Köpt dator av vän med ett BIOS lösenord som han ej minns.

Permalänk

Köpt dator av vän med ett BIOS lösenord som han ej minns.

Hej.

Min polare slutade spela och fick hans dator för ett par plattor öl vilket kändes helt ok för min del. Det är en MSI Nightblade 3 vilket innebär en jävligt kompakt och litet chassi.

När jag öppnade den i hopp om att kunna återställa BIOS då han inte minns vad han hade för lösenord ser jag detta:

Hela chassit

Ett försök att visa det lilla man ser bakom grafikkortet

Finns det absolut inga andra sätt eller program att få bort lösenordet på BIOS än att ta bort batteriet etc? Misstänker att börjar jag ta bort delar så lär jag aldrig sätta tillbaka dom rätt.

All hjälp uppskattas. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av needhalpasap:

Hej.

Min polare slutade spela och fick hans dator för ett par plattor öl vilket kändes helt ok för min del. Det är en MSI Nightblade 3 vilket innebär en jävligt kompakt och litet chassi.

När jag öppnade den i hopp om att kunna återställa BIOS då han inte minns vad han hade för lösenord ser jag detta:

Hela chassit

Ett försök att visa det lilla man ser bakom grafikkortet

Finns det absolut inga andra sätt eller program att få bort lösenordet på BIOS än att ta bort batteriet etc? Misstänker att börjar jag ta bort delar så lär jag aldrig sätta tillbaka dom rätt.

All hjälp uppskattas. Mvh

Varför måste du in i bios?

Det bör inte vara svårare än att bara plocka ut grafikkortet, sen batteriet och sen bara sätta tillbaka dom.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Varför måste du in i bios?

Det bör inte vara svårare än att bara plocka ut grafikkortet, sen batteriet och sen bara sätta tillbaka dom.

Mest för att jag vill helt rensa datorn från grunden, finns bl a en partion som endast syns i defragmenteraren som inte syns annat etc.

Kalla mig paranoid men vill ba återställa alla, helst.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen liten "clear CMOS" knapp på baksidan av datorn (IO-plåten på moderkortet)?
Brukar vara av karaktären stoppa in penna/gem för att trycka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av needhalpasap:

Mest för att jag vill helt rensa datorn från grunden, finns bl a en partion som endast syns i defragmenteraren som inte syns annat etc.

Kalla mig paranoid men vill ba återställa alla, helst.

Lär vara återställninspartition som du ser .Låt den vara är mitt tips

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Som tidigare sagt, plocka ur batteriet bara om du måste. Annars så kan du komma åt partitioner lätt med en windows-install USB bara. Boota till den, gå in på "install", vilket du lär göra oavsett om du vill rensa allt, så kör du kommandotolken där och rensar diskar du vill rensa. Inga svårigheter där egentligen och du måste inte in i BIOS för det.

Google på "DiskPart" eller liknande. Finns massvis med guider. Kan även kommas åt i windows men du ska ju rensa allt så lika bra att göra det under installationen tänker jag. Var bara försiktig så du inte formaterar USb-minnet du har windows-installationen på för då kommer du inte vidare sen ;).