Hemlarm/säkerhetssystem

Permalänk
Medlem

Hemlarm/säkerhetssystem

Är på väg att flytta till ett hus som ännu inte har något larmsystem. Har tidigare varit kund hos Verisure i 4 år, och tycker att själva larmet har fungerat jättebra, är väldigt väldesignat, och har i det stora hela varit nöjd. Men däremot så tycker jag att prissättningen är helt galen, och man höjer priset för tjänsterna hela tiden med värdelösa förklaringar som att "man förbättrar för mig som kund". Vi pratar prishöjningar >10% om året vilket är helt ohållbart.

Har funderat på att skaffa ett eget larmsystem utan uppkoppling mot larmcentral för att slippa abbbonemangskostnaderna. Tycker dock att det är svårt att hitta något som känns kvalitativt. Är ute efter dels dörrsensorer, rörelsedetektorer och gärna kamera (ska sitta utomhus och i garage). Det känns ju som att det i dagens värld med smarta hem och hemautomatisering borde finnas något bra säkerhetssystem.

Är väldigt tacksam för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

Flyttade till nybyggt hus i februari, vi kollade på olika larmfirmor, men kör nu bara ett Arlo Pro 3 med 4st kameror.
Räcker för oss, sen har vi Z-wave nexa enheter, yaledoorman på alla dörrar, med app och google styrning så man får notiser vid brand/rörelse/etc.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Går i samma funderingar själv, men verkar som att z-wave grejer är vägen att gå.

Om nån har förslag på kameror eller produkter vore det toppen! 🙂

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen egen erfaranhet av det, men folk i hemautomationsträsket brukar rekommendera AJAX när någon frågar efter fristående larm.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Är på väg att flytta till ett hus som ännu inte har något larmsystem. Har tidigare varit kund hos Verisure i 4 år, och tycker att själva larmet har fungerat jättebra, är väldigt väldesignat, och har i det stora hela varit nöjd. Men däremot så tycker jag att prissättningen är helt galen, och man höjer priset för tjänsterna hela tiden med värdelösa förklaringar som att "man förbättrar för mig som kund". Vi pratar prishöjningar >10% om året vilket är helt ohållbart.

Har funderat på att skaffa ett eget larmsystem utan uppkoppling mot larmcentral för att slippa abbbonemangskostnaderna. Tycker dock att det är svårt att hitta något som känns kvalitativt. Är ute efter dels dörrsensorer, rörelsedetektorer och gärna kamera (ska sitta utomhus och i garage). Det känns ju som att det i dagens värld med smarta hem och hemautomatisering borde finnas något bra säkerhetssystem.

Är väldigt tacksam för alla tips och råd!

Vera secure, du knyter samman kamera,sensorer,lås,tracking,lyse,uttag osv
sensorer rekommenderar jag z-wave plus framför zigee alla dar i veckan, zigbee är billigt men inte alls så stabilt.
kamera nästan vilken som, vera stödjer dom flesta eller så kör man på deras egna.
Annars har du wyze kameror eller neos, jäkligt billiga kameror som ger bra bild och ok ljud.
ska du även använda den för styrning av lampor osv rekomederar jag att du kör en, rpi med HA eller en NUC med ha som sedan styr din vera secure, (blir jäkligt rappt system som blir mycket stabilt om du stänger av polling i vera och sänk enegirapporten)

tex kan du nu köpa aeotec sensor 6, rörelse senorer med 6 olika sensorer på aliexpress för dryg 300kr, dessa går att driva med batteri eller kabel, batteri tiden är drygt två år vid aktivt användande och går fälla in i tak eller vägg.

vill du ha z-wave 7, då skulle jag väntat in ezlo secure och se hur stödet blir för ha med den.
Personligen skulle jag aldrig välja ett rent larmsystem idag, enda positiva är möjligen längre batteritid,fast med z-wave 7 får du upp til 10års batteri tid, sensorerna lär dock vara betydligt dyrare än z-wave 5 (plus)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.