Ventilation för dator/studio -rum i garderob

Permalänk

Ventilation för dator/studio -rum i garderob

Hej!

Jag har nyligen flyttat till en lägenhet och tänkte inreda en mindre garderob (~3kvm) till en datorhörna. Kruxet är att det enda luftinsläppet är två små springor i dörren (uppe, nere); jag tror därför att det kommer bli varmt och att luftcirkulationen kommer vara kass. Jag har funderat på att borra hål i dörren och sätta in en PAX-fläkt eller liknande. Tror ni att det kommer räcka eller har ni några idéer på lösningar? Jag borrar helst inte i väggarna om det inte är nödvändigt. Dörren behöver vara stängd när jag sitter där, och det kan hända att det blir längre sessioner.

Återkom om ni vill ha bilder eller mer info! Flytta tråd om den ligger fel mods.

Ha en fin vecka!

Permalänk
Medlem

Efter en snabb googling tror jag inte att du får ett tillräckligt luftflöde med en Pax-fläkt för att hålla temperaturen i schack.
Nu vet jag inte vad du har för krav på hur det ska se ut men jag tror mer på två 200mm fläktar I botten av dörren som tar in luft och sedan två som drar ut i överkant, denna tex: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4354035. Vill man göra det snyggare går det ju att sätta fläktfilter på utsidan av dörren.
En annan fråga är varför dörren behöver vara stängd, gör du hål i den kommer den inte att blockera särskilt mycket ljud från ditt spelande om det är det du har tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Autokorrekt...
Permalänk
Skrivet av Schwieler:

Hej!

Jag har nyligen flyttat till en lägenhet och tänkte inreda en mindre garderob (~3kvm) till en datorhörna. Kruxet är att det enda luftinsläppet är två små springor i dörren (uppe, nere); jag tror därför att det kommer bli varmt och att luftcirkulationen kommer vara kass. Jag har funderat på att borra hål i dörren och sätta in en PAX-fläkt eller liknande. Tror ni att det kommer räcka eller har ni några idéer på lösningar? Jag borrar helst inte i väggarna om det inte är nödvändigt. Dörren behöver vara stängd när jag sitter där, och det kan hända att det blir längre sessioner.

Återkom om ni vill ha bilder eller mer info! Flytta tråd om den ligger fel mods.

Ha en fin vecka!

nu vet jag inte hur ditt kontrakt ser ut men generellt brukar det inte vara tillåtet att göra åverkan på väggar och dörrar mer än normalt slitage och att ta upp hål i väggarna för ventilation är nog utanför normalt slitage och måste troligen gå via din hyresvärd.

skulle jag säga så kolla upp detta först annars kan du eventuellt bli ersättningsskyldig för ev lagning/ersättning av dörren/väggen när du flyttar därifrån.

sen är jag skeptisk till att bara ventilation ska vara tillräckligt för att hålla temperaturen i styr då du med datorn kommer ha ungefär 5-10x eller mer oreglerad normala uppvärmnings effekten för termostatstyrd rediatorer på 3kvm och 20°c önskad temperatur där inne så du kommer behöva kunna cirkulera luften där inne ganska fort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwieler:

Hej!

Ha en fin vecka!

Jag jobbar med att mäta, injustera och besiktiga ventilationsanläggningar sedan 15 år, bara för att ge en referens om vad jag baserar mitt väldigt korta svar på för kunskap.

Nej det kommer inte hjälpa. Du skulle behöva många gånger mer flöde än vad en paxfläkt kan levererar för att det inte skall bli riktigt varmt där inne. Speciellt om du har en dator som drar mycket ström under längre tider plus dig själv som också alstrar mellan 60-100watt.
Sedan måste du göra hål för att få ut luften du tar ut eller in också.
Kan du ställa dator och andra effektslukande utrustning utanför kommer det att hjälpa en hel del men värmen kommer att komma ändå tillslut.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Jag jobbar med att mäta, injustera och besiktiga ventilationsanläggningar sedan 15 år, bara för att ge en referens om vad jag baserar mitt väldigt korta svar på för kunskap.

Nej det kommer inte hjälpa. Du skulle behöva många gånger mer flöde än vad en paxfläkt kan levererar för att det inte skall bli riktigt varmt där inne. Speciellt om du har en dator som drar mycket ström under längre tider plus dig själv som också alstrar mellan 60-100watt.
Sedan måste du göra hål för att få ut luften du tar ut eller in också.
Kan du ställa dator och andra effektslukande utrustning utanför kommer det att hjälpa en hel del men värmen kommer att komma ändå tillslut.

Du som verkar besitta rätt kunskaper; jag har en garderob på ca 1,5m x 1,5m och kanske 2,15 m i takhöjd. Jag har två HP microservrar där, en NAS och lite nätverksutrustning. Servrarna är inte igång för jämnan utan mest när jag vill labba med något.
Jag har krypgrund under den delen av huset och just där garderoben är är det närmast till marken (gammal hus) så på vintern sköter naturen kylningen. Men det blir snabbt varmt under sommarhalvåret. Skulle en paxfläkt eller motsvarande vara tillräcklig för att hålla temperaturen på en vettig nivå? Är det för optimistiskt att tro att det skulle räcka med att sätta in en ventil i ytterväggen?
Äger kåken så jag kan göra vad jag vill.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak