Här är ett svar från en 3D grafikers sida:
Jag har spelat spel så länge jag kommer ihäg, är omkring 50+ år nu, och som evig gamer så vill man ju ha så hög prestanda man har råd med. Men å den annan sida, jag arbetar också med 3D grafik, då blir det en helt annan grej. För mig är Quadro korten för dyra då dom är mera riktad mod CAD folket, och inte så mycket visuell design.
Håller med gamers om att dom inte har behov för 3090 då 16-20K för 10% extra performance är helt löjligt och oförnuftig i mina ögon med. Har man däremot pengar att bränna och prisen inte betyr nåt, så är det ju ingen snack, bara att köpa, köra o tuta, men grät nu inte när nyare kort kommer och slår ihjäl 3090's inom spel, för dette kommer, och då vill det göra ondt i plånboken på dom som trodde dom skulle får det "bästa av det bästa" dom nästa 2 åren, nej så blir det inte, knappast! 10K kommer att förloras i plånboken direkt på under ett halvår, men har ni råd med det utan at bli ledsen sen, så go for it!
Jag har beställt ett 3090, varför då - det är ju helt galet, right? Well, saken är den - att i 3D grafikerns värld så är ram-minne guld värd, för att vi använder detta till textures FÖR dom komprimeras och exporteras till t.eks spel. Jag kan ladda upp stora okomprimerade texturer som jag arbetar med i 3D programmet, och då försvinner minnet snabbt, bara ett enkelt KÖK med alla grejor kostade 12 GB i en test, och då var det slut på minnet (1080ti har 11 GB) och då måste 3D mjukvaran börja och buffra ner till ram eller NVMe temp. swap minnesfil, och det är inte kul, då kan jag inte längre dra rundt med 3D objekten glidande i preview mode (altså där man ser texturerna och ljus effekterna som om dom vore färdig renderat utan att det hackar och blir förskräckligt långsamt)
Så för sånna som mig som BÅDE arbetar med 3D och gamer, är det rent guld, och "walk in the park" i förhållande till ett motsvarande Quadro kort.
För gamers kommer 10 GB textur minne hålla gott och väl i lång tid. Jag har haft et 1080ti sen starten, och spelar i 4K, oavsätt vad jag slänger på i Ultra/epic modes i stort sett alla spel, så maxar den kun omkring 6-7 GB och inte mera, genomsnittlig 4-5 GB.
4K spel kommer till att förbättras avsevärdigt med ett 3080 kort, så ni kan glädjas över att det inte blir mkt. mera än 7000-10K för kortet (det är ju mkt. pengar det med, isär bara för spel!)
Så 3080 räcker väl för 99 % av er.