Behöver två SATA-strömkontakter till, RM750x v2

Permalänk
Medlem

Behöver två SATA-strömkontakter till, RM750x v2

Har ett RM750x v2 och saknar två SATA-kontakter till. Detta för att kunna ge ström till Corsairs fläkthub och LED-kontroller till deras LL120-fläktar (har tre st på min radiator). Hubben för fläktarna använder en SATA-ström och själva belysningshubben använder en, men jag har slut på kontakter då resten går till hårddiskar och chassits belysning etc.

Provade ta en kabel från mitt gamla nätagg, EVGA Supernova G2 750W, men nätagget bröt strömmen så fort jag försökte starta datorn.

Det finns ju molexkablar över i lådan som nätagget kom i, skulle molex till SATA funka för dessa små hubbar? Eller finns det någon kompatibel SATA-strömkabel att köpa så jag får ett par SATA-kontakter till?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

@sqd: Det finns en hel drös av saker du kan göra.
Men ja simplast är väl att köpa en sata splitter som du kopplar in i en av dina sata kontakter (som i nuläget går till en hårddisk) och får då ut 2 uttag. Ta den ena till hårddisken igen och den andra till din hub (når den inte kör du en sata-förlängare bara).
Det andra är som du säger en molex till sata splitter men använd en av BRA kvalitet. Ingen billig ebay/aliexpress skit. Molex innebär risk om de är i dålig kvalitet.

Du kan även om du är händig, klicka på fler sata kontakter på din nuvarande strömkabel..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att vaken ledbelysning eller en fläktkontroller skulle använda sig av 3.3V. Ser därför inget som helst problem att använda molex->sata i de fallen.

Permalänk
Expertgissare

Några sådana här skulle väl vara perfekt till all belysning. Dock skulle jag inte satt det till fläkthubben.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Provade ta en kabel från mitt gamla nätagg, EVGA Supernova G2 750W, men nätagget bröt strömmen så fort jag försökte starta datorn.

Det finns ingen standard för hur modulära kablar är kopplade på nätaggssidan, och det kan ibland t.o.m. skilja bland olika modeller från samma tillverkare. Många lär sig detta den hårda vägen, men det verkar som att du hade tur den här gången.

Men i övrigt så bör det som sagt gå bra med valfri Molex->SATA-adapter eller alternativt SATA-splitters. Hubbarna lär inte dra mer än någon enstaka watt som mest ändå.

Permalänk
Medlem

Ser att det är ett Corsair agg dom har lösa modulär kablar som man kan köpa.
Har själv tre Corsair agg modulära kablarna passar i mellan dom men tänk på att inte ta en förklen kabel.
Min 1000w har kraftigare kablar är 550w och 750w aggen.
Inet och andra butiker säljer Corsair kablar modulära.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz