Förlovningsring, hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Frun friade till mig med en tardis ring

Permalänk
Medlem

Det finns inte längre några måsten. Vi valde att enbart ha en ring var. Alltså kombinerad förlovningsring och vigselring. Jag gjorde dock ett stort misstag. Eftersom jag är sjukt ointresserad och min fru extremt picky så fick hon själv välja ut en ring efter jag hade frågat om förlovningen. Hon frågade "vad får det kosta?" jag svarade "välj ut något bra så löser vi det". Frugan har nu en ring värderad till 150 tkr. Doh..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det finns inte längre några måsten. Vi valde att enbart ha en ring var. Alltså kombinerad förlovningsring och vigselring. Jag gjorde dock ett stort misstag. Eftersom jag är sjukt ointresserad och min fru extremt picky så fick hon själv välja ut en ring efter jag hade frågat om förlovningen. Hon frågade "vad får det kosta?" jag svarade "välj ut något bra så löser vi det". Frugan har nu en ring värderad till 150 tkr. Doh..

Ouch! Jag gjorde rätt långt samma och prislappen hamna på runt 3000kr

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vi förlovade oss utan ringar, sedan skaffade vi barn, och sen gifte vi oss, med två vitguldsringar av lämplig storlek och tjocklek. Var inne på titan eller rostfritt stål, men på det senare lade min fru in veto...jag bär aldrig smycken så tyckte vitguld såg mindre pråligt ut.

Men, det jag egentligen skulle säga, är att om jag ser på äldre släktingars ringar (har tyvärr ärvt några) så är ofta förlovningsringen tunnare/smalare, men ornamenterad och med en sten (som säkert inte är riktig diamant).

En festring, typ.

Medan vigselringarna varit släta, men tjockare, och förmodligen dyrare. Det känns som att de flesta av mina kompisar också har ungefär så, vigselringen ska vara praktisk, men inte nödvändigtvis billigare än förlovningsringen. Till skillnad från USA då tydligen.

Det kan säkert vara så att en del, inte minst pga Hollywood, förväntar sig en rejäl ring direkt vid förlovningen (där man ju frågar om giftermål), men därom kan man ju ha olika åsikter.

Att jag skulle lägga flera månadslöner på en ring hade resulterat i att min fru skulle ifrågasätta mitt mentala tillstånd, men man kan ju ha andra ekonomiska förutsättningar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vi pratade om förlovning i några månader.

Sedan gick vi tillsammans till "Guldsmedjan Två Hjärtan" som ligger inne i stan och valde ut våra förlovningsringar.

Därefter gick det några år innan vi började prata om ett bröllop, och gifte oss sedan i kyrkan. Vi hade lika gärna kunnat använda de ringar vi redan hade, men valde ändå att skaffa ett par nya nästan likadana.

Vi valde ringar av titan med en liten rand av roséguld runt, utan några smyckesstenar. Tänkte att de skulle vara praktiska och allergivänliga.

Våra förlovningsringar ligger i sin förvaringsask i vårt vitrinskåp.

Frieri och liknande är sådant man ser på film och i serier ifrån USA. I verkliga livet diskuterar man om saken innan. Eller så gör man precis hur man vill... vad jag vet så finns det inga regler.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 18k guld diamant ring. Gick ner på knä mitt i hotell frukosten och frågade.
Hon har samma ring fortfarande. Än har vi inte skaffat en ring till mig. Varit gifta i 2,5 år. Skall köpa en egen ring snart i 18k.

Det är inte så noga hur man gör. Viktigast är att man går efter hjärtat och friar om man känner att det är rätt.
Det är min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

@MrTowle

Hur man gör är helt och hållet upp till paret. Finns olika traditioner i olika kulturer.

Jag och hustrun gjorde som följande;
- Hon friar i en romantisk muljö (hemma med levande ljus och så vidare).
- Vi kastar oss på nätet och beställer ett par trevliga förlovningsringar.
- Gifter oss borgerligt med ett stadsråd utklätt som Leia.
- Flyger till Holland (samma dag som giftemålet) och möter upp med en mäste guldsmed.
- Smider våra egna vigselringar i Mokume Game stil. Det nya materialet löder vi där ovanpå våra förlovningsringar.

Så de ringar vi har på oss i dag är förlovningsring på insidan och vigselring på utsidan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Man gör lite som man vill, men på smyckesaffären sa dem att det är vanligare med en lite mer pampig "förlovningsring" och sedan efter den trädes vigselringen på som skyddar den lite och kan vara lite mer "plain". Jag friade till min fästmö med en diamantring under en Ed Sheeran konsert (under perfekt,duuh). Jag har ingen ring ännu men kommer väl så småningom men hon är nöjd och giftermål blir det väl om något år eller så. (Varit tillsammans i 9 år, förlovade i 2)

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Ja i USA sägs det väl att man ska lägga 6 månadslöner på en ring.

Med tanke på lönerna i USA då man inte betalar lika hög skatt som här i Sverige kan det nog bli en väldigt stor ring låter det som. Själv har jag varit sambo i 21 år med samma dam och inga direkta planer på att gifta mig så ett problem mindre iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Själv har jag varit sambo i 21 år med samma dam och inga direkta planer på att gifta mig så ett problem mindre iallafall.

Ja det är olika det där, jag är väl lite av en ensamvarg och är ganska nöjd med det dock har jag några tjejer som brukar "sova över" hos mig ibland.

På det viset får jag ut de bästa av ett ett förhållande

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd! Jag vill även passa på att uppdatera er om hur det gick.

Jag körde på ett frieri med en gammaldags kompass där det är ingraverat våra initialer och citatet ”For our adventures together” (smörigt, ja!). Men klockrent IOM vår historia kopplat till en kompass.

Hon sa JA!! ... även att jag hade skrivit våra initialer som A & J istället för J & A.

Vi åkte sedan och kollade på ringar tillsammans. Den ringstilen hon hade pratat om tidigare och som jag tänkte köpa kändes inte alls rätt, så det blev en annan typ. Skönt nu i efterhand att jag inte köpte en ring innan. Så det blev superbra (dock dyrt... )

Återigen stort tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Tack för alla tips och råd! Jag vill även passa på att uppdatera er om hur det gick.

Jag körde på ett frieri med en gammaldags kompass där det är ingraverat våra initialer och citatet ”For our adventures together” (smörigt, ja!). Men klockrent IOM vår historia kopplat till en kompass.

Hon sa JA!! ... även att jag hade skrivit våra initialer som A & J istället för J & A.

Vi åkte sedan och kollade på ringar tillsammans. Den ringstilen hon hade pratat om tidigare och som jag tänkte köpa kändes inte alls rätt, så det blev en annan typ. Skönt nu i efterhand att jag inte köpte en ring innan. Så det blev superbra (dock dyrt... )

Återigen stort tack alla!

Kul! Stort grattis!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrTowle:

Tack för alla tips och råd! Jag vill även passa på att uppdatera er om hur det gick.

Jag körde på ett frieri med en gammaldags kompass där det är ingraverat våra initialer och citatet ”For our adventures together” (smörigt, ja!). Men klockrent IOM vår historia kopplat till en kompass.

Hon sa JA!! ... även att jag hade skrivit våra initialer som A & J istället för J & A.

Vi åkte sedan och kollade på ringar tillsammans. Den ringstilen hon hade pratat om tidigare och som jag tänkte köpa kändes inte alls rätt, så det blev en annan typ. Skönt nu i efterhand att jag inte köpte en ring innan. Så det blev superbra (dock dyrt... )

Återigen stort tack alla!

Stort grattis!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snyggt @MrTowle! Lyckönskningar till dig och din fästmö!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Tack för alla tips och råd! Jag vill även passa på att uppdatera er om hur det gick.

Jag körde på ett frieri med en gammaldags kompass där det är ingraverat våra initialer och citatet ”For our adventures together” (smörigt, ja!). Men klockrent IOM vår historia kopplat till en kompass.

Hon sa JA!! ... även att jag hade skrivit våra initialer som A & J istället för J & A.

Vi åkte sedan och kollade på ringar tillsammans. Den ringstilen hon hade pratat om tidigare och som jag tänkte köpa kändes inte alls rätt, så det blev en annan typ. Skönt nu i efterhand att jag inte köpte en ring innan. Så det blev superbra (dock dyrt... )

Återigen stort tack alla!

Grattis!

Om ni ska gifta er på "gammaldags" sätt också kan ni nu se fram emot projektet bröllopsplanering som är... rätt stort.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Såg att du redan hade friat så då var mina råd inte aktuella längre - så stort stort grattis!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

När vi förlovade oss kollade vi gemensamt på ringar och valde släta guldringar. När vi sedan gifte oss valde jag en lite smäckrare mönstrad guld/platinaring. Min fru fick sin mors vigselring som vi satte en sten i. Den ringen är menad att gå vidare sedan till andra syskon/syskonbarn som ska gifta sig och få mer stenar o utsmyckning eftersom. En generationsring typ.
Vi har båda ringarna på samtidigt, alltid.
Man kan nog göra lite som man vill

Jag och frugan har 2 ringar var. Både min vigselring och hennes är mer påkostade eftersom det representerar vår stora dag.
Vi valde vitguld med svart diamant till mig och rödguld med vita diamanter till henne.
Vi bär båda ringarna alltid.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag har gjort bort mig lite. Köpte 2 släta ganska dyra förlovningsringar i vitt guld, riktigt fina saker. Damen sa ja, sen har vi burit dessa sedan 2004 utan att gifta oss. Det har faktiskt bara inte blitt av. Är lite osäker på vad jag ska göra, ibland tänker att vi borde bara skriva på att vi gifter oss då ingen av oss bryr oss så mycket om någon fest, men så tänker jag att detta har ju pågått så länge så vad spelar det för roll. Vi hade firat kristallbröllop ungefär nu om vi hade gift oss där nångång men så blev det inte. Brukar kalla henne för "frugan" og "waifu" till jobbkompisar då jag inte orkar förklara varför vi inte gift oss, har ju inte ens något bra svar på det själv. Vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Förresten, gå inte på något prat om "värdet" på en ring. Andrahandsvärdet på en ring är en bråkdel av nypriset, så om ni tråkigt nog nån gång skulle göra er av med ringarna är det ändå förlorade pengar. Vissa försöker få det att låta som att en ring är en investering, men det är bullshit.

Jag har agerat biträde i rättstvister gällande försäljningen av smycken, och värderingarna som ges efter att ringen har köpts är ibland så låga som 25% av nypriset, trots att ringen inte ens har använts.

Ringen som en investering gäller ju bara guldvärdet eller priset för den ädelmetallen den är gjord i, arbetskostnaden kommer du ju aldrig att få tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag har gjort bort mig lite. Köpte 2 släta ganska dyra förlovningsringar i vitt guld, riktigt fina saker. Damen sa ja, sen har vi burit dessa sedan 2004 utan att gifta oss. Det har faktiskt bara inte blitt av. Är lite osäker på vad jag ska göra, ibland tänker att vi borde bara skriva på att vi gifter oss då ingen av oss bryr oss så mycket om någon fest, men så tänker jag att detta har ju pågått så länge så vad spelar det för roll. Vi hade firat kristallbröllop ungefär nu om vi hade gift oss där nångång men så blev det inte. Brukar kalla henne för "frugan" og "waifu" till jobbkompisar då jag inte orkar förklara varför vi inte gift oss, har ju inte ens något bra svar på det själv. Vad göra?

Det är skillnad på de juridiska villkoren mellan sambos och gifta så håll koll på det, det är ännu viktigare om ni har barn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ringen som en investering gäller ju bara guldvärdet eller priset för den ädelmetallen den är gjord i, arbetskostnaden kommer du ju aldrig att få tillbaka.

Tja, det är ju inte bara arbetskostnaden som går förlorad. Materialet säljs från början med hög marginal. Sen om du säljer ringen så krävs det jobb vid själva försäljningen, vid demonteringen och vid nyförsäljningen. Alla skeden ska också ge vinst.

En ring som kostar 10 000kr nypris får du kanske max 1000kr för om du säljer den, lite mer om guldpriset råkar ligga högt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är skillnad på de juridiska villkoren mellan sambos och gifta så håll koll på det, det är ännu viktigare om ni har barn.

Ja det kan bli lite dumt med lägenheten, så det vore nog bäst att ordna detta.

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen bara ett rätt utförande här. Det är när din sambo tillåter att du får ringar under ögonen från att sitta uppe vid datorn hela nätterna. Sen är det bara knalla iväg hand i hand till kyrkan.

Permalänk
Medlem

Upp till var och en hur man vill göra ju. Jag friade till min flickvän med en nyckelring, när vi gifte oss fick hon en fin diamantring.

Hon har dock nyckelringen på sig varje dag ihop med vigselringen. Vigselringen är mer värd men nyckelringen har ett större sentimentalt värde för henne. Vi har varit lyckligt gifta i 16år så det spelar nog inte så stor roll hur man friar eller med vad, bara det är rätt kvinna så kommer det gå bra.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mindfighter:

Båda har förlovningsring efter förlovningen, i sverige är det enklare ringar utan stenar o.s.v., när man sen gifter sig så får kvinnan även en vigselring (och har kvar förlovningsringen) som då kan ha stenar o.s.v.

Den gigantiska diamantringen vid förlovning är en anglosaxisk tradition (usa...) och där ska man då ha ring när man friar att överlämna direkt. Här friar man och sen går man och shoppar ringar (vid positivt svar på frieriet då, vid negativt svar dricker man sig redlöst berusad och gråter ut hos en vän... )

Vid vigseln är det förlovningsringen som mannen får (igen..., men då kallas den sen vigselring ;-). Man brukar gravera in förlovningsdatum i den när man förlovar sig och sen komplettera med att gravera in vigseldatum innan man då får den igen sen. (för att man inte ska glömma bort datumen )

Sen kan man förstås göra som man vill och skapa sina egna traditioner om man så vill.

Lycka till!

Precis så är det vanliga i Sverige.

Får mig att minnas när min nuvarande fru och jag skulle förlova oss i Australien 1996. Vi gick helt enkelt in hos en guldsmed och ville kika lite på förlovningsringar. Snubben bakom disken drar fram en hel låda med ringar från 5000 AUD och uppåt..... som fattiga studenter som vi båda var så fick vi snällt förklara att sådär gör vi minsann inte hemma i svedala Vi kör på den billiga varianten av släta guldringar(trodde vi) Helst inte så hög guldhalt heller... haha Detta var alltså innan internet... så allt man visste om sånt och mycket annat var genom hörsägen....

Hursomhelst så blev det två billiga ringar efter vi konsulterat svenska kyrkan i Melbourne. I Sverige, billiga ringarna först!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag har gjort bort mig lite. Köpte 2 släta ganska dyra förlovningsringar i vitt guld, riktigt fina saker. Damen sa ja, sen har vi burit dessa sedan 2004 utan att gifta oss. Det har faktiskt bara inte blitt av. Är lite osäker på vad jag ska göra, ibland tänker att vi borde bara skriva på att vi gifter oss då ingen av oss bryr oss så mycket om någon fest, men så tänker jag att detta har ju pågått så länge så vad spelar det för roll. Vi hade firat kristallbröllop ungefär nu om vi hade gift oss där nångång men så blev det inte. Brukar kalla henne för "frugan" og "waifu" till jobbkompisar då jag inte orkar förklara varför vi inte gift oss, har ju inte ens något bra svar på det själv. Vad göra?

Visa att du är man och ta tag i det då! Boka tid på kommunhuset och gå och få det gjort med en överdådig middag på fancy-resturang eller vad ni nu gillar efteråt. Är hon inte besatt av överdådigt bröllop så lär du i alla fall köpa dig ett gäng pluspoäng skulle jag tro när du presenterar den bokade planen (några dagar innan i alla fall så hon hinner köpa något fint att ha på sig om hon vill det!)

Osså har du köpt nått i kristall då om det hade varit kristallbröllop nu och ger henne samtidigt som du presenterar planerna! Top-notch!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Är hon inte besatt av överdådigt bröllop så lär du i alla fall köpa dig ett gäng pluspoäng skulle jag tro när du presenterar den bokade planen (några dagar innan i alla fall så hon hinner köpa något fint att ha på sig om hon vill det!)

Hindersprövning tar oftast runt två till tre veckor från att man får papperna. 🙄

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag köpte en enklare silverring mer zircon som en placeholder vid den stora frågan. Sen gick vi o köpte förlovningsringar tillsammans (hon skulle döda mig om jag själv valde design....). Jag en slät lite bredare i vitguld o hon en med en sten. Sen fick hon en vigselring, slät med stenar på halva ovansidan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering är väl på plats! Vi gifte oss nu innan sommaren. En borglig vigsel med vår egna touch, middag och sen en riktigt bra fest med ett riktigt bra live band. En fantastisk dag helt enkelt!

Återigen stort tack för det som var starten till vår bästa dag hittills <3