Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Jag tror att vi kör på Nvidia kortet, utifrån vad vi ser i inställningarna….

Då är de flaskhals, från grafikkort.

Och om ni skulle köpa nytt vad har ni för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tänk bara på att ingen av de föreslagna paketen med delar innehåller ett grafikkort. Detta behöver också införskaffas för att datorn ska bli användbar för din son. Anledningen till att det inte är med något grafikkort är för att det är enorm brist på dem just nu, vilket gör det svårt att köpa nytt samt driver upp priserna på begagnat. Något att hålla i bakhuvudet när du bestämmer dig för att investera.

Inte insatt i hur läget på köpmarknaden är nu men tror du inte att det är lättare att få tag i märkesdatorer med hyfsat grafikkort?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Skulle säga att han/jag/vi har en maxbudget på runt 8 kkr (ex skärm). Om det är rimligt…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Skulle säga att han/jag/vi har en maxbudget på runt 8 kkr (ex skärm). Om det är rimligt…?

Det räcker ungefärligt till ett medels bra grafik kort i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Kör på detta bygge och försök få tag i ett begagnat grafikkort för ca 3000. Ni bör kunna hitta ett hyfsat bra kort till det priset.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Ett råd i all välmening: köp alla delar, utom grafikkortet då, på samma ställe om du bygger ihop datorn själv. Då blir det enklare att få hjälp om det är fel på någon av delarna eftersom du kan låta återförsäljaren ta en titt på hela paketet.
En bekant var lite för snål och köpte, trots mina varningar – jag råkade själv ut för något liknande för 20 år sedan, moderkortet, processorn och minnet på tre olika ställen eftersom det blev billigast då. När bygget var klart drabbades han av ganska svårdefinierade fel som inte gick att härleda direkt till en komponent. Alla försäljarna skyllde ifrån sig på de andra produkterna och det tog lång tid innan han löste problemet eftersom ingen bekant hade något annat än ett minne liggande för att låna ut och jämförelsetesta med.

Permalänk
Medlem

Bra poäng da-li. Ser att allt på min lista är billigast på Amazon förutom processorn. Den kan handlas där fast drygt 100 kr dyrare än Komplett men det känns ju värt för att ha allt från samma ställe.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Bra poäng da-li. Ser att allt på min lista är billigast på Amazon förutom processorn. Den kan handlas där fast drygt 100 kr dyrare än Komplett men det känns ju värt för att ha allt från samma ställe.

Det är lätt värt en hundring på femtusen kronor (ynka 2 procent) för att kunna få smidig hjälp utan tjafs och krångel om det skulle vara fel på till exempel moderkortet eller processorn. Processorn, moderkortet och internminnet bör därför åtminstone köpas hos samma återförsäljare. Det är tyvärr ingen slump att uttrycket felprocent finns …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

https://komponentkoll.se/bild/FaMlD.png

Kör på detta bygge och försök få tag i ett begagnat grafikkort för ca 3000. Ni bör kunna hitta ett hyfsat bra kort till det priset.

Hur är detta annorlunda från mitt tidigare förslag?

Sen tror jag de är bättre att de kör på ett sämre grafikkort i början för då kan de alltid uppgradera sen han spelar ju inte de mest krävande spelen direkt. Ett GTX 970 bör räcka i 1-2 år till sen när grafikkort börjar bli billiga igen så investerar man i ett bra kort som håller 4-5 år till.

Edit finns minst 2 GTX 970 ute runt 1000 lappen utan bud på Tradera. TS vill du ha hjälp skriv meddelande

Permalänk
Medlem

Jag köpte varsitt GTX 970 begagnat på Tradera till mina barn något år innan komponentbristen och då fick man dessa för 700-800kr/styck. Men även om begagnatpriset har gått upp så kan de vara prisvärda ändå.

Det funkar kanon till:
Fortnite
Rocket League
Minecraft
Roblox
GTA V

Inte testat just Overwatch.

Sedan finns det förstås alltid risker med begagnat-köp men eftersom kortet är så mycket bättre än GTX 1050 så var det värt det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag köpte varsitt GTX 970 begagnat på Tradera till mina barn något år innan komponentbristen och då fick man dessa för 700-800kr/styck. Men även om begagnatpriset har gått upp så kan de vara prisvärda ändå.

Det funkar kanon till:
Fortnite
Rocket League
Minecraft
Roblox
GTA V

Inte testat just Overwatch.

Sedan finns det förstås alltid risker med begagnat-köp men eftersom kortet är så mycket bättre än GTX 1050 så var det värt det.

Ett 970 är ju prestanda mässigt cirka lika bra som ett 1060 någonstans mellan 3 och 6gb modellen så tror absolut den har några år kvar innan den inte är brukbar längre.

Förvänta dig liknande prestanda till detta.
https://youtu.be/R54HFzxzGl8