Permalänk
Medlem

Coil Whine?

Låter som om det kanske kan komma från mitt PSU men är inte säker. Någon som känner igen detta ljud?
Kan tillägga att det börjar låta när jag spelar krävande spel och allt får jobba ordentligt och ibland så låter det som om min dator snarkar lite i idle. Mycket märkligt.

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Troligen coilwhine ja, finns ju även en liten chans att det är en fläkt som börjar bli lite trött.
Du kan alltid prova att begränsa fps på ett spel och se om det tystnar då är det genast mer troligt att det är coilwhine.

Gjorde i ordning en burk (ny installtion av windows/etc) till bror för nån mån sedan med ett 970 kort i som han köpt.
Det visade sig när jag installerade Lego batman spelen så var det ett lite mer gällt och lite högre coilwhine än ditt under introfilmern.
Som gick i 300+fps efter en begränsning på 120hz (om jag minns rätt) så nästan knäpp tyst, hördes ett litet whine när man höll örat imot chassit.
Allt som allt inte ett så störande coilwhine på varken den heller din burk varken i ljudnivå heller ton.
Dvs coilwhine som låter som en tandläkarborr fast 3 gånger högre är ju nåt som inte är omöjligt men den datorn skulle ju åka ut efter några sekunder.

Du har ju nvidia i den burken så ta en titt här.
https://itigic.com/sv/limit-fps-when-playing-games-windows-10...
Hur du gör för att sätta maxfps MEN beroende på var/hur ofta du får coilwhine så behöver du välja på om du först o främst vill ha maxfps alls (dvs är det tillräckligt störande).
Om ja så behöver du välja mellan global program flikarna, dvs global så gäller det för hela windows och alla spel/prg, program så får du välja ett enstaka prg/spel att sätta maxfps på istället rekomenderat om du bara får coilwhine i spel.

I guiden ovan så är dom i globala fliken.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Håller nog med föregående talare, det där låter som ett lager i en fläkt eller dylikt. Coilwhine har ett mycket mer high-pitch-noise (i avsaknad av ord på svenska )

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Coilwhine kan låta nästan hur som helst.
Och högre frekvens är dock vanligare än lägre som detta.

Min gissning är att det är ett coilwhine, men det är dock svårt att avgöra till 100%.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående: Är nog mer en fläkt med trasigt lager eller fläkt där en kabel ligger emot bladen när den snurrar.

Det finns DOCK coilwhine som kan låta mycket snarlikt detta.

Finns ljudet vid uppstart är det absolut fläkt. Är det coilwhine brukar det även komma direkt när man spelar (eller lastar t.ex. GPU ca 100%)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina svar, är ganska säker på att det är coil whine eftersom ljudet uppstår i samband med spel och när GPUn får arbeta hårt. Ljudet är inte så störigt och jag får leva med det helt enkelt.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Skrivet av joeldanielsson:

Tack för alla fina svar, är ganska säker på att det är coil whine eftersom ljudet uppstår i samband med spel och när GPUn får arbeta hårt. Ljudet är inte så störigt och jag får leva med det helt enkelt.

Du har möjligtvis inte testat att manuellt öka grafikkortsfläkten, fläktarna utan belastning?
Påminner om lagerljud men visst kan det absolut vara coilwhine.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare