Tappade en moderkortsskruv när jag byggde min dator

Permalänk
Medlem

Tappade en moderkortsskruv när jag byggde min dator

Hej, jag tappade en moderkortsskruv någonstans när jag byggde min dator
för mejseln hade inte magnet så det var lite svårt att skruva in dom.
Jag undrar om det kan vara farligt, jag har kört datorn i en vecka nu ca.
och allting fungerar som det ska.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Det finns risk för kortslutning. Så försök att hitta skruven.

Permalänk
Hedersmedlem

Yepp.
Det kan vara dåligt. Skruven kan lägga sig olyckligt mot två olika ledningsbanor och orsaka elfel/kortsalutning.
Det kan också fungera hur bra som helst och inte ge några problem alls.

Själv hade jag inte lämnat en skruv lös i chassit.
Och ja - det är en pina när en skruv försvinner in i chassit någonstans. Det kan innebära 2 timmars extrajobb. I get it ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipsen, jag har vänt moderkortet upp och ner och skakat lite lätt men ingen skruv
verkar hittas. Den kanske ramlade ut tidigare.
I alla fall verkar datorn fungera bra, vi får hoppas det håller i sig.
Men alltid en pina och inte veta.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Hej, jag tappade en moderkortsskruv.
Jag undrar om det kan vara farligt?

Kan vara allt ifrån 100% säkert till att du bränner ner ett helt hus och grillar dig själv/familjen/etc!

Mitt råd plocka ur allt ur chassit och leta noga, även i nätagget även om du kanske har ventilationshålen nedåt för du har säkert vält/snurrat runt på datorn en del vid bygget så skruven kan ha ramlat ned i nätagget, inte direkt troligt dock men långtifrån omöjligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ok det låg en skruv på golvet nu som jag hittade efter jag skakat datorn, eller om den legat där hela tiden.
Tror det kan vara den.
Case closed /FBI

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|