Permalänk

UniFi eller mesh?

Hej!

Jag och sambon har precis köpt ett hus om 1,5plan (126kvm) + källare, så vi måste hitta en bra lösning för vårt WiFi.
Har idag en Asus RT-N56 som idag förser lägenheten med felfritt wifi, men jag tror att täckningen kan komma att bli ett problem.
Har kikat på lösningar som Asus Lyra och TP-links motsvarighet som båda verkar vettiga.
Alternativet är Ubiquiti's UniFi med en eller två accesspunkter centralt placerade i bostaden, här skulle min nuvarande RT-N56 få agera router/switch tills jag växer ur den, med radio-delen avstängd.

Kommer ändå att fräsa in nya rör/slangar för nätverk, så några fler att dra till accesspunkterna är inget problem och inte heller något som kommer motivera köp.

Hur hade ni gjort?

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Rekordmedlem

Accesspunkter, varför ens tänka på trådlösa lösningar om man inte är absolut tvungen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade tveklöst satt upp accesspunkter.
En mesh-accesspunkt måste ju fortfarande ha bra mottagning från de andra accesspunkterna så för att få samma täckning behöver du teoretiskt tre stycken enheter motför två om du hade kablad backhaul. Latenserna kommer ju lida med.

Det plus att ubiquiti håller väldigt hög standard på sin utrustning för priset, skönt ekosystem o.s.v.

Permalänk
Medlem

Ok sorry att jag väcker tråden sent. Om man har kablad backhaul, är Unifi lika bra på handovers som mesh? Har behov av en innertakmonterad, har en äldre kupol som fungerar klockrent, dock lyckas jag inte konfigurera den eftersom datorn det gjordes på inte finns längre. En väggmonterad och en utomhus på taket. Alla har kablar till sig med poe 802.11af. Kör gärna Unifi men är det en Cloud-key jag behöver för att inte vara beroende av en viss dator? Hade ju gärna kört Wifi 6 och detta kommer göras till nästa sommarsäsong på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok sorry att jag väcker tråden sent. Om man har kablad backhaul, är Unifi lika bra på handovers som mesh? Har behov av en innertakmonterad, har en äldre kupol som fungerar klockrent, dock lyckas jag inte konfigurera den eftersom datorn det gjordes på inte finns längre. En väggmonterad och en utomhus på taket. Alla har kablar till sig med poe 802.11af. Kör gärna Unifi men är det en Cloud-key jag behöver för att inte vara beroende av en viss dator? Hade ju gärna kört Wifi 6 och detta kommer göras till nästa sommarsäsong på landet.

Med wifi så sker all roaming baserat på beslut som klienten själv tar. Det finns en del tredjeparts standarder som gör det lättare för klienten att välja rätt men då måste klienten ha stöd för det, vilket ofta innebär att man som företag anpassar klienterna ihop med nätverket. Sedan har det kommit 802.11r och k,vilka är standarder för snabbare roaming genom att man kan förenkla autentiseringsprocessen när man byter AP (roamar) samt presentera en lista över möjliga AP till klienten från AP. Men då måste klientens nätverkskort och operativsystem ha stöd för det, vilket inte alla har idag.

Sedan finns det funktioner där accesspunkterna utan att prata med klienten kan kasta ut klienten för att få den att roama osv. Det finns funktioner där kontrollern för wifit räknar ut att vissa accesspunkter kan ha lägre signalstyrka för att inte överlappa för mycket. För roamingen gör klienten främst när signalstyrkan blir för låg. I unify måste man aktivera dynamiskt uteffekt som en avancerad funktion, hur andra mesh-lösningar gör med uteffekten när man placerar accesspunkterna tätt vet jag inte.

Kontrollern för unify AP är främst för tre saker. Ändra inställningar, statistik/övervaknig samt gästnätverk. Har du inte alla AP i samma kontroller är det bara att resetta dem (med gem) och lägga in dem i den du har nu. Sedan kan du plocka ut en backupfil på konfigurationen ifall din dator skulle krascha. I ett sett and forget scenario med fler än två AP skulle jag köra kontrollern på en dator och ta ut backupfilen. Cloudkey gen1 kan till och med crasha i förtid så att man får börja om. Är det två eller mindre antal AP kan man sätta upp dem utan kontroller i deras app enligt mig för att slippa kontrollern.

Jag vet inte vad meshtillverkarna har för lösningar på roamingen eftersom beslut tas av klienterna. Jag antar att det är deras secret sauce. Har försökt hitta på ubiquity men endast hittat 802.11r, v och k. Så de har nog inga förutom deras zero handoff vilket dödar prestandan

Permalänk
Medlem

@jocke92: Tack, jag blev klokare. Förut när jag haft två accesspunkter med samma SSID så hängde enheten kvar vid den som den startade på tills man slog av på wi-fi trots att man sett bredvid en annan accesspunkt, det är egentligen det jag vill undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@jocke92: Tack, jag blev klokare. Förut när jag haft två accesspunkter med samma SSID så hängde enheten kvar vid den som den startade på tills man slog av på wi-fi trots att man sett bredvid en annan accesspunkt, det är egentligen det jag vill undvika.

Ja då gäller det att främst uteffekten är intrimmat så att det bara finns lagom överlapp. Men det är inte alltid helt lätt eftersom husets konstruktion påverkar. En hall har ingen dämpning per meter jämfört med om signalen ska gå genom alla de rummer som logger parallellt med hallen. Accesspunkten är i princip alltid rundstrålande

Permalänk
Medlem

Förutom uteffekten kan man också labba med "Enable minimum data rate control", finns under "802.11 RATE AND BEACON CONTROLS".
Detta innebär att man kastar ut klienter som inte når upp till en viss hastighet.
Lämpliga värden att labba med är 18 och 24mbps för 2.4Ghz, för 5Ghz 36 och 48mbps.

Mesh har inga extra finesser för roaming.
Det är ju bara ett antal AP som kan ha ett backbone över Wifi, vilket alltid kommer att vara sämre än kabel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W