Böter/återkallelse i efterhand

Permalänk
Medlem

Böter/återkallelse i efterhand

Hej

Jag gjorde det dumma misstaget att köra ca 35-40km/h för fort på en 100 väg (4-filig). Väl på motstående körriktning såg jag polisen tända blåljuset när jag körde. Vet ej om det var riktat mot mig eller om de var ute på något annat uppdrag. Jag svängde bara av motorvägen och körde hem.

Kan man få böter eller körkortet återkallat i efterhand?

Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tvivlar på det.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

nej.
Fortkörning är en kriminell handling och dom måste på ett hyggligt övertygande sätt bevisa att det var du som körde.
Om dom inte ens brydde sig om att stoppa dig för att fastställa identitet så har dom ingen aning om vem som körde.
(med förbehåll om att du pratar om sverige då du har angivit utländsk plats i din profil)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Du kan få böter i efterhand, det kallas kontorsföreläggande. Det är dock inte applicerbart i ditt fall då du inte har blivit uppmätt med något instrument eller något efterföljande har genomförts.

Du kan sova lugnt och hålla hastigheten framöver!

/ Jobbar som polis

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GraffeT:

Hej

Jag gjorde det dumma misstaget att köra ca 35-40km/h för fort på en 100 väg (4-filig). Väl på motstående körriktning såg jag polisen tända blåljuset när jag körde. Vet ej om det var riktat mot mig eller om de var ute på något annat uppdrag. Jag svängde bara av motorvägen och körde hem.

Kan man få böter eller körkortet återkallat i efterhand?

Mvh

Finns egentligen nästan inga anledningar att köra så pass fort. Kör du fort för att du har bråttom så har du ju bara varit kass på att planera i tid. Ta det som ett tecken, kör lugnt i fortsättningen och håll vägarna säkra för oss andra SweCare är du snäll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Räcker erkännandet i tråden tro?

Permalänk
Medlem

Om några år kommer kanske personer som dig bli identifierade av drönare. Polisen och regeringen utvärderar möjligheten att använda dem till bland annat hastighetsövervakning, vilket inte borde vara så svårt med tanke på att den sortens övervakning redan är borttagen från kravet att informera om att det filmas. Egentligen är det väldigt konstigt att bilar världen över inte bygg med hastighetsgränser som i alla fall hindrar folk från att köra över den högsta hastigheten i det aktuella landet. Hoppas du blir av med körkortet.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2017...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ibland fläskar polisen på ljuset lite för att visa att man bör sänka hastigheten, det kan de göra även om de inte har tid/orkar/bevis att stoppa dig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Nej, hur ska de kunna veta att det var du i bilen?

Förutom att du startar en tråd där du erkänner ett brott då.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tack ni som svarat. Jag brukar alltid hålla mig till hastighetsgränserna med jag var stressad igår kväll. Vet att det inte är en anledning till att köra för fort. Ska försöka planera bättre nästa gång.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Nej TS, Polisen kan inte göra något i efterhand om det inte är dokumenterat och väl är det, annars vore det inte särskilt hög rättssäkerhet i vårt rike.

Jag finner det olustigt med dessa spydiga kommentarer om hur snabbt du körde, tydligen samlas alla mönstermedborgare i en och samma tråd för att passa på att vara småaktiga i kör.

Det kan stundtals finnas goda skäl till att köra för fort, ex. olycksfall, födsel, livsfara, essentiell personal som ej är på plats, mm.

Är hyfsat säker på att majoriteten av samtliga innehavare av körkort vid något tillfälle i sitt liv har kört för fort eller brutit mot någon annan trafikregel, fuskat med skatten, snattat eller gjort något annat olagligt / omoraliskt (sett till rådande lagstiftning).

Hästarna har aldrig varit högre än i vår nutid.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

nej.
Fortkörning är en kriminell handling och dom måste på ett hyggligt övertygande sätt bevisa att det var du som körde.
Om dom inte ens brydde sig om att stoppa dig för att fastställa identitet så har dom ingen aning om vem som körde.
(med förbehåll om att du pratar om sverige då du har angivit utländsk plats i din profil)

Det är förvisso mindre troligt i ett dylikt fall att det finns duglig bevisning, men som torde vara allom bekant finns det "fartkameror" i Sverige, så att bli stoppad är inte ett krav per se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det kan stundtals finnas goda skäl till att köra för fort, ex. olycksfall, födsel, livsfara, essentiell personal som ej är på plats, mm.
Mvh

Jag är också helt säker på att de flesta gör misstag någon gång, men de anledningar som du räknar upp är väl inte alls goda skäl på något vis för att utsätta dig själv eller framförallt andra för fara / livsfara?
Om något ska man väl i dessa situationer ta det lugnt och se till att komma fram säkert.

Kommer man i ett fordon med siren och blinkande lampor kan man förvänta sig att resterande trafikanter är betydligt mer uppmärksamma. Övriga bör hålla sig till rådande trafikregler för att minimera risken för sig själv och andra att något tråkigt händer.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Gillar folk i tråden som tycker 40 km över på en fyrfilig 100-väg är VÄRLDENS BROTTSLIGASTE HANDLING och önskar att personen blir av med körkort, jobb och alla ägodelar.

Liksom, vilken bubbla lever ni i?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Jag är också helt säker på att de flesta gör misstag någon gång, men de anledningar som du räknar upp är väl inte alls goda skäl på något vis för att utsätta dig själv eller framförallt andra för fara / livsfara?
Om något ska man väl i dessa situationer ta det lugnt och se till att komma fram säkert.

Kommer man i ett fordon med siren och blinkande lampor kan man förvänta sig att resterande trafikanter är betydligt mer uppmärksamma. Övriga bör hålla sig till rådande trafikregler för att minimera risken för sig själv och andra att något tråkigt händer.

Fara & livsfara är ju en kraftig överdrift, allt beror på omständigheter och tidpunkt.

Vid vissa timmar på dygnet är trafiken obefintlig, och jag vidhåller fortfarande att det kan finnas väldigt goda skäl till att köra i högre hastighet än gällande begränsning, det är sunt förnuft. Ytterst handlar det om risk.

Det kan hända något tråkigt även när samtliga trafikanter håller sig till trafikreglerna, bristande uppmärksamhet är en långt större bov än för hög hastighet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Gillar folk i tråden som tycker 40 km över på en fyrfilig 100-väg är VÄRLDENS BROTTSLIGASTE HANDLING och önskar att personen blir av med körkort, jobb och alla ägodelar.

Liksom, vilken bubbla lever ni i?!

Nej, men straffet representerar storleken på brotten. Dvs indraget körkort i detta fallet. Det kommer dock inte hända i och med att man inte uppmätte hastigheten och stannades direkt.

Ingen här verkar tycka annat? Du kanske ska ta en chill pill. Ingen har uttryckt sig som som du säger det alls. Vad lever du i för bubbla själv?

Att folk önskar att människor straffas för de kriminella handlingar de begår är knappast konstigt. De flesta strävar efter rättvisa och ta sig hem säkert, något fortkörare av denna kalibern kan sabba rätt rejält. Det betyder såklart inte att man ska bli av med allt man äger, för alla kan göra fel därav det rimliga straffet med indraget körkort.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltid det är lika roligt när folk kör för fort för att sedan få panik över eventuella konsekvenser. Om man måste starta trådar på forum för att kunna sova gott om nätterna så kanske man inte ska köra för snabbt från första början.

Utöver det tycker jag det är lite extra dumt att köra just 35-40 km/h för snabbt. Praxis är att körkortet ryker vid 30 km/h för fort så att då ”bara” köra 5-10 km/h över den gränsen är fullkomligt meningslöst.

Skrivet av PointMan:

Gillar folk i tråden som tycker 40 km över på en fyrfilig 100-väg är VÄRLDENS BROTTSLIGASTE HANDLING och önskar att personen blir av med körkort, jobb och alla ägodelar.

Liksom, vilken bubbla lever ni i?!

Du kan väl citera dessa inlägg åt mig är du gullig?

Nu utgår jag från att TS är en vettig person och endast gasar på när det är hyfsat tomt på vägen men jag kan förstås inte veta att så är fallet. Det kan inte heller du. Så varför förlöjliga skribenter med argumentet att TS körde för snabbt på en fyrfilig väg.

Nu kanske jag visar min okunskap men med en fyrfilig väg menas väl att det är två filer i vardera körriktning? I så fall hoppas jag verkligen att du inser att det många gånger är totalt jävla vansinne att köra i 140 km/h. Om du inte inser det är du antingen dum i huvudet eller inte är jättevan vid att köra i trafiken. Jag satsar på det senare

Permalänk

Är inte alla brott rent teoretiskt straffbart i efterhand även om du inte blir tagen med handen i kakburken? Men bevisbördan kan bli svår för polisen och åklagaren och dessutom kommer de knappast lägga resurser på det i efterhand då det inte finns tid och resurser på det. Men du har ju redan nu här på Sweclockers erkänt ditt brott så nu har dom bevisen genom Ipred och FRA och kommer kanske spåra din IP och kartlägga dig så ligg lågt tills ditt brott är preskriberat med tanke på att de nyligen knäckte krypterade Encro. Skämt åsido

Permalänk
Hedersmedlem

@GraffeT: Eftersom du redan har fått ett tydligt svar (av en riktig polis dessutom) och tråden ganska snabbt började fyllas med en del starka åsikter av varierande trevlighet så tar jag och låser den nu. Hör av dig till någon av oss om du vill ha tillbaks den igen!