Jag är nyfiken på vad som gör AC och PCars till simcade medan iRacing är en simulator i dina ögon. Är det pga racingen online? Att det står "starting simulator" när man startar upp det? Är det pga fysiken så undrar jag när det blev en simulator för den kan och har ändrats rätt drastiskt vid uppdateringar.
Är rFactor 1 och 2, R3E, AC: Competizione och Automobilista 1 och 2 simcade eller simulator?
Skulle säga att det mest beror på fysiken. Även om det lutar åt simuleringshållet (ganska mycket till och med) så upplever i alla fall jag att det till stor del fortfarande är lite väl mycket ”gasen ibbotten, vad är broms?”. Att man dessutom kan spela det med joystick säger en del om man frågar mig.
Sen beror det också lite på hur spelen är i relation till varandra. GT, pC och iRacing kallar sig alla för racingsimulationer, men stämmer det? Nej. Jag tror alla håller med om att de är i ordningen GT → pC → iRacing och att det är en märkbar skillnad mellan de olika spelen. Så om vi kallar pC för en ren simulator, vad ska vi då kalla iRacing? Ultrasimulator?
Det här är inte heller någon unik åsikt som enbart kommer från mig ifall man kollar runt lite i olika racingforum.
Men men, i slutändan tycker jag alltid att sådana här diskussioner är lite dumma för oavsett hur realistiskt ett spel är idag så är det fortfarande lååångt ifrån verkligheten så att ens kalla något spel för simulator är lite fel. Huvudsaken är att man gillar spelet
De andra spelen du nämnde har jag antingen spelat för lite eller inte alls för att ha en personlig åsikt om men rFactor och racing room brukar de flesta tycka är ganska mycket sim.