Varför förutsåg inte "marknaden" bristen på "kretsar"?

Permalänk
Medlem

Varför förutsåg inte "marknaden" bristen på "kretsar"?

Dum frågeformulering av en grej jag inte kan något om..........

Men. Man ska ju ha tilltro till "marknaden" i mångt och mycket. Men hur kunde "marknaden" missa att det skulle bli sådan brist på "kretsar"? Varför förutsåg inte "marknaden" det för och satsade förebyggande på utökad tillverkning?

Bespotta mig inte, dum frågeformulering som sagt och ett ämne (ett till) jag inte kan ett jota om.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Svårt att förutsäga pandemier och varför skulle de ta risken när de är ensama om att leverera?

Permalänk

Vem är marknaden? Jo borde konsument och producent. Varför köpte sig inte konsumenter på hårdvara innan?
Jo för att de vet att vi har en snabb utveckling där priserna hela tiden har rasat, det är dumt att ha såna produkter i lager om man inte är helt säker på att priset kommer att öka.

Permalänk
Avstängd

Förutom ovanstående så är kretstillverkning oerhört komplicerat. Man kan inte starta upp en ny fabrik eller tillverkningslina bara sådär utan man behöver veta att den kommer att ha att göra under ganska lång tid för att man inte ska gå back.

Permalänk
Medlem

En del av det är att man förutspådde bristen men räknade även med en nedgång av nya inköp, men jätte många marknader som alla använder olika kretsar har exploderat.
Oavsett vem som köpt dem eller varför så bilindustrin som är enorm var sena på bollen, teknikbolagen har troligen gjort sitt bästa men efterfrågan har varit långt över tidigare, speciellt på datorer. problemet är att det är ett par företag som tillhandahåller till alla.

Sedan kommer det lite av det att vi normalt har extremt effektiva både produktionsled och distrubution, därav för att spara pengar kör många på JIT (Just In Time, det gör att man har mindre kostnader för att hålla lager samt riskerar inte bli sittande med saker som inte säljer) dvs man har ett väldigt litet lager och beställer när man behöver mer. Detta har inte varit ett problem tills produktionen blev lidande och var oförberedd tillsammans med att leveranser helt plötsligt faktiskt kostade mer och tog tid. Det har även varit flera saker, pandemin ja, sedan en del marknadskrig med kina, bråk om subvensioner, en båt fastnade osv. så det är inte bara en grej som gjort att det hela gått snett. När då alla kör JIT eller liknande så ja, då blir det problem när tillverkaren av kretsar har 5-10 olika marknader som skriker efter delar medan de har kapacitet för kanske 2.
Sedan kommer det som på posten att folk hetsköper när de tror det är brist vilket ofta är det som genererar bristen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vill påstå att det är en sjuk efterfrågan på kretsar som har uppstått och inte ett stort produktions tapp.

Detta problem gäller många marknader idag då efterfrågan är enorm på många produkter under pandemin och det gäller inte bara elektronikprodukter.
Spelar du tex discgolf så har du nog märk att det är svårt att få tag på discar likaså fiskeutrustning och musikinstrument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Dum frågeformulering av en grej jag inte kan något om..........

Men. Man ska ju ha tilltro till "marknaden" i mångt och mycket. Men hur kunde "marknaden" missa att det skulle bli sådan brist på "kretsar"? Varför förutsåg inte "marknaden" det för och satsade förebyggande på utökad tillverkning?

Bespotta mig inte, dum frågeformulering som sagt och ett ämne (ett till) jag inte kan ett jota om.

I ekonomiska termer, "Inelastic limit of supply".

Kostnaden för att producera en krets är till stor del investeringskostnaden för att bygga en ny fabrik (eller ny produktionslina, om du vill). För att minimera priset, gäller det alltså att varje fabrik man bygger är knökfull på ren Göteborgska - det finns ingen extra kapacitet att ta av när allt går som vanligt, för alla fabriker är nästan fulla. Om då efterfrågan går upp bara lite, så kommer priserna att skjuta i höjden, för det finns inget branschen kan göra för att öka tillgången på kort sikt. Att bygga en ny fabrik tar ett par år, och då är situationen helt annorlunda.

Det som nu hände var att pandemin drog ner efterfrågan för ungefär ett år sen - många stora fabriker stannade helt, och slutade köpa nya produkter. Bilindustrins standardmetod i det läget är att stryka alla ordrar, så det gjorde man. När man sedan startade upp allt igen och skulle ersätta allt som man hade tänkt köpa tidigare - ekonomin gick visst inte ner på så lång sikt som man befarade - fanns det inte kapacitet till att täcka efterfrågan. Då hamnar man i situationen att det blir en brist. Att det blir nyheter är mest för att bilindustrin tenderar att skapa rubriker, eftersom det påverkar så många arbetstillfällen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

@beginner

sweclockers har en bra krönika på ämnet:
https://www.sweclockers.com/artikel/31792-darfor-ar-elektroni...

Här tas det upp varför hyllorna är tomma - men den svarar också på din frågeställning. Tror jag iaf

Eller det kanske finns mer obesvarat kring varför politiker började se problemet först nu. Ja det beror väl helt enkelt på att det inte var ett synligt problem att nästan ha kapacitetsbrist - till skillnad mot nu när det definitivt är kapacitetsbrist.
Det är ändå den fria marknaden som skött det här med att förse världen med kretstillverkning de senaste... 50(?) åren vilket verkar ha fungerat väl. Fram till denna vända. Nu när det inte fungerar så syns problemet mycket tydligare än det gjorde för 3 år sedan. Tänker jag iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Kan inte ett dugg om sånt här så jag borde vara tyst egentligen. Men......

Skrivet av arowe17:

En mening i artikeln, "Redan innan coronapandemin rapporterades det om att tillverkningskapaciteten hos de stora jättarna var på bristningsgränsen.". Borde inte "marknaden" där förutspått att det kommer bli ett rejält tryck?

Om det nu rapporterades precis innan pandemin fick allt att gå stå så är det förståeligt. Borde ju inte ha varit svårt för de som är kunniga i ämnet att inse att det kommer bli en enorm efterfrågan på "kretsar" framgent. (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Dum frågeformulering av en grej jag inte kan något om..........

Men. Man ska ju ha tilltro till "marknaden" i mångt och mycket. Men hur kunde "marknaden" missa att det skulle bli sådan brist på "kretsar"? Varför förutsåg inte "marknaden" det för och satsade förebyggande på utökad tillverkning?

Bespotta mig inte, dum frågeformulering som sagt och ett ämne (ett till) jag inte kan ett jota om.

"Marknaden" förutsäger inget. I bästa fall sätter marknaden ett pris utifrån tillgång och efterfrågan.

Grafikkort är komplexa produkter, och det finns inget sätt att på kort sikt öka produktionen när man nått kapacitetstaket. Det finns ett tak på hur mycket tillgång det finns. Priset sätts därmed av just nu helt och hållet av efterfrågan.

Det finns de som försöker sälja grafikkorten för det pris korten "ska kosta", med resultatet att korten inte finns att köpa, eftersom efterfrågan är för stor i förhållande till tillgången vid det priset. Där uppstår den oundvikliga marknadskonsekvensen att mellanhänder köper grafikkorten när de går att köpa under marknadspris, och säljer de till marknadspris och därmed utnyttjar en ineffiktiivtet i marknaden. Jag lägger ingen värdering i det, det är som maskrosor. De växer vare sig man gillar dem eller ej.

I slutändan betalar vi alla något slags marknadspris för grejerna, om inte endast i det produkten kostar i kronor, även i den tid det tar för oss att jaga fram och köpa produkten. Den som lägger mer tid på att leta grafikkort har en större chans att hitta ett när det väl är till salu. Det är inte det mest effektiva, men det verkar vara vad många föredrar framför att betala ett högt pris i kronor och ören.

Det finns inget i marknadsteori som nödvändigtvis säger att en marknad försöker förutspå framtiden och agera utifrån det.