Senast redigerat
Visa signatur
Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM
Hej, som vi alla vet är det ju mycket hemmaarbetande just nu.
Jag har min bärbara jobbdator hemma i en dockstation uppkopplad till min skärm. Nyligen köpte jag en till skärm, en Gigabyte G27Q, som jag är väldigt nöjd med. Den har 1 DisplayPort och 2 HDMI-portar. DP:n har jag satt i min Hem-PC och tänkte att det är ju rätt segt att slita ut min DP-kabel ur skärmen och byta till den som går till min jobbdator två gånger per dag, bara för att ha 2 skärmar uppkopplade till motsvarande dator. Men så tänkte jag, borde inte jobbdatorn kunna vara kopplad med HDMI-kabel till Gigabyten istället samtidigt, så får den kabeln sitta i hela tiden, och sen med hjälp av skärmens inställningar byta från DP:n till HDMI. Men nej, det här går inte... Den vägrar erkänna att det finns en HDMI-kabel inkopplad till min jobbdator, så länge en sladd sitter i DP:n. Följande är saker jag har provat:
- Provat båda HDMI-portarna.
- Laddat ner ny Firmware till skärmen. Hjälpte inte.
- Stängt av en inställning kallad Input Auto Switch, så den inte ska switcha tillbaka till DP:n. Funkade inte. Nu blev det snarare svårt att hitta tillbaka eftersom skärmmenyn syns inte när min skärm sätts i viloläge, vilket den gör när den inte får någon koppling... Så man måste navigera i blindo (man styr knappen åt höger för att komma in i displaylägemenyn)
Jag har bifogat lite bilder på hur min skärmmeny ser ut. Jag fattar inte varför det här ska vara så krångligt. Det är inte något fel på min jobbdators HDMI-port heller eftersom jag har använt den innan. Det finns inte heller nån bildskärmsinställning jag kan sätta på heller eftersom den vill inte ens identifiera min Gigabyte.
Edit: Jag har inte provat köra endast HDMI till min Hem-PC än. Jag ska göra det senare idag, bara för att prova så inte det är nåt fabrikatsfel.
Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.