Permalänk
Medlem

mATX-bygge för gaming!

Tja!

Nu har det blivit dags att sätta ihop en helt ny dator, och denna gången i mATX-format.

Syfte: Gaming
Kritierier: Diskret, och liten låda. Ingen RGB.
Budget: 20-30k

Har tänkt ungefär såhär, so far:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12401813

Är öppen för alla möjliga förändringar, och förslag. Det var ett tag sedan jag byggde senast, så har inte stenkoll på alla komponenter.

Vad tror ni?

Permalänk

Min spontana reaktion är att det är mer "värt" att biffa upp GPUn istället för att lägga pengar på en CPU som 9900k. Tror att efter 9600k sker det små marginella prestandahöjningar i dagens spel (på lång sikt kanske det sker förändringar, vet inte hur länge datorn ska användas) och att då är predtandahöjningen i spel högre 2060->2070 än 9600k->9700k och skillnaden borde vara ännu större till fördel för GPU vid 9700k->9900k

Visa signatur

Primär rigg: Nano S | Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB DDR4 | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB DDR5 | SF450 |

Permalänk
Medlem

Tycker också att 9600K eller 9700K räcker långt. Om du ändå vill ha 9900K måste du ha en bättre kylare, den är svår att kyla.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Bra input!

Kör på 9600, och beefar upp på GPU-fronten istället.

Hur funkar det med vattenkylning i ett sådant här chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Tja!

Nu har det blivit dags att sätta ihop en helt ny dator, och denna gången i mATX-format.

Syfte: Gaming
Kritierier: Diskret, och liten låda. Ingen RGB.
Budget: 20-30k

Har tänkt ungefär såhär, so far:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12401813https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12401813

Är öppen för alla möjliga förändringar, och förslag. Det var ett tag sedan jag byggde senast, så har inte stenkoll på alla komponenter.

Vad tror ni?

9900K som redan nämnts helt onödigt för för gaming. Du kommer heller inte klara dig med en så billig kylare till den, då det är en processor som blir väldigt varm. Luftkylning för 800kr+ eller vattenkylning för 1200kr+ är nästan det som krävs om man inte vill att fläktarna ska gå på högvarv hela tiden. 32GB RAM är också helt onödigt för en gamingdator. Du har också ingen lagring i korgen, men det kanske du redan har (?).

Här har jag gjort en korg här med betydligt bättre grafikkort.

(Cryorig H5 finns för 399kr hos Webhallen om du gör konto hos dem, så blir lite billigare då).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

9900K som redan nämnts helt onödigt för för gaming. Du kommer heller inte klara dig med en så billig kylare till den, då det är en processor som blir väldigt varm. Luftkylning för 800kr+ eller vattenkylning för 1200kr+ är nästan det som krävs om man inte vill att fläktarna ska gå på högvarv hela tiden. 32GB RAM är också helt onödigt för en gamingdator. Du har också ingen lagring i korgen, men det kanske du redan har (?).

Här har jag gjort en korg här med betydligt bättre grafikkort.

https://komponentkoll.se/bild/mWNcy.png

(Cryorig H5 finns för 399kr hos Webhallen om du gör konto hos dem, så blir lite billigare då).

Snyggt!

Lagning har jag tills vidare. Uppgraderar eventuellt detta senare. Hur ser du på vattenkylning i en sådan här burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Snyggt!

Lagning har jag tills vidare. Uppgraderar eventuellt detta senare. Hur ser du på vattenkylning i en sådan här burk?

Okej, så du har du t.ex en SSD redan?

Vattenkylning behöver förstås inte vara fel, men jag föredrar luftkylning pga flera faktorer ..

-Kan hålla hur länge som helst.
-Man behöver aldrig oroa sig över läckage.
-Behöver inte låta någonting när det är låg påfrestning (till skillnad från t.ex en pump som låter hela tiden).
-Billigare.

Nackdelen är ju att de kan låta mer än en bra vattenkylare vid högre påfrestning. Räkna dock med att lägga ned ca 1200-1300kr för bra vattenkylning.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Okej, så du har du t.ex en SSD redan?

Vattenkylning behöver förstås inte vara fel, men jag föredrar luftkylning pga flera faktorer ..

-Kan hålla hur länge som helst.
-Man behöver aldrig oroa sig över läckage.
-Behöver inte låta någonting när det är låg påfrestning (till skillnad från t.ex en pump som låter hela tiden).
-Billigare.

Nackdelen är ju att de kan låta mer än en bra vattenkylare vid högre påfrestning. Räkna dock med att lägga ned ca 1200-1300kr för bra vattenkylning.

Yes, har två äldre SSD:er som jag tänkte återanvända initialt. Sen får vi se vad som byts yt.

Jag är aboslut beredd att köpa bra vattenkylning, om det gör datorn tystare och kallare. Samtidigt, om det går att kyla CPU både billigare och tystare med luft, så är det givetvis intressant.