Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tack för input, jag låter bli att betala. Väntar snällt OM dom någon gång tar sig till börsen.

Men håller inte riktigt med dig i ditt tycke om idén pine-orange, ett stort problem i många länder bla USA är att många blir rånade/får bilen stulen när dom kliver ur och ska tanka. Automatisk tankning hade t.ex skyddat mot ett sådan fenomen.
Som jag förstått det med deras senaste "version" så behöver inte tanklocken någon anpassning, det fungerar med automatik så länge tanklocket vinklas ut "framåt" och såvitt jag vet är det så på majoriteten av alla bilar i världen.
Och tro mig det finns MÅNGA som inte "vågar" tanka eller tom tycker de är jobbigt/obekvämt att tanka, en sådan här funktion skulle ta bort det.

Jag missade det här inlägget.
Det är därför det är bra att diskutera affärsidén med andra, då får man nya synvinklar Jag hade till exempel aldrig tänkt på att det skulle få folk att känna sig tryggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Fonderna ser bra ut.
En tanke kring kontoval, man brukar rekommendera Kapitalförsäkring istället för ISK för barnspar.
Detta då du kan sätta barnet som förmånstagare och på sätt ingår inte beloppet i arvet.
I övrigt fungerar det ju på samma sätt som ISK, du har kontrollen osv.

Vad tänkte du på gällande arv? Att om något sker med en förälder att barnen får tillgång till arvet på 18års dagen? Det andra är ju att barnen ärver allt från ena föräldern då vi är sambos så ärver vi inte varandra, så om någon går bort så ärver barnen allt från ena föräldern plus halva bohaget. Det enda man kan göra som sambo är att trygga varandra med en livförsäkring med sambon som första förmånstagare.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Startar ett barnspar månadsvis tänkt att hålla i 20år eller så, ska ha det i ISK i mitt namn.

Tycker personligen det ser bra ut, ska man lägga till avanza global 50/50 som globalfond eller välja den istället för länsförsäkringar? någon input?

Länsförsäkringar Global indexnära 65%
Handelsbanken GI småbolag ind cri A1 SEK 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%
Avanza Emerging markets 5%
Spiltan Aktiefond invest 5%
AMF aktiefond småbolag 5%

Ser bra ut, men ta inte avanza global då dess säte ligger i Luxemburg. Du täcker upp bra med LF indexnära.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Fonderna ser bra ut.
En tanke kring kontoval, man brukar rekommendera Kapitalförsäkring istället för ISK för barnspar.
Detta då du kan sätta barnet som förmånstagare och på sätt ingår inte beloppet i arvet.
I övrigt fungerar det ju på samma sätt som ISK, du har kontrollen osv.

Jag tog KF till syrrans barn, men anledningen till ISK (som jag nu i efterhand tycker kan vara bättre) är att de nödvändigtvis inte behöver få tillgång till kontot då de fyller 18. Vet många ungdomar som spenderat/supit upp sina föräldrars sparande till dem.

Idag skulle jag föredra ISK till barnsparaden faktiskt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tog KF till syrrans barn, men anledningen till ISK (som jag nu i efterhand tycker kan vara bättre) är att de nödvändigtvis inte behöver få tillgång till kontot då de fyller 18. Vet många ungdomar som spenderat/supit upp sina föräldrars sparande till dem.

Idag skulle jag föredra ISK till barnsparaden faktiskt!

Det är väl just möjligheten att specificera utbetalningarna som är den stora fördelen med KF? T ex att ha en årlig utbetalning med start ett visst datum?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Vad tänkte du på gällande arv? Att om något sker med en förälder att barnen får tillgång till arvet på 18års dagen? Det andra är ju att barnen ärver allt från ena föräldern då vi är sambos så ärver vi inte varandra, så om någon går bort så ärver barnen allt från ena föräldern plus halva bohaget. Det enda man kan göra som sambo är att trygga varandra med en livförsäkring med sambon som första förmånstagare.

Det jag menar är att med KF så utser du en förmånstagare, vilket gör att det inte ingår i arvet.
ISK ingår ju rakt i arvet.

Handlar ju mest om att man vill öronmärka pengarna till den som man sparar till.
Avanza har bra info:
https://www.avanza.se/barnspar.html

Permalänk
Medlem

Har nu efter studier precis kommit igång med sparande på riktigt igen. Jag och sambon har planer att på kort sikt spara ihop resterande vi behöver till en villa för att slippa topplån. För det ändamålet tänker vi lägga 7500 var.

Utöver detta siktar jag på att få ~2000 över att lägga på ett ISK. Första lönen träffade jag in perfekt när Kinnevik dumpade zalando, där är jag redan plus cirka 25%

Kring bostadssparandet så vill vi inte utsätta pengarna för någon risk så avkastningsmöjligheterna ser sådär ut. Bästa räntan verkar vi faktiskt få genom att extraamortera i dagsläget, så det är planen att göra det med åtminstone några tusenlappar i månaden efter att vi har byggt upp en skaplig hushållsbuffert.

Det känns som vi tänkt klokt men jag skriver ju här för att få någon annans synvinkel på mitt resonemang

Permalänk
Medlem

Investerade liten peng i Fragbite Group nu när dem ska börsnoteras, någon annan som också tog chansen?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Investerade liten peng i Fragbite Group nu när dem ska börsnoteras, någon annan som också tog chansen?

Såg den igår. Kolla lite snabbt på hur det gått för dem på allabolag och avstod. Tror det är en riktig flopp. Men lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Guld, kanske? NEM, SBSW, KL?
Vågade inte riktigt ha kvar XOM men tror på MO.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Katastrofala nyckeltal fram till 2019 iaf, och horibelt med en värdering på 300miljoner på det, de gjorde något förvärv vet jag, mins dok inte vad.

Men dagens börs har en förmåga att värdera bolag helt upp i det blå så varför inte, på hype kan en börskurs gå långt.

https://www.allabolag.se/5567389043/funrock-development-ab

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av J4N50N:

Funderar på att investera i något bolag som sysslar med cybersäkerhet. Med tanke på situationen med COOP så känns det som att cybersäkerhetsbolagens inflytande kommer att öka och därmed försäljningen(eller tänker jag fel?). En framtidsbranch helt enkelt, men det kanske andra personer också tänkt på så att priserna på aktierna egentligen är för höga då folk tänker långt in i framtiden.

Darktrace har gått bra, men resan kanske är över snart

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Jaevel:

Har nu efter studier precis kommit igång med sparande på riktigt igen. Jag och sambon har planer att på kort sikt spara ihop resterande vi behöver till en villa för att slippa topplån. För det ändamålet tänker vi lägga 7500 var.

Utöver detta siktar jag på att få ~2000 över att lägga på ett ISK. Första lönen träffade jag in perfekt när Kinnevik dumpade zalando, där är jag redan plus cirka 25%

Kring bostadssparandet så vill vi inte utsätta pengarna för någon risk så avkastningsmöjligheterna ser sådär ut. Bästa räntan verkar vi faktiskt få genom att extraamortera i dagsläget, så det är planen att göra det med åtminstone några tusenlappar i månaden efter att vi har byggt upp en skaplig hushållsbuffert.

Det känns som vi tänkt klokt men jag skriver ju här för att få någon annans synvinkel på mitt resonemang

Absolut klokt!
Om man sparar kortsiktigt ska man, precis som du säger, inte utsätta kapitalet för risk. Det enda som är lite tråkigt i er situation är ju att det är svårt att "spara ikapp" bostadspriserna, åtminstone i storstadsregionerna.

Permalänk
Medlem

Kanske inte en helt lätt fråga att besvara men kanske ändå intressant att diskutera, när kommer börskraschen som känns rätt oundviklig? När pandemin anses över och man inte längre kan vräka ut pengar från riksbanker med mera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske inte en helt lätt fråga att besvara men kanske ändå intressant att diskutera, när kommer börskraschen som känns rätt oundviklig? När pandemin anses över och man inte längre kan vräka ut pengar från riksbanker med mera?

Vad är en börskrasch och hur länge skall den vara? Jag tror personligen på en sättning när det blir uppenbart hur allt inte blir guld och gröna skogar helt plötsligt när samhällena öppnat upp helt. De ekonomiska konsekvenserna har varit stora och när pengarna inte längre kastas ut kommer det nog bli en chock med tanke på hur värderingarna rusat för det mesta. Tror jag det innebär domedagen och den största kraschen i historien som vissa tror? Nej det gör jag inte.

Personligen tror jag börsen kommer bli mer dyster senast i Q2, hur dyster hade jag nog inte vågat sia om.

Planen är för mig att vara väldigt likvid efter sommaren, min inställning är att bara investera i sådant som jag tycker är för billigt och inte vara girig. Har fått väldigt bra avkastning i år och hittar inte mycket jag tycker är billigt just nu, även om jag skulle få 0 avkastning i 5 års tid hade genomsnittet varit väldigt bra ändå.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns alternativ som genererar avkastning så tror jag inte på någon krasch.
Om räntor skulle börja gå uppåt kan det vid någon punkt sticka hål på ballongen så luften börjar pysa ut.

Det finns en stor uppdämd efterfrågan på väldigt mycket efter pandemin.
De flesta råvaror har rusat, aluminium, koppar, stål osv är upp 50-70% på grund av att produktionen skruvades ner i 2020 och det inte ökat i tillräcklig takt. Ja för att inte glömma halvledare.

Nä, tror vi fortsätter upp med några mindre korrektioner längs med vägen på kanske 10% ner.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det finns en stor uppdämd efterfrågan på väldigt mycket efter pandemin.
De flesta råvaror har rusat, aluminium, koppar, stål osv är upp 50-70% på grund av att produktionen skruvades ner i 2020 och det inte ökat i tillräcklig takt. Ja för att inte glömma halvledare.

Det är dock denna inflation som jag ser som största risken. Med högre priser sjunker efterfrågan så vad händer när folk inte behöver 13 TV-apparater osv? Vi såg liknande inflation innan Lehmann sänkte världen 2008, så det lär inte vara inflationen i sig som ställer till det utan det är alltid något oväntat som tippar lasset.

Den största "risken" är väl när alla stödprogram dras tillbaka. Hur stor del av ekonomin består av "zombie-företag"?
Lyckas EU göra göra avkastning på 8000 Miljarder de tog in eller lyckas de sänka värdet till hälften på politiker-maner? Om det senare så ser läget än sämre ut för EU(ropa) men lyckas man kanske man kan hålla liv i liket ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag är inne på liknande tankebanor som @glemmy. Pandemin behöver inte nödvändigtvis leda till ytterligare en krash (för vi hade ju redan en förra våren), utan om det händer igen så är det nog snarare att "TINA" (there is no alternative) slutar gälla. De företag som överlevt hitintills börjar ju nu se ljusning, t.ex. flygbranschen, med början på en återgång till business as usual.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag läste SPP Global Solutions A SEK stödjer amerikanskt företag vilket Avanza USA gör. Men däremot största företag American Tower Corp,
VISA och mastercard inte befatta på Avanza USA fast det var lågt avgift på 0,17%. Tycker ni att jag borde förflytta båda Avanza USA & LF globalindexnära till SPP Global Solutions A SEK?

Permalänk
Avstängd

Så jag fick ut 30kkr på en personskadeförsäkring i veckan, och jag har faktiskt ingenting att lägga dem på (då jag gjorde mig skuldfri i vår, bortsett 60kkr studieskulder). Jag har ett sparkonto på Qliro med 0.8% ränta, men jag har funderat (och min bror ekonomen tyckte jag skulle göra det) på att skaffa ett ISK-konto på Avanza och sätta in ... i diverse. Är det en bra idé tror ni? Jag kommer även att börja spara ganska aggresivt till hösten (målet kommer vara 4000kr/månad) men jag vet inte riktigt var jag ska börja, och grejen är också att jag inte vill att livet ska sväljas av vad som händer på börsen. Helst hade jag velat bara kasta in pengarna någonstans och släppa dem, men då minskar avkastningen också. Har ni några tips för en total nybörjare?

Vad tror ni förresten om:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1237259/allianz-c...

Permalänk
Inaktiv

På Avanza har du ett verktyg där du kan specificera din riskvilja och välja fonder som sedan köps månadsvis, du behöver inte bry dig överhuvudtaget.

Fonden du hänvisar till vet jag inget om, rätt ny ser jag och högrisk, men så är det oftast, hög avkastning och hög risk går hand i hand. själv kör jag en del i denna nu Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc riktig högrisk och volatil,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

På Avanza har du ett verktyg där du kan specificera din riskvilja och välja fonder som sedan köps månadsvis, du behöver inte bry dig överhuvudtaget.

Jag skulle aldrig överlåta åt banken att välja mina fonder. Banken incitament är ju att ta ut så höga avgifter som möjligt, så varför skulle de då inte bara välja de fonder de har med högst avgifter?

Har av rådgivare till och med blivit föreslagen att spara i "fond i fond" konton dvs betala avgift två gånger...

Mitt mål är motsatsen till bankens, att minimera avgifterna. Därför är huvuddelen av mitt sparande i antingen indexfonder eller direkt i aktier.

Skrivet av Meathim:

Helst hade jag velat bara kasta in pengarna någonstans och släppa dem, men då minskar avkastningen också. Har ni några tips för en total nybörjare?

Jag rekommenderar Indexfonder. Lägst avgifter och bra spridning samt följer börsens snitt bra vilket kan variera en hel del på kort sikt men långsiktigt brukar ge 5-10% per år. Indexfonder brukar klå 80-90% av övriga fonder pga att de har så låga avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag skulle aldrig överlåta åt banken att välja mina fonder. Banken incitament är ju att ta ut så höga avgifter som möjligt, så varför skulle de då inte bara välja de fonder de har med högst avgifter?

Avanza auto väljer definitivt inte de fonderna som har högst avgifter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Har av rådgivare till och med blivit föreslagen att spara i "fond i fond" konton dvs betala avgift två gånger...

Mitt mål är motsatsen till bankens, att minimera avgifterna. Därför är huvuddelen av mitt sparande i antingen indexfonder eller direkt i aktier.

Jag rekommenderar Indexfonder. Lägst avgifter och bra spridning samt följer börsens snitt bra vilket kan variera en hel del på kort sikt men långsiktigt brukar ge 5-10% per år. Indexfonder brukar klå 80-90% av övriga fonder pga att de har så låga avgifter.

Som jag sa så kan du laborera hur du vill på avanza, du kan välja tex månadspar "summa" och bara indexfonder då får du en snittavgift på ca 0,43% du kan fördela och kombinera hur du vill.

Avanza har inte som uppgift att sno dina pengar om du tror det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Meathim:

Så jag fick ut 30kkr på en personskadeförsäkring i veckan, och jag har faktiskt ingenting att lägga dem på (då jag gjorde mig skuldfri i vår, bortsett 60kkr studieskulder). Jag har ett sparkonto på Qliro med 0.8% ränta, men jag har funderat (och min bror ekonomen tyckte jag skulle göra det) på att skaffa ett ISK-konto på Avanza och sätta in ... i diverse. Är det en bra idé tror ni? Jag kommer även att börja spara ganska aggresivt till hösten (målet kommer vara 4000kr/månad) men jag vet inte riktigt var jag ska börja, och grejen är också att jag inte vill att livet ska sväljas av vad som händer på börsen. Helst hade jag velat bara kasta in pengarna någonstans och släppa dem, men då minskar avkastningen också. Har ni några tips för en total nybörjare?

Om du inte redan har ett buffertsparande så bör du börja där. 3-6 månader av levnadskostnader är ett bra mål. Har du partner så får man se till dennes ekonomi, samma med övrig familjesituation (barn).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Kolla på Lysa. Mycket enkelt och smidigt att välja en lagom nivå av fonder och räntor efter din risknivå. Mycket beror på när du kan tänkas vilja ta ut pengarna igen samt hur mycket du tål att förlora utan att må dåligt. Ju stabilare desto större andel räntor men desto lägre avkastning. Enkelt att sätta automatisk överföring varje månad och bara låta det rulla på

Detta är en bra och stabil globalfond med låg avgift. 1400 företag ingår om jag kommer ihåg rätt istället för avanza zeros 30 st(?) vilket i teorin borde göra den mindre känslig för dippar som bara drabbar några få av värdens största bolag.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak...

Kolla på rikatillsammans bloggen. Lättläst och bra info. Generellt kolla deras modell för dom 4 hinkarna och tänk på vad som passar dig i buffert, risk m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Som jag sa så kan du laborera hur du vill på avanza, du kan välja tex månadspar "summa" och bara indexfonder då får du en snittavgift på ca 0,43% du kan fördela och kombinera hur du vill.

0,43% låter extremt högt för indexfonder...

Mina Indexfonder på LF Bank har alla 0,2% avgift.

Skrivet av anon910:

Avanza har inte som uppgift att sno dina pengar om du tror det.

Om du inte tror att alla banker har som första prioritet att tjäna pengar så är du Naiv och blåögd.

Det sätt bankerna tjänar pengar på är främst genom avgifter ( på lån och fonder ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Jag läste SPP Global Solutions A SEK stödjer amerikanskt företag vilket Avanza USA gör. Men däremot största företag American Tower Corp,
VISA och mastercard inte befatta på Avanza USA fast det var lågt avgift på 0,17%. Tycker ni att jag borde förflytta båda Avanza USA & LF globalindexnära till SPP Global Solutions A SEK?

Förstår inte riktigt vad du menar men skulle lagt allt i Global Indexnära. Den har ju 2/3 USA så ser ingen anledning att ha en separat USA-fond. Möjligen 15 % eller så i tillväxtmarknader då de inte inkluderas i Indexnära.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

0,43% låter extremt högt för indexfonder...

Mina Indexfonder på LF Bank har alla 0,2% avgift.

[...]

LF har bra indexfonder, men avgifter beror också på vilket index fonden eftersträvar att följa.
Tillväxtmarknader m.m kostar lite mer än Sverige-, Europa eller globalfonder. De indexfonderna hamnar fort på 0,4-0,5%

Jag testade portföljgeneratorn, och anledningen till att avgiften hamnar högre är att de av någon anledning valt dyrare globalfonder samt har en investmentbolagsfond med (0,9% i avgift).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag testade portföljgeneratorn, och anledningen till att avgiften hamnar högre är att de av någon anledning valt dyrare globalfonder samt har en investmentbolagsfond med (0,9% i avgift).

Ixos var redan inne på det och det är ju som Charlie Munger en gång i tiden uttryckte det, "show me the incentives and I'll show you the outcome".