Permalänk

Föra vidare 4G uppkoppling

Hej!

Tjejen har idag en Asus RT58U V2 router med en 4G sticka i för internet (enda som går att få i internetväg). Problemet är att Asus routrar verkar bara släppa igenom 28mbits hastighet men man får bara ut runt 2-5mbits från den. Fick även uppgradera firmware på den då den inte hade stöd för den nya ZTE stickan Tele2 skickade.

Funderar på om man kan göra något av min gamla Raspberry pi 2 eller en urgammal laptop. Alltså köra in USB modemet med simkort i någon av dessa och sedan från nätverksporten dela 4G internet och koppla in sig på inkommande WAN i routern istället?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Tjejen har idag en Asus RT58U V2 router med en 4G sticka i för internet (enda som går att få i internetväg). Problemet är att Asus routrar verkar bara släppa igenom 28mbits hastighet men man får bara ut runt 2-5mbits från den. Fick även uppgradera firmware på den då den inte hade stöd för den nya ZTE stickan Tele2 skickade.

Funderar på om man kan göra något av min gamla Raspberry pi 2 eller en urgammal laptop. Alltså köra in USB modemet med simkort i någon av dessa och sedan från nätverksporten dela 4G internet och koppla in sig på inkommande WAN i routern istället?

Det lär gå i laptopen, man väljer brygga anslutning mellan modemet och ethernet.
Det går kanske också i Pajjen om det finns drivers för modemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mr600 från TP-link är vad jag kör
bland det bästa på marknaden skulle jag säga

Får ut 100mbit ute i skogen tre switchar senare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det lär gå i laptopen, man väljer brygga anslutning mellan modemet och ethernet.
Det går kanske också i Pajjen om det finns drivers för modemet.

Ska prova det med laptopen!

Skrivet av Bellerefon:

Mr600 från TP-link är vad jag kör
bland det bästa på marknaden skulle jag säga

Får ut 100mbit ute i skogen tre switchar senare.

Yes den ser bra ut men hon vill helst spendera 0kr

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Protectera AB

Jag kan rekommendera Teltonika, inte billigast, men stabila i h robusta

Visa signatur

protectera.se