Counter-Strike: Global Offensive Major i Stockholm slår tittarrekord

Permalänk
Melding Plague

Counter-Strike: Global Offensive Major i Stockholm slår tittarrekord

Finalen där Natus Vincere mötte G2 sågs av cirka 2,6 miljoner personer samtidigt och dubblerade därmed tidigare rekord från 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Awesome, vi behöver fler rekord för att det ska tas på allvar i Sverige.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar hur många som tittar gör det för matchen och hur många som gör det för att det är ett gaming-event i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Var på plats längst fram på parketten; var en sjuk explosion när sista kulan flög.

Vilken match det var också, helt galet.

Sista gången jag kände ett sådant tryck av såhär få människor var nog Sverige - Mexico VM2018. Fantastisk stämning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Såg de flesta slutspelsmatcherna, Na’Vi kändes heta hela turnering. Kul att G2 bjöd upp till kamp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att detta blivit så stort. Riktigt jäkla häftigt. Minns jag testa CS på lan för typ 20 år sedan. Testade på nätet
och fick namnet spray, då jag spelade som det vore Quake.Jag träffa allt utan själva målet ha ha ha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Skrivet av AMD73:

Helt sjukt att detta blivit så stort. Riktigt jäkla häftigt. Minns jag testa CS på lan för typ 20 år sedan. Testade på nätet
och fick namnet spray, då jag spelade som det vore Quake.Jag träffa allt utan själva målet ha ha ha

Spray and Pray brodern, Spray and pray

Permalänk
Medlem

Roligt att höra!

Permalänk
Medlem

Hade absolut noll koll på att detta ägde rum. Hade man fått ut budskapet utanför en lite kärna av dedikerade fans hade nog siffrorna varit tiofaldigt fler.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ska också vara RLCS(Rocket League Championchip series) i globen om ca 1 månad men tyvärr så släpper dem inte in publik, mitt hjärta sörjer, once in a life time momemt att få se på RLCS på plats och så sket det sig.

Kommer nog också slå något slags rekord då det inte har varit något LAN event på över 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Awesome, vi behöver fler rekord för att det ska tas på allvar i Sverige.

På vilket sätt tycker du inte det tas på allvar?
De hade tillgång till en av de största och mest kända arenan i Sverige, Globen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

På vilket sätt tycker du inte det tas på allvar?
De hade tillgång till en av de största och mest kända arenan i Sverige, Globen.

E-sport (förutom NHL / FIFA som sköter det själva) anses inte som sport. Därmed får inte deltagare från olika länder tex Visum eller inresetillstånd för tävlingar och träning med mera på samma vis som tex en fri-idrottare får.
Det skulle behöva klassas som en sport / idrott för att få en rimlig chans i Sverige att kunna få korrekt möjligheter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Härlig prissumma också, närmare nio miljoner kr.
Gratz.

Permalänk
Medlem

Missade helt att detta var i helgen... haha, gisssar att jag får vara med på nästa rekord helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag undrar hur många som tittar gör det för matchen och hur många som gör det för att det är ett gaming-event i allmänhet.

Och jag undrar hur många som tittar på matcherna faktiskt tittar på matcherna och inte bara har det rullandes på sin andra eller tredje skärm medans de gör annat.

Med vänlig hälsning, en bitter gubbe.

Skrivet av griid:

På vilket sätt tycker du inte det tas på allvar?
De hade tillgång till en av de största och mest kända arenan i Sverige, Globen.

Tillgång till globen kan alla få, om man har någon/några hundra tusen kronor liggandes. Så det är inget mått på hur allvarligt sporten tas.

En måttstock skulle kunnde vara hur mycket exponering det får i media och mig veterligen har det inte nämnts i någon av de mer seriösa nyhetskanalerna (svt, svd och dn), i alla fall inte tillräckligt tydligt för att jag skulle se det.

Men men, för mig kvittar det. Att kolla på när andra spelar är ungefär lika roligt som att kolla på fotboll, inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Jättekonstigt att ett av världens största e-sport spel har den största turneringen i Sveriges största multiarena Globen/Avicii utan någon som helst reklam utanför e-sports medier. Tex på Nyhetsmorgon/Efter Fem kunde man väl pratat om det och bjudit in kanske NiP, som var Sveriges enda lag i turneringen.

Nyhetsmorgon tar ju upp allt skit som finns att berätta om, tex alla Sveriges författare har väl varit på nyhetsmorgon och berättat om deras sketna böcker. Och Dr. Mikael är ju där 7 gånger i veckan och berättar om på vilket sätt man ska klia på sin pung utan att få utslag. Eller hon roliga tjejen som visar jätteroliga klipp på nätet som alla skrattar åt, också väldigt intressant.
Och i Efter Fem pratar man ju helst med Göran från Norrbotten i 45 minuter som fångade lax mellan skinkorna eller något annat jättekul.

Med det sagt så är sånt här mycket viktigare än just själva evenemanget. Det kan locka till sig unga som gör något annat skit i livet istället. Det visar för föräldrar att spel är mycket större än vad många tror och inte som det var för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jättekonstigt att ett av världens största e-sport spel har den största turneringen i Sveriges största multiarena Globen/Avicii utan någon som helst reklam utanför e-sports medier. Tex på Nyhetsmorgon/Efter Fem kunde man väl pratat om det och bjudit in kanske NiP, som var Sveriges enda lag i turneringen.

Nyhetsmorgon tar ju upp allt skit som finns att berätta om, tex alla Sveriges författare har väl varit på nyhetsmorgon och berättat om deras sketna böcker. Och Dr. Mikael är ju där 7 gånger i veckan och berättar om på vilket sätt man ska klia på sin pung utan att få utslag. Eller hon roliga tjejen som visar jätteroliga klipp på nätet som alla skrattar åt, också väldigt intressant.
Och i Efter Fem pratar man ju helst med Göran från Norrbotten i 45 minuter som fångade lax mellan skinkorna eller något annat jättekul.

Med det sagt så är sånt här mycket viktigare än just själva evenemanget. Det kan locka till sig unga som gör något annat skit i livet istället. Det visar för föräldrar att spel är mycket större än vad många tror och inte som det var för 20 år sedan.

Håller med. Blev besviken över att varken SVT eller någon annan nyhetsbyrå inte var där. Såg både NRK och danska medier på plats, men inte en enda svensk.

När det äntligen är något positivt att rapportera om så struntar dom i det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Jo lite svagt tycker man av svenskt media när det är såpass stort evenemang med rekordstor prispått 2 miljoner och hemmaplan för Counter-Strike där det började och första LAN turneringen med publik på två år typ.

Följde nog med själv via Twitch, lite dålig standard på produktion av PGL för att va såpass stor event men helt ok matcher i slutspelen åtminstone.

I Finland brukar finska YLE sända en del matcher i TV t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Håller med. Blev besviken över att varken SVT eller någon annan nyhetsbyrå inte var där. Såg både NRK och danska medier på plats, men inte en enda svensk.

När det äntligen är något positivt att rapportera om så struntar dom i det.

Stämmer inte riktigt, de tog upp och visade inslag från tävlingen i Rapport häromdagen. Dessutom var lokalredaktionen på plats verkar det som: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/storpublik-nar-va...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jättekonstigt att ett av världens största e-sport spel har den största turneringen i Sveriges största multiarena Globen/Avicii utan någon som helst reklam utanför e-sports medier. Tex på Nyhetsmorgon/Efter Fem kunde man väl pratat om det och bjudit in kanske NiP, som var Sveriges enda lag i turneringen.

Nyhetsmorgon tar ju upp allt skit som finns att berätta om, tex alla Sveriges författare har väl varit på nyhetsmorgon och berättat om deras sketna böcker. Och Dr. Mikael är ju där 7 gånger i veckan och berättar om på vilket sätt man ska klia på sin pung utan att få utslag. Eller hon roliga tjejen som visar jätteroliga klipp på nätet som alla skrattar åt, också väldigt intressant.
Och i Efter Fem pratar man ju helst med Göran från Norrbotten i 45 minuter som fångade lax mellan skinkorna eller något annat jättekul.

Med det sagt så är sånt här mycket viktigare än just själva evenemanget. Det kan locka till sig unga som gör något annat skit i livet istället. Det visar för föräldrar att spel är mycket större än vad många tror och inte som det var för 20 år sedan.

Det där hade varit oironiskt roligt om det var på riktigt. Hade lätt lagt 45 minuter av mitt liv på att se någon fånga lax med arslet!

Permalänk
Medlem

Jag trodde verkligen att esport var större än så. Bara lite drygt 2 miljoner som streamade.

Kul att det blir större, men det är långt ifrån folkligt än.

Permalänk
Medlem

Är detta något man kan streama i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Är detta något man kan streama i efterhand?

https://www.twitch.tv/pgl

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Stämmer inte riktigt, de tog upp och visade inslag från tävlingen i Rapport häromdagen. Dessutom var lokalredaktionen på plats verkar det som: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/storpublik-nar-va...

Problemet var att man va tvungen att leta för att kunna se den.
Tycker att det vore lite roligt att rapportera om ett stort event som sker efter en lång tid av nedstängningar och brist på event.
Men det är bara min åsikt. 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Är detta något man kan streama i efterhand?

https://www.youtube.com/watch?v=6x1qy0J6dHY

Permalänk
Avstängd

En stark "ny normalkänsla" genomsyrade live-eventet enligt personlig upplevelse.

Jag ser framemot fler live-evenemang inom e-Sport!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

E-sport (förutom NHL / FIFA som sköter det själva) anses inte som sport. Därmed får inte deltagare från olika länder tex Visum eller inresetillstånd för tävlingar och träning med mera på samma vis som tex en fri-idrottare får.
Det skulle behöva klassas som en sport / idrott för att få en rimlig chans i Sverige att kunna få korrekt möjligheter.

Ja men då ska det nog skötas som sport / idrott, inte av en VD i Rumänien som inte ens släppte in E-sportförbundet på eventet trots att de gjorde det möjligt med lobbande. Dessutom stängde man ut den stora tidningen som satsar på E-Sport Expressen för att de skrivit något kritiskt om företagets VD.

PGL Esports alltså är ett Rumänskt företag.

All E-sport utom Fifa och NHL sköts enkom av företag och de har extremt lite gemensamt med hur idrott styrs, även om idrott är korrumperat på många plan så är det lite saftigt att kräva att man ska släppa in ett förbund som har NOLL inflytande över de "idrotter / sporter" de ska företräda. DÄRFÖR släpps de inte in.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ja men då ska det nog skötas som sport / idrott, inte av en VD i Rumänien som inte ens släppte in E-sportförbundet på eventet trots att de gjorde det möjligt med lobbande. Dessutom stängde man ut den stora tidningen som satsar på E-Sport Expressen för att de skrivit något kritiskt om företagets VD.

PGL Esports alltså är ett Rumänskt företag.

All E-sport utom Fifa och NHL sköts enkom av företag och de har extremt lite gemensamt med hur idrott styrs, även om idrott är korrumperat på många plan så är det lite saftigt att kräva att man ska släppa in ett förbund som har NOLL inflytande över de "idrotter / sporter" de ska företräda. DÄRFÖR släpps de inte in.

Absolut finns det poäng att INTE ha E-sport som "vanlig" sport / idrott. Men problematiken är att om det inte klassificeras som sådant så kan man aldrig utnyttja de undantag som finns för visum och inresning med mera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut finns det poäng att INTE ha E-sport som "vanlig" sport / idrott. Men problematiken är att om det inte klassificeras som sådant så kan man aldrig utnyttja de undantag som finns för visum och inresning med mera.

Det är inga problem i normala fall, problemet var för att det var/är pågående pandemin med restriktioner.

Och som ovan skrev, det är pga det är företag som är e-sport, det finns inget "föreningsliv" tex som finns i "vanlig idrott".

Sen så visas CS så klart upp där folk är intresserade.
Tror inte många som ritar på efter fem och SVT är speciellt intresserade av CS.
Det är trots allt ett våldsskildrande spel.

E-sport måste mer efterlikna "vanlig sport" för att slå stort.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc