Avira, Bitdefender eller Windows Defender?

Permalänk
Medlem

Avira, Bitdefender eller Windows Defender?

Hej

Har installerat om Windows och började tänkte på det här med antivirus. Innan har jag haft Avast gratisversion. Men trött på deras ständiga reklam och allt de försöker med.

Då har jag börjat kolla på Aviras och Bitdefenders gratisversioner. Vilket program tycker ni jag ska använda? Eller ska jag helt enkelt bara köra med Windows Defender vilket många förespråkar.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

100% Windows Defender

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk

Var i samma val och kval nyss, och landade på kaspersky security cloud, bara för att det är minimalt med styr, och minimalt med resurser som stjäls. Finns säkert "säkrare" därute, men min största motivation var att ha något som gör att man slipper windows inbyggda utan problem.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har installerat om Windows och började tänkte på det här med antivirus. Innan har jag haft Avast gratisversion. Men trött på deras ständiga reklam och allt de försöker med.

Då har jag börjat kolla på Aviras och Bitdefenders gratisversioner. Vilket program tycker ni jag ska använda? Eller ska jag helt enkelt bara köra med Windows Defender vilket många förespråkar.

Jag brukar säga numera att för de allra flesta räcker det inbyggda Windows Defender och när jag hjälper vänner brukar jag inte längre installera något annat virusskydd. Jag försöker också aktivera memory integrity i Windows 10 om det går.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har installerat om Windows och började tänkte på det här med antivirus. Innan har jag haft Avast gratisversion. Men trött på deras ständiga reklam och allt de försöker med.

Då har jag börjat kolla på Aviras och Bitdefenders gratisversioner. Vilket program tycker ni jag ska använda? Eller ska jag helt enkelt bara köra med Windows Defender vilket många förespråkar.

Jag köpte Avira Antivirus Pro många år och var riktigt nöjd med denna. Fungerade riktigt bra. Sedan hade jag en period jag inte köpte det mer. (kanske 6 månader) Provade Bitdefender i gratisversion. Fungerade bra, men nu kommer dilemmat.

Jag upptäckte att Bitdefender skapade ett cert när man t.ex skulle gå till sin router som inte hade något. Alltså. han skapade någon slags man-in-the-middle sak. Det gör inte de andra antivirus vad jag vet och jag kände mig inte trygg med det så...

Köpte ett år Avira igen, nu ska det rulla på som vanligt... inte då. Jag laddade ner BARA antiviruset precis som jag gjort många gånger. Och den envisas med att installera VPN-mjukvara som helt plötsligt dök upp och kördes (inte kopplade upp sig som tur va). Försökte lista ut hur man fick bort denna funktion men hittar inget om hur...

Och dessa två programs egenskaper är jag inte ensam om att upptäcka märke jag när jag sökte runt lite.
Jag har säkert 10 månader kvar på mitt ettårs-abb på Avira, men jag kör Windows Defender nu istället!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact