största problemet är att man inte ens vill ha spel inne på datorn från första början.

2990WX är en extremist cpu, går man ner till de billigare 16 core så finns det en större andel som jobbar mer vanligt på den och då kan spela lite.

*edit*
Det jag hävdar är alltså att på 16 core så är spelprestandan intressant för många. Dels för att informationen säger om hur snabb cpun är för andra applikationer. Men att en stor del av de som köper 16 core cpun är yngre folk som gör en stor investering i en dyr dator.
En renodlad speldator vid sidan av hade varit grymt för de flesta, men har man kanske lagt över 30 000kr på en arbetsstation så får man snåla ner på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Imponerande processor helt klart. Synd bara så många missförstår deras plats på marknaden (inkl. redaktionen som anser den vara dyr).

Att kalla denna plattform dyr är ungefär som att påstå att en lastbil är dyr för att en Volvo-kombi är billigare. Börjar man sen påstå att Volvon kör snabbare har man helt tappat det

Men nej som gamer och möjligtvis lekman i videoredigering/lightroom är detta är helt fel. Jag ska givetvis köpa Volvon ovan

Det är ju en "konsumentversion". Så, jag håller helt med om att det är en dyr plattform. Det här är alltså precis som med Intels HED-plattform alltså avsedd för "konsumenter" vilket är lite löjligt med tanke på vad de är bra på att utföra. Skulle snarare klassa dessa som small business, framför allt WX-varianten, då kan jag däremot säga att den inte är dyr utan snarare prisvärd sett till pris och om den får jobba med vad den är bra på.

Värstingvarianten WX går på snudd på en månadsinkomst för medelsvensson, då är inte övrig hårdvara ens inräknad. Ska du dessutom använda den som en konsument och inte professionellt så är det snordyrt om du frågar mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det här kan vara en bra CPU för folk som vill ha MÅNGA trådar och har pengar för det. eller mindre företag som vill "testa" innan dom köper en riktigt server cpu, eller kanske klarar sig ett tag på detta. finns det mobon med plats för 2 av dessa cpuer?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ser inte så mycket dubbla fps och inte ens om man kollar på 1080p som typ 0 personer kommer köra på deras dator, där enbart cpun kostar mellan 10 till 20 tusen kronor.

Det jag ser är inte så stor skillnad i 4k, vilket betyder att de bättre threadripper2 också går att spela på. Visst inte på något sätt en ultimat spelmaskin, där det största problemet är att man inte ens vill ha spel inne på datorn från första början.

Ja antalet personer som köper TR och kör på en 1080p skärm lär vara exakt noll.
Med en 1440UW eller 4K skärm som är mer troligt är det ju en bra spel cpu under förutsättning att man använder den till viktigare saker än spel större delen av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ser inte så mycket dubbla fps och inte ens om man kollar på 1080p som typ 0 personer kommer köra på deras dator, där enbart cpun kostar mellan 10 till 20 tusen kronor.

Det jag ser är inte så stor skillnad i 4k, vilket betyder att de bättre threadripper2 också går att spela på. Visst inte på något sätt en ultimat spelmaskin, där det största problemet är att man inte ens vill ha spel inne på datorn från första början.

Finns gott om trådar på det här och andra forum om varför man testar CPU'er i lägre upplösning.
Men tl.dr. versionen är att om man maxar inställningarna och använder 4k så testar man inte längre CPU'er utan grafikkortet.

Grundproblemet är ju att de spel som verkligen suger CPU kraft är notoriskt svårtestade om man skall göra direkta jämförelser.
Och då menar jag online spel med massor av spelare.
Verkligen synd att inga spel numera verkar ha demofunktioner typ tidiga ID software spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Finns gott om trådar på det här och andra forum om varför man testar CPU'er i lägre upplösning.
Men tl.dr. versionen är att om man maxar inställningarna och använder 4k så testar man inte längre CPU'er utan grafikkortet.

Grundproblemet är ju att de spel som verkligen suger CPU kraft är notoriskt svårtestade om man skall göra direkta jämförelser.
Och då menar jag online spel med massor av spelare.
Verkligen synd att inga spel numera verkar ha demofunktioner typ tidiga ID software spel.

Varvid slutsatsen blir att det idag i princip går lika bra att spela på en Threadripper 2.
För ni gör tester som ni antar kan simulera hur det skulle vara att köra med samma processor om säg 3 år med det senaste grafikkortet som finns då. Antagandet förutsätter att inte applikationerna förändras, där ett köp av en kommande Intel 9900K såklart är ett säkert val.

*edit*
Ska man köpa en dyrare workstation och så säger någon. Köp inte denna processor för om 3-5 år när det har kommit bättre grafikkort, då kanske din cpu underpresterar i spel. Så kommer nog detta argument ganska långt ner i processorvalet.

Permalänk
Avstängd

@anon159643: Alltså, det är 2990WX jag pratar om, inte 2950X. Det är stor skillnad mellan de två.

2950X presterar betydligt bättre i spel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Varvid slutsatsen blir att det idag i princip går lika bra att spela på en Threadripper 2.

Du tolkar det lite konstigt.
Slutsatsen för oss som kör MMO eller MOBA spel är att man inte helt kan lita på de vanliga speltesterna.
För där de skriptade testerna visar på mindre skillnader så vet vi att det i själva verket kan vara rejäla skillnader i "våra" spel.

Och tills någon får tummen ur och jobbar fram ett bra sätt att testa med dessa spel så får vi fortsätta att köra på magkänslan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Johan86c: Alltså, det är 2990WX jag pratar om, inte 2950X. Det är stor skillnad mellan de två.

2950X presterar betydligt bättre i spel.

Ja 2990WX är en riktig unik processprocessor som namnet antyder gjord för workstation. Där jag har ifrågasatt hur lätt det verkligen är i praktiken köra laster på denna utan att något annat flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är ju en "konsumentversion". Så, jag håller helt med om att det är en dyr plattform. Det här är alltså precis som med Intels HED-plattform alltså avsedd för "konsumenter" vilket är lite löjligt med tanke på vad de är bra på att utföra. Skulle snarare klassa dessa som small business, framför allt WX-varianten, då kan jag däremot säga att den inte är dyr utan snarare prisvärd sett till pris och om den får jobba med vad den är bra på.

Värstingvarianten WX går på snudd på en månadsinkomst för medelsvensson, då är inte övrig hårdvara ens inräknad. Ska du dessutom använda den som en konsument och inte professionellt så är det snordyrt om du frågar mig.

Fast priset måste ju ställas i förhållande till vad du får? Inte vad som äter hur många % av en månadslön.

Fotografer kan lägga 50-60k eller mer på objektiv.
Bilentusiaster moddar sin bil för 10k-tals kronor utan att få tillbaka en krona när de säljer det.
Om man ska ha en egen häst i stallet kostar det skjortan

Är din stora hobby att arbeta med något som behöver detta och det äter mycket av ens fritid så är det inte alls dyrt.

Jag kan inte riktigt se hur man kommer fram till att detta är dyrt. Så länge jämförelsen som görs är rättvis blir den prisvärd. Allt annat är ju önsketänkande och orealistiska drömmar imo

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Nu behövs att alla spel tillverkre kompiöerar om sina spel motorer att kunn utnyttja mer än de 6-8 cores eller 8-16 threads de är gjorda för. Min gamla I7-5960x slår det mesta än idag vad gäller 3d tester i benchmark när det gäller intel processorer och gtx 1080ti eller 2x1080 i sli. Så det är varken fel på AMD eller intel när det gäller lösningar för att skala upp snabbheten. Spelen påverkas fortfarande mer av en extra Ghz....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Du tolkar det lite konstigt.
Slutsatsen för oss som kör MMO eller MOBA spel är att man inte helt kan lita på de vanliga speltesterna.
För där de skriptade testerna visar på mindre skillnader så vet vi att det i själva verket kan vara rejäla skillnader i "våra" spel.

Och tills någon får tummen ur och jobbar fram ett bra sätt att testa med dessa spel så får vi fortsätta att köra på magkänslan.

Visst jag kan köpa argumentet att simulerade tester inte är samma som i verkligheten vilket stämmer för för väldigt mycket.

Det jag argumenterar för är inte köpa en Threadripper som en speldator, utan att jag anser att den för många även duger att använda som detta. Alternativet att köpa en till extra dator kostar som sagt.

Det är lite som att en 9900K kanske inte är optimal inom all kreativ skapande, det betyder inte på något sätt att den för väldigt många ändå duger alldeles utmärkt till detta. För de flestas fall så är det enda de skulle kunna råka ut för att vänta några minuter extra på något.

*edit*
Jag som väldigt många spelar mest på en ps4 där det väl ligger på 30fps och jag och otroligt många anser detta fullt spelbart. Man kan dessutom ligga i sängen och spela, vilket är krångligt med tangentbord. Min 7700K hade nog orkat mer fps, men jag orkar inte hålla på dualboat på den. (placeringen att inte kunna spela i sängen är det som mest tar emot)

Man kan anse jag är extrem som lirar mest på konsoler, men ser man till antal gamers är inte ps4, xbox nintendo switch få.

Permalänk
Medlem

Den effect förbrukningen var ingen höjdare vid och, men det är ju en himla massa trådar med . Men 790w är ju inte klokt . Och man gnällde på Intels i9 som drog lite över 400w att det var katastrof . Nej det blir ingen sådan CPU för tillfället inväntar Intels HEDT innan jag funderar på en uppgrade

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Den effect förbrukningen var ingen höjdare vid och, men det är ju en himla massa trådar med . Men 790w är ju inte klokt . Och man gnällde på Intels i9 som drog lite över 400w att det var katastrof . Nej det blir ingen sådan CPU för tillfället inväntar Intels HEDT innan jag funderar på en uppgrade

Intel hedt är fin förutom 2 saker. Priset och det borde de göra något något åt.
Sedan när Intel har Ecc stöd på processoree som kostar strax över 600kr, varför har då inte dersas hedt processorer för 20 000kr detsamma?

Förklaringen på dessa båda problem är så enkelt så att de ej vill prispressa xeon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tip Top:

Den effect förbrukningen var ingen höjdare vid och, men det är ju en himla massa trådar med . Men 790w är ju inte klokt . Och man gnällde på Intels i9 som drog lite över 400w att det var katastrof . Nej det blir ingen sådan CPU för tillfället inväntar Intels HEDT innan jag funderar på en uppgrade

Sätt du en 7980X i 4.1GHz så ska du också den drar en jävla massa också

Eller varför inte 4.5GHz eller mer
Tänk då den har 14 mer cores ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Den effect förbrukningen var ingen höjdare vid och, men det är ju en himla massa trådar med . Men 790w är ju inte klokt . Och man gnällde på Intels i9 som drog lite över 400w att det var katastrof . Nej det blir ingen sådan CPU för tillfället inväntar Intels HEDT innan jag funderar på en uppgrade

Fast 600W (för bara processorn) är helt ok med 32 kärnor i 4Ghz tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Den effect förbrukningen var ingen höjdare vid och, men det är ju en himla massa trådar med . Men 790w är ju inte klokt . Och man gnällde på Intels i9 som drog lite över 400w att det var katastrof . Nej det blir ingen sådan CPU för tillfället inväntar Intels HEDT innan jag funderar på en uppgrade

snyggt trollande min vän.
skillnaden är ju att detta här är 32 trådar och inte intel’s blyga 18 trådar. tar du jämförbara antal kärnor som 2950X har så har den ju fortfarande lägre förbrukning än intel’s ”värsting”.
man ja det är ju inget nytt att folk börja gråta om förbrukningen när det kommer till AMD men när det är Intel/Nvidia sä få man bra tillbaka att det är ok, dem är ju ”bäst”.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam

Överklockning verkar inte vara värt det, bättre att låta XFR klocka automatiskt.
Spelläget tycker jag inte heller ger något, kan möjligtvis göra nytta för de som kör i 720p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja vi får väl vänta och se vad det blå laget kommer med . Men det enda jag säger är att jag blev lite besviken trodde på lite bättre siffror på oc och effect. Men som vanligt fan om någon säger något dåligt om amd då jädra blir man på hoppad. Visst dom har bra pestanda per krona men det är ju det enda med. För dålig IPC för att vara 2018 enligt min smak .

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hjälpsam

@Bernd_P1:
Tilläggas skall att 800W var vid överklockning, normalt tar hela systemet Max 400 W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast priset måste ju ställas i förhållande till vad du får? Inte vad som äter hur många % av en månadslön.

Fotografer kan lägga 50-60k eller mer på objektiv.
Bilentusiaster moddar sin bil för 10k-tals kronor utan att få tillbaka en krona när de säljer det.
Om man ska ha en egen häst i stallet kostar det skjortan

Är din stora hobby att arbeta med något som behöver detta och det äter mycket av ens fritid så är det inte alls dyrt.

Jag kan inte riktigt se hur man kommer fram till att detta är dyrt. Så länge jämförelsen som görs är rättvis blir den prisvärd. Allt annat är ju önsketänkande och orealistiska drömmar imo

Okey, så vad är då definitionen av dyrt enligt dig? Lägger du ned 50-60k på ett objektiv tjänar du antagligen långt över genomsnittet, det är fortfarande väldigt mycket pengar och helt klart dyrt. Har du råd med det så kan det vara "värt" det, sett till dina egna ekonomiska förutsättningar. Skulle dock tippa att väldigt få personer köper ett objektiv i den prisklassen som inte jobbar proffessionellt.

Personer som moddar bilar för att de tycker det är kul och för att delta utställningar går nog att jämföra med personer som äger egna hästar. Även om du har råd med det så har jag aldrig hört någon säga att det inte är dyrt att hålla på med sin hobby, framför allt inte hästar. Sen kan det absolut vara värt det. Lite som att säga att en fullutrustad Porsche Cayenne är prisvärd för en barnfamilj eftersom du får så ruskigt mycket prestanda för pengarna.

Jämförelsen om önsketänkande och drömmar är väl rätt passande. Hur många personer som har foto eller ridning som hobby köper objektiv för 50-60k, eller ägen en eller flera hästar? Troligtvis väldigt få. Motiveringen är ändå att eftersom produkten, enligt AMD är inriktad mot konsumenter så är den dyr. WX särskilt, eftersom den inte är lika bred som t ex en generell Intel HDE-processor som är bra i både singel- och flertrådade applikationer.

Jag har väldigt svårt att se att någon skulle kunna rekommendera WX-prollen till en konsument och tycka att den är prisvärd sett till prestandan och nyttan. Behöver du den enorma kraften den här processorn kan ge dig så har jag svårt att se att man antingen kommer använda datorn proffessionellt och/eller har väldigt god ekonomi. Sen är det fortfarande en fråga om det är värt pengarna för dig personligen, men Sweclockers behöver ju ändå utgå ifrån någon form av rimlighetstänk sett till "konsumenten".

Som sagt, i egenskap av privatperson för hobbybruk är den dyr. Har du däremot stor nytta av den med ditt eget lilla företag hemma så är det ju som de säger, ett fynd till skillnad mot vad man annars hade fått slanta upp för proffessionella cpu:er och moderkort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tip Top:

Ja vi får väl vänta och se vad det blå laget kommer med . Men det enda jag säger är att jag blev lite besviken trodde på lite bättre siffror på oc och effect. Men som vanligt fan om någon säger något dåligt om amd då jädra blir man på hoppad. Visst dom har bra pestanda per krona men det är ju det enda med. För dålig IPC för att vara 2018 enligt min smak .

Har du ens läst testerna?

I de applikationer som mår bra av många kärnor (t.ex. Blender) utklassar denna CPU allt som Intel har i HEDT-segmentet.

Vill du ha hög klock och singeltråd, köp en i7-8086K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du ens läst testerna?

I de applikationer som mår bra av många kärnor (t.ex. Blender) utklassar denna CPU allt som Intel har i HEDT-segmentet.

Vill du ha hög klock och singeltråd, köp en i7-8086K.

Skickades från m.sweclockers.com

ja en ny gen mot en gammal om man säger så ELLER , har bra ipc samt flertådning på 7900x som tuggar i 4,8ghz , så det räcker till det jag använder det till men den släpptes ju för mer än 1 ÅR sedan och är ju gammal NU , Blir så trött , samt vad det gäller Pascal så är den ju 2 år gammal så om något hade slageit den idag så är det ju inte konstigt där heller eller,,,,,,,,,,,,, Gämför med det gen som intel spottar ut om en månad eller så som den skall gämnföras med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Läskigt att TR 2990WX förbrukar mer i effekt i överklockat läge än va dåtidens moppar fick ha i maxeffekt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /