Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Vad har du för budget? Ett Index är nog ett väl avrundat val, men har du pengarna så kan upplösningen på ett Vive Pro 2 kanske vara attraktivt.

Skulle väl säga max 10kkr för nytt headset iaf.
Har kollat lite på tester av Vive Pro 2, på många sätt är den bra (mycket högre upplösning bland annat), men samtidigt är den dålig på många andra sätt som jag fattat det (inte så mycket större FOV än tidigare som det faktiskt borde varit bland annat).
Pimax har ju möjligheten till betydligt högre FOV, men samtidigt mer förvrängning i kanterna (som man dock kan vänja sig vid enligt en del tester iaf).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Skulle väl säga max 10kkr för nytt headset iaf.
Har kollat lite på tester av Vive Pro 2, på många sätt är den bra (mycket högre upplösning bland annat), men samtidigt är den dålig på många andra sätt som jag fattat det (inte så mycket större FOV än tidigare som det faktiskt borde varit bland annat).
Pimax har ju möjligheten till betydligt högre FOV, men samtidigt mer förvrängning i kanterna (som man dock kan vänja sig vid enligt en del tester iaf).

Reverb G2 kan också vara ett alternativ, har du basstationer går det att använda Index controllers med den. Fördelen är högupplösta paneler, låg vikt och motsvarande ljudlösning som Index.

Annars skulle jag nog också luta åt Index enligt dina preferenser.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Reverb G2 kan också vara ett alternativ, har du basstationer går det att använda Index controllers med den. Fördelen är högupplösta paneler, låg vikt och motsvarande ljudlösning som Index.

Annars skulle jag nog också luta åt Index enligt dina preferenser.

Har dock inte Index Controllers just nu, bara Vive Wands (och HTC Vives ursprungliga basstationer).
Men Index headset kan funka att använda med Vive Wands och dom ursprungliga basstationerna eller?
Om det funkar kanske jag skulle kunna få polare (som för tillfället bor i Stockholm) som har en Valve Index att ta med sig själva headsettet när han kommer upp tillbaka till Piteå om några veckor så jag kan testa det med min dator.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Skulle väl säga max 10kkr för nytt headset iaf.
Har kollat lite på tester av Vive Pro 2, på många sätt är den bra (mycket högre upplösning bland annat), men samtidigt är den dålig på många andra sätt som jag fattat det (inte så mycket större FOV än tidigare som det faktiskt borde varit bland annat).
Pimax har ju möjligheten till betydligt högre FOV, men samtidigt mer förvrängning i kanterna (som man dock kan vänja sig vid enligt en del tester iaf).

Att tänka på är att högre fov effektivt sänker upplösningen. Så att vilja ha högre upplösning och högre fov är kontraproduktivt.

Jag blev rätt så bränd av pimax. Första headsetet jag fick var defekt. Jag skulle egentligen inte fått det då jag avbokade månader innan det levererades pga dröjsmålet. Sen när jag fick den gick den inte köra i 90 hz. Det tog över ett år av konstant bråkande och försöka få dem att fatta basic english innan helt plötsligt någon community manager tog kontakt och kom på de hade nog glömt bort mig trots mitt konstanta gnatande och krav av support. Jag skulle väl svurit och levt rullan försökte bara vara civiliserad men jag lyckades aldrig lista ut nyckeln till hur man får support av dem!

Ersättningen fungerade bättre men den såldes illa kvickt för förtroendekapitalet var helt väck samt jag tyckte de hade en riktigt dassig panel. En sak jag upplevde av bägge är att de var mindre 3D. Kändes mer 2.5D än oculus cv1, rift s, htc vive och hp reverb som visade bilder i 3D.

Köpte reverb G2 men den fick jag inte att lira på någon av mina två datorer av någon anledning men känns som helt okay kompromiss. Jag tar hellre högre upplösning än fov. Blev förvånad hur lite det gjorde med pimaxen. i 2D vill man ju verkligen bara ha större och större bild. Men inte lika kritiskt i VR när du har headtracking.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Har dock inte Index Controllers just nu, bara Vive Wands (och HTC Vives ursprungliga basstationer).
Men Index headset kan funka att använda med Vive Wands och dom ursprungliga basstationerna eller?
Om det funkar kanske jag skulle kunna få polare (som för tillfället bor i Stockholm) som har en Valve Index att ta med sig själva headsettet när han kommer upp tillbaka till Piteå om några veckor så jag kan testa det med min dator.

Ja det ska funka. Du kan ju be honom ta med kontrollerna också så du får känna skillnaden.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Ja det ska funka. Du kan ju be honom ta med kontrollerna också så du får känna skillnaden.

Har snackat med honom och han ska ta med grejerna så får jag testa hur det funkar

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk

Enda riktigt stora fördelen jag kan se direkt med HTC Vive Pro 2, är att den faktiskt funkar med HTC Vive Wireless (som jag faktiskt har), dock skulle jag behöva antingen fler batterier till den eller ett batteri som räcker längre (2,5 timmar räcker långt ifrån alltid för spel-tillfällena jag kört).
Gissar förresten att polaren måste ta med kabeln för själva Indexen för att kunna ansluta den till datorn?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Reverb G2 kan också vara ett alternativ, har du basstationer går det att använda Index controllers med den. Fördelen är högupplösta paneler, låg vikt och motsvarande ljudlösning som Index.

Annars skulle jag nog också luta åt Index enligt dina preferenser.

Såg din post för 4 månader sedan då du stod i valet och kvalet.

Tolkar din post som att du gick på HP Reverb G2?
Jag köpte en G2 själv i vintras och hade först enorma problem, visade sig att den var DOA men sedan jag fick den utbytt så har det varit en fantastisk upplevelse. Jag spelar enbart iRacing.

Kör på ett RTX 3080 och har efter mycket trixande lyckats maxa alla grafiksettings. Kortet är milt överklockat medans
CPUn som är en vattenkyld 5800X är överklockad till max vad det gick på 5,01Ghz och det har gått stabilit sedan dag 1. Kommer inte ändra något där.

Datorn står i en stor garderob(typ som en walking closset) med bra ventilation. Skönt att slippa höra ett Jetplan varje gång alla fläktar drar igång. Sladden till G2 som är 4-5 meter räcker finfint, borrade ett hål rakt igenom väggen för ändamålet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Såg din post för 4 månader sedan då du stod i valet och kvalet.

Tolkar din post som att du gick på HP Reverb G2?
Jag köpte en G2 själv i vintras och hade först enorma problem, visade sig att den var DOA men sedan jag fick den utbytt så har det varit en fantastisk upplevelse. Jag spelar enbart iRacing.

Kör på ett RTX 3080 och har efter mycket trixande lyckats maxa alla grafiksettings. Kortet är milt överklockat medans
CPUn som är en vattenkyld 5800X är överklockad till max vad det gick på 5,01Ghz och det har gått stabilit sedan dag 1. Kommer inte ändra något där.

Datorn står i en stor garderob(typ som en walking closset) med bra ventilation. Skönt att slippa höra ett Jetplan varje gång alla fläktar drar igång. Sladden till G2 som är 4-5 meter räcker finfint, borrade ett hål rakt igenom väggen för ändamålet

Du har nog blandat ihop mig med någon, jag kör med Quest (har både 1 och 2 hemma) och har än så länge inte övervägt något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Du har nog blandat ihop mig med någon, jag kör med Quest (har både 1 och 2 hemma) och har än så länge inte övervägt något annat.

Rackarns, ja det var juh @Ohjay som jag tänkte på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Rackarns, ja det var juh @Ohjay som jag tänkte på

Japp det blev HP Reverb G2 för min del.
Är väldigt nöjd det lilla jag använt det (20h kanske). Mitt 1080Ti tyckte det var lite svettigt med VR så har precis uppgraderat till 6800XT och ska dra igång VR-spelandet igen på den annalkande semestern.

Permalänk
Medlem

Duger ett 3060 till VR i iracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Duger ett 3060 till VR i iracing?

Funkar nog på låga inställningar. Jag har 120fps stabilt på med-high inställningar med mitt 3080, så ett 3060 klarar kanske hälften av det.

Permalänk
Medlem

Iracing är gammalt och lättdrivet. Kan nog köra rätt höga grafikinställningar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Som nämnts så köpte jag ett HP Reverb G2 för sim-racing och jag är väldigt nöjd med det för det ändamålet.
Så köpte jag Beat Saber för knappt en vecka sedan för att prova på något annat i VR och precis som många andra så har jag problem med trackingen av handkontrollerna.
Det funkar hyfsat när man spelar på Hard, men Expert är nästan omöjligt. Dels hamnar kontrollerna ibland lite offset och det tar nån tiondels sekund (upp till en sekund) för dem att komma rätt igen. Ibland försvinner de helt. Största problemet är dock att träffar ibland inte ens registreras trots att ljussabeln är precis på rätt väg, det är som att sabeln bara försvinner.

Jag har testat att titta i olika riktningar i rummet för att hjälpa trackingen och jag har testat olika varianter av ljus. Jag kan få viss förbättring men det är inte tillräckligt bra.

Så nu till frågan, ska jag investera i basstationer och kontroller från något annat system (Index?) eller rent av köpa ett helt nytt system inkl headset?
Oavsett vilket, vilket VR-system skulle ni rekommendera?

Fokus kommer fortsatt vara sim-racing, men jag vill inte vara begränsad av kontrollerna för andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Som nämnts så köpte jag ett HP Reverb G2 för sim-racing och jag är väldigt nöjd med det för det ändamålet.
Så köpte jag Beat Saber för knappt en vecka sedan för att prova på något annat i VR och precis som många andra så har jag problem med trackingen av handkontrollerna.
Det funkar hyfsat när man spelar på Hard, men Expert är nästan omöjligt. Dels hamnar kontrollerna ibland lite offset och det tar nån tiondels sekund (upp till en sekund) för dem att komma rätt igen. Ibland försvinner de helt. Största problemet är dock att träffar ibland inte ens registreras trots att ljussabeln är precis på rätt väg, det är som att sabeln bara försvinner.

Jag har testat att titta i olika riktningar i rummet för att hjälpa trackingen och jag har testat olika varianter av ljus. Jag kan få viss förbättring men det är inte tillräckligt bra.

Så nu till frågan, ska jag investera i basstationer och kontroller från något annat system (Index?) eller rent av köpa ett helt nytt system inkl headset?
Oavsett vilket, vilket VR-system skulle ni rekommendera?

Fokus kommer fortsatt vara sim-racing, men jag vill inte vara begränsad av kontrollerna för andra spel.

Trackingen är 100% med basstationer så du kanske ska satsa på det om du är nöjd med g2 som headset?
Kostar ju en del men kan som sagt ja ske vara värt det.
Index och Quest 2 har annars lägre upplösning

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Trackingen är 100% med basstationer så du kanske ska satsa på det om du är nöjd med g2 som headset?
Kostar ju en del men kan som sagt ja ske vara värt det.
Index och Quest 2 har annars lägre upplösning

Ja de flesta andra headset har väl lägre upplösning men får istället mer FOV och/eller högre refresh rate.
Tror ärligt talat att jag inte kommer reflektera över upplösningen om jag byter, men det är enbart en gissning.

Det jag är mest tveksam till när det kommer till att kombinera olika system är hur krångligt det kommer vara att få det att fungera (G2+Index verkar funka bra för de allra flesta) samt hur framtidssäkert det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Ja de flesta andra headset har väl lägre upplösning men får istället mer FOV och/eller högre refresh rate.
Tror ärligt talat att jag inte kommer reflektera över upplösningen om jag byter, men det är enbart en gissning.

Det jag är mest tveksam till när det kommer till att kombinera olika system är hur krångligt det kommer vara att få det att fungera (G2+Index verkar funka bra för de allra flesta) samt hur framtidssäkert det är.

Det finns ett antal guider hur man kombinerar G2 med index-kontroller, verkar vad man läst inte vara några problem.
Det enklaste och smidigaste imo är Quest 2. Allt är bättre med Quest än med WMR förrutom upplösningen då jämfört med G2.
Jag har själv kört med Lenovo Explorer tidigare och tyckte det var bra, men Quest är bättre i allt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag hann inte skaffa en kraftfull gpu innan priserna stack iväg förra hösten och fick nöja mig med begagnad 980gtx tills vidare. I övriggt fick jag ihop högpresterande komponenter ex Ryzen 5900. Jag är nyfiken på att rita i VR, ex Tilt Brush. Funkar 980gtx överhuvudtaget om jag har en i övrigt bra dator? Vilka VR-glasögon rekommenderas?

Permalänk
Medlem

körde 980 gtx och tilt brush med rift cv1 och htc vive. Det fungerade ju iaf. Finns nog inte så värst mycket headroom till för bättre headsets måhända.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå!
Jag hann inte skaffa en kraftfull gpu innan priserna stack iväg förra hösten och fick nöja mig med begagnad 980gtx tills vidare. I övriggt fick jag ihop högpresterande komponenter ex Ryzen 5900. Jag är nyfiken på att rita i VR, ex Tilt Brush. Funkar 980gtx överhuvudtaget om jag har en i övrigt bra dator? Vilka VR-glasögon rekommenderas?

Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra tips, men har lovat mig själv att inte investera i Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Bra tips, men har lovat mig själv att inte investera i Facebook.

Quest 2 påstås säljas till förlust så om du skaffar en utan att köpa spel i Oculus ekosystem så har du orsakat Facebook ekonomisk skada.

Finns inga likvärdiga alternativ och rekommendationen i övrigt beror på din budget. Begagnat kan ju funka också om du är öppen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Bra tips, men har lovat mig själv att inte investera i Facebook.

Tycker det är trams anledning men man gör som man vill
HP Reverb G2 eller Valve Index är andra alternativ men priserna drar iväg mer och mer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Bra tips, men har lovat mig själv att inte investera i Facebook.

Det vill inte jag heller göra - trots det har jag köpt Quest 2

De säljer dem med förlust för att få igen det via runtomkring försäljning och spårning via din facebook profil.

Men eftersom jag använder en fake-profil för mitt Quest 2 konto och inte handlar i deras butik känns det OK för mig.

Då får man ett ypperligt headset till en fantastiskt pris.

Permalänk
Inaktiv

Jag har gått tillbaka till Valve Index igen. Vive Pro 2 blir som att kolla genom en kikare om du har spelat på Index innan. Var nöjd med Vive Pro tidigare men problemet när du testat något med bättre FoV går det liksom inte gå tillbaka.

Inget fan av Index-kontrollerna dock, får bli att punga ut 4k för Vive-wands. Stor miss av Valve att använda joystick istället för trackpad, det sistnämnda är kanon för att "smyga" fram med små rörelser, gå nära objekt, titta över en kant osv. Joysticks slits ju ut förr eller senare också, drifting är ett vanligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Jag har gått tillbaka till Valve Index igen. Vive Pro 2 blir som att kolla genom en kikare om du har spelat på Index innan. Var nöjd med Vive Pro tidigare men problemet när du testat något med bättre FoV går det liksom inte gå tillbaka.

Inget fan av Index-kontrollerna dock, får bli att punga ut 4k för Vive-wands. Stor miss av Valve att använda joystick istället för trackpad, det sistnämnda är kanon för att "smyga" fram med små rörelser, gå nära objekt, titta över en kant osv. Joysticks slits ju ut förr eller senare också, drifting är ett vanligt problem.

4k för ett par Vive Wands låter som vansinne, du borde kunna hitta ett komplett Vive med wands och basstationer för typ 2-3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

4k för ett par Vive Wands låter som vansinne, du borde kunna hitta ett komplett Vive med wands och basstationer för typ 2-3k.

Borde nog gå att få för under 1000 till och med.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Jag har gått tillbaka till Valve Index igen. Vive Pro 2 blir som att kolla genom en kikare om du har spelat på Index innan. Var nöjd med Vive Pro tidigare men problemet när du testat något med bättre FoV går det liksom inte gå tillbaka.

Inget fan av Index-kontrollerna dock, får bli att punga ut 4k för Vive-wands. Stor miss av Valve att använda joystick istället för trackpad, det sistnämnda är kanon för att "smyga" fram med små rörelser, gå nära objekt, titta över en kant osv. Joysticks slits ju ut förr eller senare också, drifting är ett vanligt problem.

Jag testade pimax men hade 0,0 % problem gå tillbaks till 100. Men säg 100 till 80 blir nog tuffare.

Jag vill ha mer retina och mindre sde med mitt nästa headset så vid fov för att sänka upplösningen och öka potentiellt sden är långt ner på prio listan.

Trackoads jag gillar teorin men kom aldrig överens med steam controllern. Föredrog joysticken på Cv1 över vives wand även om den absolut fungerade

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det vill inte jag heller göra - trots det har jag köpt Quest 2

De säljer dem med förlust för att få igen det via runtomkring försäljning och spårning via din facebook profil.

Men eftersom jag använder en fake-profil för mitt Quest 2 konto och inte handlar i deras butik känns det OK för mig.

Då får man ett ypperligt headset till en fantastiskt pris.

Bra headset tills något inte funkar. Oculus support är den absolut sämsta jag någonsin haft att göra med.

Ett av få företag jag genuint hatar. Önskar dem all olycka i världen.