Permalänk
Medlem

Hur blir jag helt "Ny" på nätet?

Hej!

Om jag vill bli helt ny på nätet utan att jag ska kunna spåras tillbaka till något jag gjort tidigare, olika företag ska inte kunna veta att jag skapat konton hos dom tidigare osv (t.ex facebook)

Är det enda sättet att köpa en helt ny enhet, t.ex en ny laptop? Eller räcker det med att byta sin ip-adress och sedan rensa historiken och cookies i webbläsaren?

Mvh

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Du ska även flytta till en annan adress i och med att din position spåras automatiskt av olika tjänster. Du ska inte ha en mobiltelefon, eftersom den synkas oftast med nätverket och hela din personlighet finns sparat i mobilen.

Tror inte att det längre går att vara fullt inkognito på nätet. Den integriteten har försvunnit för länge sedan.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Skaffa en webbläsare som du bara använder när du vill vara anonym.
Ställ in att den rensar allt när du stänger av webbläsaren.
Kör även Ghostery (app till flera webbläsare). Den begränsar cookies.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

Hej!

Om jag vill bli helt ny på nätet utan att jag ska kunna spåras tillbaka till något jag gjort tidigare, olika företag ska inte kunna veta att jag skapat konton hos dom tidigare osv (t.ex facebook)

Är det enda sättet att köpa en helt ny enhet, t.ex en ny laptop? Eller räcker det med att byta sin ip-adress och sedan rensa historiken och cookies i webbläsaren?

Mvh

Du kommer ganska långt med att byta din IP-adress och rensa historik och cookies i webbläsaren. På kort sikt i alla fall.

På längre sikt behöver du även byta namn, födelsedatum, telefonnummer, vänner, familj, mailadress etc. Glöm inte att flytta också, och att göra dig av med alla enheter i samband med flytten. Och du får aldrig koppla upp eller logga in på något du haft innan.

Det förekommer också "fingerprinting" av enheter där man i vissa fall kan göra en statistisk koppling mellan hur din dator är beskaffad och dig som person, även om det är ganska ovanligt.

Vad är det du vill åstadkomma?

Permalänk
Medlem

Kör en VM men något OS för privacy, t ex tails och sedan en VPN och tor på det.
Har gjort det några gånger när jag köpt flygbiljetter och vill ha det billigare.

Men för mer vardagliga saker kommer man långt med en VPN, webbläsare som är open source (t ex Firefox, Brave) och lite add ons, t ex uBlock Origins och cookie auto delete och en sökmotor likt Qwant, Startpage eller DuckDuckGo.

https://www.privacytools.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Du ska även flytta till en annan adress i och med att din position spåras automatiskt av olika tjänster. Du ska inte ha en mobiltelefon, eftersom den synkas oftast med nätverket och hela din personlighet finns sparat i mobilen.

Tror inte att det längre går att vara fullt inkognito på nätet. Den integriteten har försvunnit för länge sedan.

Skrivet av Swe91:

Skaffa en webbläsare som du bara använder när du vill vara anonym.
Ställ in att den rensar allt när du stänger av webbläsaren.
Kör även Ghostery (app till flera webbläsare). Den begränsar cookies.

Skrivet av pv2b:

Du kommer ganska långt med att byta din IP-adress och rensa historik och cookies i webbläsaren. På kort sikt i alla fall.

På längre sikt behöver du även byta namn, födelsedatum, telefonnummer, vänner, familj, mailadress etc. Glöm inte att flytta också, och att göra dig av med alla enheter i samband med flytten. Och du får aldrig koppla upp eller logga in på något du haft innan.

Det förekommer också "fingerprinting" av enheter där man i vissa fall kan göra en statistisk koppling mellan hur din dator är beskaffad och dig som person, även om det är ganska ovanligt.

Vad är det du vill åstadkomma?

Tack för era svar, kanske drog det lite väl långt. Behöver inte bli så anonym. Det jag försöker göra är att skapa ett nytt facebook-konto som jag ska använda för företagsgrejer, vill ej använda mitt privata för det. Facebook tillåter inte att man har två konton och så fort jag skapar ett nytt konto så får jag bara "Suspicious activity" och då måste jag skicka in en bild till dom, men det blev ej godkänt utan kontot stängdes ner. Så undrar hur jag kommer runt detta, förstår inte hur dom kan misstänka det när jag använt vpn, rensat cookies och allt.

Börjar därför misstänka att det är något i min dator som dom känner av, min sambo lyckades utan problem med sin dator.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för era svar, kanske drog det lite väl långt. Behöver inte bli så anonym. Det jag försöker göra är att skapa ett nytt facebook-konto som jag ska använda för företagsgrejer, vill ej använda mitt privata för det. Facebook tillåter inte att man har två konton och så fort jag skapar ett nytt konto så får jag bara "Suspicious activity" och då måste jag skicka in en bild till dom, men det blev ej godkänt utan kontot stängdes ner. Så undrar hur jag kommer runt detta, förstår inte hur dom kan misstänka det när jag använt vpn, rensat cookies och allt.

Börjar därför misstänka att det är något i min dator som dom känner av, min sambo lyckades utan problem med sin dator.

Räcker det inte med att skapa en företagssida? Det syns ju inte "utåt" i alla fall vem som ligger bakom den.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för era svar, kanske drog det lite väl långt. Behöver inte bli så anonym. Det jag försöker göra är att skapa ett nytt facebook-konto som jag ska använda för företagsgrejer, vill ej använda mitt privata för det. Facebook tillåter inte att man har två konton och så fort jag skapar ett nytt konto så får jag bara "Suspicious activity" och då måste jag skicka in en bild till dom, men det blev ej godkänt utan kontot stängdes ner. Så undrar hur jag kommer runt detta, förstår inte hur dom kan misstänka det när jag använt vpn, rensat cookies och allt.

Börjar därför misstänka att det är något i min dator som dom känner av, min sambo lyckades utan problem med sin dator.

Dom flesta lämnar av sig fingerprints, du kan testa om ditt är unikt:

https://panopticlick.eff.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Räcker det inte med att skapa en företagssida? Det syns ju inte "utåt" i alla fall vem som ligger bakom den.

Nej, har läst om massa som fått sina personliga konton nedstängda på grund av att dom råkat bryta mot någon policy som facebook har när dom annonserat, facebook är jättekänsligt nu för tiden, folk blir nedstängda för ingenting.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoL_:

Räcker det inte med att skapa en företagssida? Det syns ju inte "utåt" i alla fall vem som ligger bakom den.

Denna fråga och detta svar är ett perfekt exempel på XY-problemet, alltså ett fenomen när en person ställer en fråga om ett lösningsförsök, istället för att fråga om det underliggande problemet.

Ska du använda Facebook för att marknadsföra ditt företag så är det jäkligt dumt att försöka kringgå eller arbeta runt Facebooks begränsningar. Det kommer bara straffa sig i längden, så det är bättre att göra rätt istället.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att det har enbart med datorn att göra, finns ju inget förbud mot att vara flera användare på samma dator.
Är ju knappast förbjudet att hjälpa grannen Arne som är teknik-handikappad att starta ett facebookkonto.
Finns gott om familjer som enbart har en dator, men mer än ett facebookkonto.

Ska du bara ha det för att få ett eget "separat" facebook-konto, och det inte är olagligheter du ska syssla med ska det räcka gott att bara skapa ett nytt konto.
Är du rädd att Facebook ska koppla ditt "Göran Göransson konto" till ditt vanliga privata och anmäla dig för stalkandet, eller vill du bara vara anonym gentemot vanligt folk i dina annonser?

Suspicious activity misstänker jag är större om det är ett konto skapat via VPN och som sen börjar slänga iväg en massa friendrequest och gruppmedlemskapansökningar.
Mindre suspicious än ett konto skapat på en Ip-adress med en tidigare facebookanvändare sen innan.

Vill du inte vara misstänkt, bete dig som vanligt folk hade betett sig där det fanns ett faktiskt legitimt behov av ett facebookkonto.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Nej, har läst om massa som fått sina personliga konton nedstängda på grund av att dom råkat bryta mot någon policy som facebook har när dom annonserat, facebook är jättekänsligt nu för tiden, folk blir nedstängda för ingenting.

Så dom har annonserat via sin företagssida men fått sitt personliga konto nedstängt? Det låter ju märkligt, men jag köper att Facebooks policys ibland är lite märkliga. Samtidigt upplever jag att de behövs då mängden av falsk eller i alla fall oseriös marknadsföring är sinnessjukt stor på de flesta sociala medier.

Delvis orelaterat, men egen erfarenhet av Facebooks Marketplace-policys:

Lade ut ett par nya kängor på Facebooks Marketplace. Annonsen kommer ut men försvinner efter ~1 dag. Går in för att titta på annonsen och det står bara att den innehåller något som inte får säljas där. Slutade med att jag fick klicka i typ "skicka för manuell granskning" och några dagar senare så var annonsen uppe. Det som stör mig mest är att man inte får någon motivering i något steg kring varför saker händer. Vad är det som stoppar annonsen? Vad är det som gör att de sedan godkänner annonsen? m.m.

Jag antar att det var för att kängorna var gjorda av skinn och att den fastnade i deras päls/skinn-filter. Men det vore ju trevligt att få veta i alla fall...

Dold text
Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Så dom har annonserat via sin företagssida men fått sitt personliga konto nedstängt? Det låter ju märkligt, men jag köper att Facebooks policys ibland är lite märkliga. Samtidigt upplever jag att de behövs då mängden av falsk eller i alla fall oseriös marknadsföring är sinnessjukt stor på de flesta sociala medier.

Delvis orelaterat, men egen erfarenhet av Facebooks Marketplace-policys:

Lade ut ett par nya kängor på Facebooks Marketplace. Annonsen kommer ut men försvinner efter ~1 dag. Går in för att titta på annonsen och det står bara att den innehåller något som inte får säljas där. Slutade med att jag fick klicka i typ "skicka för manuell granskning" och några dagar senare så var annonsen uppe. Det som stör mig mest är att man inte får någon motivering i något steg kring varför saker händer. Vad är det som stoppar annonsen? Vad är det som gör att de sedan godkänner annonsen? m.m.

Jag antar att det var för att kängorna var gjorda av skinn och att den fastnade i deras päls/skinn-filter. Men det vore ju trevligt att få veta i alla fall...

Dold text

Hela ditt personliga konto blir ej nedstängt men dom blockar dig från att hantera företagsgrejer, annonser osv. Därför vill jag har ett eget dedikerat konto för enbart business så jag ej behöver blanda in mitt privata konto i det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara använda en separat enhet för företagskontot? Typ gammal mobil eller laptop, med egen email osv.

Nu vet jag inte hur facebook hanterar detta, men när jag och brorsan fortfarande bodde hemma och hade egna konton på sidor som inte tillät fler än ett konto per användare, så fungerade detta iomed egna datorer, trots samma IP. Borde ju funka då sambos osv har sina egna facebookkonton.

Permalänk
Medlem

Använd Tor nätverket så mycket som möjligt. Kör dubbel Tor om Du känner dig paranoid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.