Idé för itx chassi på under 10 liter med plats för en 360mm radiator.

Permalänk
Medlem

Idé för itx chassi på under 10 liter med plats för en 360mm radiator.

Hej. Håller på att ta fram ett koncept på ett nytt chassi som jag tror kan bli riktigt grymt. Kommer såklart visa konceptbilder och så längre fram. Men för tillfället vill jag kolla vad folk egentligen skulle vilja ha i ett sådant chassi. Står och väger mellan olika designval. Från början tänkte jag att man skulle kunna ha två 240mm radiatorer. Den designen finns fortfarande som en tanke, men det blir ju ännu lite mindre om man bara kör en 360mm rad.

Anledning till att jag fick idén var att jag såg en recension på youtube av ett litet chassi där dom kommenterade att man alltid måste välja mellan storlek, kraft och kylning/ljud. Tror att jag kan få till ett riktigt tyst och snyggt chassi för både top of the line grafikkort och processor på under 12 liter.

Min första fråga blir således. Tror ni att en 360mm rad med enbart push eller pull (tänker mig att man med fördel kör på noctua nf-a12x25) skulle räcka för att kyla typ ett 2080ti och en 9900k och fortfarande vara relativt tyst eller tror ni mer på två 240mm eller till och med 240mm och en 360mm radiator?

Tacksam för svar. Har en kompis som är designer och för närvarande bosatt i Kina, så såfort jag har utvecklat iden och fått lite mer feedback så tänkte jag bolla med honom, först angående design och sedan om intresse finns angående tillverkning.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om prestandan men jag följer tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt 🙂.

Har nu tre storlekar som bygger på samma design. Dessutom är dessa flexibla för att tillåta olika tjocklek på radiatorn eller höjd på luftkylningen. Alla stödjer antingen luftkylning eller vattenkylning (dock med enbart push eller pull) och har möjlighet att använda fönster som visar så gott som alla komponenter.

Nano
Volym: 7 - 8 liter. Stödjer en 280/240mm radiator, 17cm långt grafikkort och bara psu med extern nätdel.

Micro
Volym: 9.5 - 12 liter. Stödjer en 280/240mm radiator, 24cm långt grafikkort och sfx samt sfx-l nätdel.

Mini
Volym: 12.7 - 15.8 liter. Stödjer en 280/240mm och en 140/120mm radiator, 32cm långt grafikkort och upp till mindre ATX nätdelar ( storleken på nätdelen beror på konfiguration i liter eller storlek på 140/120mm radiator).

Själv skulle jag nog kört på Mini med 12.7 liter och 280mm och en 140mm radiatorer samt ett passivt 450w SFX nätagg så fort Nocutua får ut 140mm varianten av deras nya fläktar. Förstår inte riktigt varför ingen annan har kommit fram med en liknande design tidigare, men tänker göra lite mer efterforskning och tester innan jag riskerar att göra mig själv till åtlöje eller geni :P.

Tror ett av de stora problemen kan vara hur högt upp vattenkylningsblocket till cpu går från moderkortet. I värsta fall lägger det till 1-2 cm vilket skulle betyda att ingen av de lägre volymerna per variant är möjliga med 45mm radiatorer.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.