LG senarelägger 42-tums OLED-TV optimerad för gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Men är 120 Hz tillräckligt? Jag tycker det är horribelt med 120 Hz i jämförelse med t ex 175 Hz och i synnerhet i jämförelse med 240 Hz, men effekten kanske inte blir densamma som för OLED som har mycket snabbare pixel responsen time?

Beror väl på vilket spel du lirar, CSGO kanske är horribelt i 120 hz men många spel till konsolerna kör ju i 60 hz menar du att dessa är typ ospelbara?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande förhoppningar på den där ca 30" OLED gamingskärmen de jobbar på.
De släpte 60hz varianten för ett tag sen https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...
Och nämnde när någon frågade att de arbetade på en ren gamingmonitor (inga TV funktioner) i samma storlek.

42 tummaren är ok, men alldeles för stor för mitt datorskåp.
Ca 30 tum är perfekt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Trevlans med lite nyheter kring 42orna!

Var länge inne på en 48"are men det kändes lite i överkant så jag avvaktade i hopp om att något mindre skulle dyka upp.

Så kom ju nyheten att de ska börja tillverka 42" paneler så sedan dess har ju siktet vart inställt på en sån. Kommer bli grymt!

Förhoppningsvis har priserna på grafikkort nått iaf lite mer rimliga nivåer tills dessa lanseras nästa år bara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja ibland får man inputlag och lägre Hz av att inte köra native upplösning.

Varför skulle input lag och uppdateringsfrekvens påverkas? Du har ju fortfarande samma pixeltäthet som när du kör native, bara det att fönstret som renderas blir mindre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag fnissade till åt svarsalternativen.

Permalänk
Medlem

42 är nog fortfarande för stort, kan man ens ha plats för detta och en andra skärm någonstans som inte blir jättejobbig att använda? Brukar ju rulla med spelet på en, och webbläsare/spotify/discord på andra.

Sen är man ju skraj för inbrännande som andra sagt :S Men 32-34 tums hade nog varit en done deal. Eller nån vettig 16:10 så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har jag fantiserat ihop det eller var det tal om att 42-tummaren inte skulle vara WRGB utan en RGB-modell?
Verkar som om jag gjort det för hittar noll info när jag googlar på det...

Saknar svarsalternativet att jag tycker frågan är dum och inte vill delta. (Och "Avstå" räknas inte för då kommer jag inte med i statistiken.)

Skrivet av Novdid:

Enligt Vincent Teoh på HDTVTest så kan bara 42"-panelen produceras lönsamt på LG:s fabrik i Guangzhou. Så det måste innebära att det kommer vara en WRGB-panel. Kanske du rör ihop det med Samsungs kommande Oled som kommer vara RGB.
https://www.youtube.com/watch?v=FiuCLPYcOx8

Ja kanske blandar ihop med Samsungen eller med LG:s 31,5 tums OLED som kör helt annan panel?

Samsungen är ju RGB-"ish"
Den har ingen separat vit pixel så pixelstrukturen ska vara normal RGB, men den gör ju färgfiltrering på ett sätt som ändå liknar LG litegrann, fast med en blå OLED pixel som källa och med kvantumpricksfilter för att få fram röd och grön om jag fattar rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 55 tum c9 väggmonterad med ett 80cm djup skrivbord framför mig. Det Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

För stor som datormonitor, för liten som TV.

Sitter ca 4 meter från min tv på 65 och skulle gärna gå upp till 75 så småningom, men på samma gång är 42 för mycket för att ha på ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tänk dig detta spelet nedan med den röda bubblan uppe till vänster, antagligen en OLED-mördare.
Skulle nog inte kunna ha en OLED då jag kan sitta med samma spel flera timmar i sträck och vill inte oroa mig.

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/path-of-exile-screenshot-03-ps4-us-23oct2018?$native_nt$

Har kört ett antal spel i 100 timmar vardera eller så. Ingen burn in.

Det enda man ska undvika moderna OLEDs för är no life gaming av enstaka spel i tusentals timmar alternativt som bakgrunds-TV där typ nyheterna står på hela dagarna. Kanske inte jättebra som desktopskärm där man ser taskbar konstant heller.

Annars går det bra med pga logo luminance-settings (gör statiska element mindre ljusstarka, som loggor och UI) och pixel refresh.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

42" är inte för stort iaf men formatet är fel. 16:9 är inget jag kommer att återgå till som huvudskärm.

Permalänk
Medlem

36-38 tum med 3800R curve pls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Storleken spelar ingen roll för mig i det här fallet, det är fel format... GE OSS ULTRAWIDE OLED!

Du kan köra custom resolution med 3840x1080 eller vad du vill, då får man black bars uppe och nere

Permalänk
Medlem

42 tum är på sätt och vis den perfekta kompromissen för 4K 16:9 panel:
- Den är (gränsfall) tillräckligt liten så att den kan stå (lågt monterad) på ett skrivbord utan att helt förstöra ergonomin
- Den har lagom pixelstorlek så den troligen funkar på ett djupt skrivbord utan att behöva skala om något

Möjligen lite stort och otymplig i det stora hela, men gångbart med lite planering och invänjning!

...

För 16:9 skulle kanske en 32 tums 5K skärm vara perfekt lagom egentligen:
Man kör 200% uppskalning på skrivbordet och får arbetsyta som en vanlig 1440p skärm men superdetaljerade bokstäver mm, och så kan man gå ner till 1440p i spel och få vettig prestanda om det behövs.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Master of Overkill

Kör CX48 på dator bordet, är satans gött!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Roger W:

Ja kanske blandar ihop med Samsungen eller med LG:s 31,5 tums OLED som kör helt annan panel?

Japp det var 31,5-tummaren jag blandade ihop med

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Absolut inte för stort, riktigt ljuvlig storlek faktiskt och beroende på pris skulle jag absolut vara villig att fundera på ett skärmbyte.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför skulle input lag och uppdateringsfrekvens påverkas? Du har ju fortfarande samma pixeltäthet som när du kör native, bara det att fönstret som renderas blir mindre.

Exakt varför det händer vet jag inte. Nu kanske det med Hz är löst, men vissa skärmar klarade inte t.ex 144Hz om man körde lägre än native.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

För en gaming-monitor så är det för stort, men som gaming TV för att sitta på en vägg så är det på tok för litet.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Men är 120 Hz tillräckligt? Jag tycker det är horribelt med 120 Hz i jämförelse med t ex 175 Hz och i synnerhet i jämförelse med 240 Hz, men effekten kanske inte blir densamma som för OLED som har mycket snabbare pixel responsen time?

4K i över 120Hz kommer kräva nya standarder som inte TV-tillverkare vill syssla med så som DP 2.0 etc samt blir jävligt svårt att driva hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu kanske jag visar min ålder men jag tycker det är jobbigt med så stora skärmar, det blir ansträngande att se vad som händer i periferin vilket i många spel är en nackdel, t.ex. snabba fps eller alla spel med ui-element i hörnen.

32” är gränsen för mig. Men det beror förstås också på hur ens datorhörna ser ut. Har man en 80 cm djupt skrivbord och har skärmen på väggen kan man gå upp en storlek till. Har man ett 40 cm djupt skrivbord med skärmen på bordet kan till och med 27” vara för stort.

Skrivet av Elfsberg:

Men är 120 Hz tillräckligt? Jag tycker det är horribelt med 120 Hz i jämförelse med t ex 175 Hz och i synnerhet i jämförelse med 240 Hz, men effekten kanske inte blir densamma som för OLED som har mycket snabbare pixel responsen time?

Vad du tycker är tillräckligt kan jag förstås inte svara på men för mig räcker 120 hz mer än väl. Men även här beror det på omständigheterna, spelar man mest csgo på hög nivå vill man kanske ha högre men spelar man vackra rpg så är 120 hz inga problem.

Om jag skulle vara egoistisk en stund så skulle jag önska att alla tillverkare slutade bry sig om att få högre Hz, 144 Hz är tillräckligt högt. Det vore bättre om de fokuserade på att få en bra bild.

Jag tycker det är konstigt hur mycket fokus det är på skärmarnas specifikationer när man läser på sweclockers men det är extremt sällan man läser om själva bildkvalitén.

Skrivet av Laddin:

42 är nog fortfarande för stort, kan man ens ha plats för detta och en andra skärm någonstans som inte blir jättejobbig att använda? Brukar ju rulla med spelet på en, och webbläsare/spotify/discord på andra.

Fast om det bara är det man ska ha den extra skärmen till så funkar ju nästan vad som helst, jag hade under en tid min ipad som är ca 11” och rent storleksmässigt så gick det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

en 27" Oled med minst 165hz och kan köra över Displayport. Det är det jag väntar på för att byta skärm. Extremt låg input latency och perfekt svärta i kombination med hög refresh rate. De bör rimligen inte vara så dyra givet vi redan nu kan köpa en 48" CX för relativt "små summor".

Exakt. Varför kan de inte släppa en 27" oled med de specifikationer du skriver? Skulle vara drömmen det.
Perfekta skärmstorleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

4K i över 120Hz kommer kräva nya standarder som inte TV-tillverkare vill syssla med så som DP 2.0 etc samt blir jävligt svårt att driva hehe

HDMI 2.1 klarar 4K@240Hz med DSC och ca 185Hz utan. Och det finns redan TV-apparater med HDMI 2.1, du har själv en enligt din signatur. Så bandbredden finns redan där, det behövs bara snabbare paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

4K i över 120Hz kommer kräva nya standarder som inte TV-tillverkare vill syssla med så som DP 2.0 etc samt blir jävligt svårt att driva hehe

Hört talas om HDMI 2.1 (DSC) och DP 2.0?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tar med era förslag till framtida omröstningar! En vacker dag lyckas vi täcka varje tänkbar medlem och scenario i en enda omröstning.

Enkelt
Gör en ai modul som analyserar och sammanställer sedan alla kommenterar i ett stapeldiagram där de hör hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HDMI 2.1 klarar 4K@240Hz med DSC och ca 185Hz utan. Och det finns redan TV-apparater med HDMI 2.1, du har själv en enligt din signatur. Så bandbredden finns redan där, det behövs bara snabbare paneler.

Visste inte att den kunde 185 utan, fick för mig att den stannade vid 120Hz utan DSC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle säga att 42" är marginellt för stort. Har en acer 43" och den är precis de... Bra med yta, men lite lite för stor att ha vid ett skrivbordet. Blir lite tennismatch över de hela, att man vrida på huvudet lite till vänster respektive höger när man använder sidorna. Även i höjdled känns den aningen aningen för hög, men de är mindre märkbart. 38 tum kanske hade varit perfekt? Och om man ändå önskar hade jag gärna haft 5160x 2160 upplösning för att och dela arbetsytan i 3... Men är ju sånt tråkigt arbetsrelaterat

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Upplever att det blir alldeles för stor bildskärm på skrivbordet med 42 tum. Känns som om armarna måste bli mycket längre för att slippa sitta och titta till höger och vänster hela tiden. Är som de flesta över 40år lite sliten i ögonen och behöver glasögon för att se på skärmen men detta känns helt onödigt. En 27/28 tums skärm hade varit att föredra istället. Precis som någon tidigare nämnt. Över 28 tum så är det soffan man skall sitta i och spela och inte vid skrivbordet. Sen gör det ju inget om man placerat soffan någon meter från skrivbordet men sitta på kontorsstolen blir fel. Känns som man har näsan på skärmen hela tiden. Kanske man får brännskador vilket inte är så bra..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Med rätt pris kanske det blir en sån, så kan jag placera den på väggen bakom skrivbordet och få ett "rent" skrivbord..
Vore ju extremt schysst!

Permalänk
Medlem

42 tum är helt klockrent. Dock får man hänga den på väggen och ha ett djupare skrivbord alternativt sitta en bit ifrån för att få det att fungera.