Sååå då var (nästan) alla reor över. Vad har nästa år att vänta måntro?

Permalänk
Medlem

Sååå då var (nästan) alla reor över. Vad har nästa år att vänta måntro?

Som min avatar antyder så är jag en snål jävel. Ibland smartsnål, ibland dumsnål. Men jag kände inte riktigt att jag fick tillräckligt för de ynka 5000-6000:- jag var villig att lägga på TV i år. Så... När får vi se ljusstarka paneler som klarar HDR på ett tillfredsställande sätt på instegsmodellerna? Kommer det krävas något nytt "revolutionerande" som tillverkarna kan trycka på som säljargument innan vi når dit? Vad kommer härnäst förutom micro LED som lär va svindyrt i början? Re-release av 3D i brist på annat? Har lixom inte sett eller hört några rykten kring vad nästa år har att vänta. Har ni? Eller kommer det vara som med allt annat nu för tiden? Same shit, different names, higher prices?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du gett upp hoppet om mellandagsrea?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har du gett upp hoppet om mellandagsrea?

Skickades från m.sweclockers.com

Njaej. I bästa fall är det nog exakt samma erbjudanden. Tror du inte det? Möjligen att jag slår till då förvisso. Vi får se. Men tycker ändå det är rätt intressant. Det har ju inte hänt någonting för instegsmodellerna de typ 3 senaste åren? Det som är nytt är väl att priserna för 65-75 kraftigt sjunkit. Man förstår att butikerna har rätt sjuka marginaler på dessa sett till hur mycket man kunnat sänka priserna på vissa modeller. Själv är jag främst intresserad av 55" eftersom jag inte har plats med större för närvarande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Njaej. I bästa fall är det nog exakt samma erbjudanden. Tror du inte det? Möjligen att jag slår till då förvisso. Vi får se. Men tycker ändå det är rätt intressant. Det har ju inte hänt någonting för instegsmodellerna de typ 3 senaste åren? Det som är nytt är väl att priserna för 65-75 kraftigt sjunkit. Man förstår att butikerna har rätt sjuka marginaler på dessa sett till hur mycket man kunnat sänka priserna på vissa modeller. Själv är jag främst intresserad av 55" eftersom jag inte har plats med större för närvarande.

Kan säga dig att dom inte har några galna marginaler utan det är brak minus rakt av på dom med bra nedsättning.

Vinsten på en 55" 10 000:- tv är mellan (notera minus)-2000 Till 1500+, utan att vara på rea

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Kan säga dig att dom inte har några galna marginaler utan det är brak minus rakt av på dom med bra nedsättning.

Vinsten på en 55" 10 000:- tv är mellan (notera minus)-2000 Till 1500+, utan att vara på rea

Det är såklart vad ledningsgruppen säger till sina anställda för att de ska känna sympatier för företaget och jobba ännu hårdare? Tror du inte att det möjligen är med andra utgifter inräknade än inköpspris i så fall? Alltså löner, marknadsföring osv? Jag är då inte intresserad av att betala någons lön eller marknadsföring när jag köper TV. Hade gärna köpt från fabriken direkt om jag kunnat. Jag tror heller inte en återförsäljare som sänker priset på, låt säga en 75" modell med 10.000:- går 10.000:- back på försäljningen? Det vore helt orimligt med tanke på att det är företag vi pratar om. Alltså som enbart är intresserade av pengar och inte att bedriva någon välgörenhet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är väl rea året runt? Sommarrea, höstrea, skolstartsrea, mellandagsrea, black (week) friday, cyber monday, singles day, vinterrea, vårrea, sportlovsrea, green day rea osv osv..
och där emellan fyller de ut med random reor. "exklusiv rea just nu!!"

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Kan säga dig att dom inte har några galna marginaler utan det är brak minus rakt av på dom med bra nedsättning.

Vinsten på en 55" 10 000:- tv är mellan (notera minus)-2000 Till 1500+, utan att vara på rea

Mja. Fast de kommer med nya modeller hela tiden, då måste de bli av med de äldre modellerna, de står och kostar lagerplats. Då tjänar de på att sälja de billigare med en liten förlust.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Mja. Fast de kommer med nya modeller hela tiden, då måste de bli av med de äldre modellerna, de står och kostar lagerplats. Då tjänar de på att sälja de billigare med en liten förlust.

Så var det förr, men inte längre. Det har diskuterats ganska mycket i en annan tråd. Minns nu inte vilken. Eftersom de stora kedjorna främst inte består av begränsade butiker så har man nästan obegränsat med plats. Och tittar man på de modeller som nu "reats ut" så är många modeller som inte ens existerade innan black friday. Flera verkar vara specialprodukter avsedda för att möta just black friday. Tittar man på förra årets modeller så kostar de lika mycket nu som då, om de nu finns kvar i lager. Anledningen är sannolikt att butikerna vägrar sälja något med förlust. Samma sak kan man ju exempelvis se med äldre processorer. Har någon butik kvar typ en gammal haswellprolle så kostar dom sannolikt lika mycket nu som när de var nya.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så var det förr, men inte längre. Det har diskuterats ganska mycket i en annan tråd. Minns nu inte vilken. Eftersom de stora kedjorna främst inte består av begränsade butiker så har man nästan obegränsat med plats. Och tittar man på de modeller som nu "reats ut" så är många modeller som inte ens existerade innan black friday. Flera verkar vara specialprodukter avsedda för att möta just black friday. Tittar man på förra årets modeller så kostar de lika mycket nu som då, om de nu finns kvar i lager. Anledningen är sannolikt att butikerna vägrar sälja något med förlust. Samma sak kan man ju exempelvis se med äldre processorer. Har någon butik kvar typ en gammal haswellprolle så kostar dom sannolikt lika mycket nu som när de var nya.

Det är nog inga riktiga specialmodeller men de kedjor som har "prisgaranti" brukar ofta se till att sälja "unika" modeller så att ingen kan använda prisgarantin.
Och angående att du inte vill betala "lön" så är det ju det du gör till tillverkaren, och det är nog tillverkaren som sitter med största marginalen, det är ofta tillverkarna som tala om vad de kan leverera till reorna om det inte handlar om enstaka exemplar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inga riktiga specialmodeller men de kedjor som har "prisgaranti" brukar ofta se till att sälja "unika" modeller så att ingen kan använda prisgarantin.
Och angående att du inte vill betala "lön" så är det ju det du gör till tillverkaren, och det är nog tillverkaren som sitter med största marginalen, det är ofta tillverkarna som tala om vad de kan leverera till reorna om det inte handlar om enstaka exemplar.

Jag kanske skulle varit tydligare. Självklart ska de som faktiskt gör något ha betalt, dvs löner osv, men jag syftade på diverse mellanhänder. Jag tror inte en sekund på att återförsäljare har så dåliga marginaler som de pratar om att de skulle ha. Säljare, säljledare m.fl. har ofta rätt duktiga löner om du jämför med andra svenssonjobb som inte kräver högskoleutbildning. Jag har själv både jobbat med kundservice och försäljning och den typen av verksamhet är inget jag vill stötta i något led egentligen. En gång bränd, alltid bränd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nu är det bara det tråkiga kvar! Att betala alla klarna räkningar för miljarder!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Bästa priserna kommer väl runt April på årets aparater?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är såklart vad ledningsgruppen säger till sina anställda för att de ska känna sympatier för företaget och jobba ännu hårdare? Tror du inte att det möjligen är med andra utgifter inräknade än inköpspris i så fall? Alltså löner, marknadsföring osv? Jag är då inte intresserad av att betala någons lön eller marknadsföring när jag köper TV. Hade gärna köpt från fabriken direkt om jag kunnat. Jag tror heller inte en återförsäljare som sänker priset på, låt säga en 75" modell med 10.000:- går 10.000:- back på försäljningen? Det vore helt orimligt med tanke på att det är företag vi pratar om. Alltså som enbart är intresserade av pengar och inte att bedriva någon välgörenhet.

Nej, det är välkänt och baserat på inköpspriset. Fråga vem som helst som jobbat med inköp i elektronikbranchen.

Nej, 10 000 kr rea innebär inte 10 000 kr back då inköpspriset naturligtvis går ner under året. Reor har ofta lockvaror som butiken går back på som kompenseras av att försäljning av annat ökar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag kanske skulle varit tydligare. Självklart ska de som faktiskt gör något ha betalt, dvs löner osv, men jag syftade på diverse mellanhänder. Jag tror inte en sekund på att återförsäljare har så dåliga marginaler som de pratar om att de skulle ha. Säljare, säljledare m.fl. har ofta rätt duktiga löner om du jämför med andra svenssonjobb som inte kräver högskoleutbildning. Jag har själv både jobbat med kundservice och försäljning och den typen av verksamhet är inget jag vill stötta i något led egentligen. En gång bränd, alltid bränd.

Butikerna har oerhört höga marginaler på billiga tillbehör och tillverkarna kan ge bidrag på olika sätt tex är det ju relativt ofta Intel betalar kunden pengar för att de köpt en Intelprodukt, handlaren är bara mellanhand i det läget och det är Intel som minskar sin vinst med säg 1000 kr på en cpu då en cpu är ganska billig att tillverka, det är ju att ta fram den som kostar inte själva tillverkningen så de har ju i princip inga kostnader som kan variera när produkten är färdig utan de kan i princip ge bort prylarna 0när utvecklingen är betald, de minskar bara sin vins med riskerar inte att få förluster genom att skänka bort saker när utvecklingskostnaden är täckt.

De stora marginalerna ligger hos tillverkaren och de kan styra priserna lite som de vill, butikerna är snarast glada om de når tvåsiffriga marginaler på "huvudprodukten" de tjänad troligen mer på att sälja en usb eller hdmikabel åt dig än en tv eller dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är såklart vad ledningsgruppen säger till sina anställda för att de ska känna sympatier för företaget och jobba ännu hårdare? Tror du inte att det möjligen är med andra utgifter inräknade än inköpspris i så fall? Alltså löner, marknadsföring osv? Jag är då inte intresserad av att betala någons lön eller marknadsföring när jag köper TV. Hade gärna köpt från fabriken direkt om jag kunnat. Jag tror heller inte en återförsäljare som sänker priset på, låt säga en 75" modell med 10.000:- går 10.000:- back på försäljningen? Det vore helt orimligt med tanke på att det är företag vi pratar om. Alltså som enbart är intresserade av pengar och inte att bedriva någon välgörenhet.

Då jag jobbat inom branchen och haft koll på dom riktiga siffrorna så vet jag mycket väl att detta fenomen uppstår som appel är ett bra exempel alltid -marginal på dessa men plus i slutet.

Men dessa TV apparater är dragplåster dom är rena minus varor. behöver inte förklara för dig som tror saker

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB