Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Datorn startar inte efter ram switch

Hejsan har en dator som inte startar. Hade köpt nya ram minnen som ja satte in men sen när ja startar den igen då startar datorn i 10 sekunder och sen startar den om, ingen bild eller nånting. Prövade o byta tillbaka till mitt gamla ram minne, och samma sak händer även då.

Någon som har nåt förslag på vad som kan va felet

Angående datorn
Gigabyte z170 mobo
6600k
1060
16 GB ram (1 sticka innan nu tänkte ja byta till 2)

Dator
Permalänk
Medlem

Testa återställa bios genom att plocka ut det lilla batteriet på moderkortet 10-20 sec för att sedan sätta in det igen (givetvis när datorn är avstängd): https://www.youtube.com/watch?v=zOVIiePFyNA

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkevin96:

Hejsan har en dator som inte startar. Hade köpt nya ram minnen som ja satte in men sen när ja startar den igen då startar datorn i 10 sekunder och sen startar den om, ingen bild eller nånting. Prövade o byta tillbaka till mitt gamla ram minne, och samma sak händer även då.

Någon som har nåt förslag på vad som kan va felet

Angående datorn
Gigabyte z170 mobo
6600k
1060
16 GB ram (1 sticka innan nu tänkte ja byta till 2)

Ibland behöver datorn startar om 2-3 gånger innan den läst in allt, lät du den göra det eller stängde du av efter första omstarten?

Permalänk
Skrivet av tengilz:

Testa återställa bios genom att plocka ut det lilla batteriet på moderkortet 10-20 sec för att sedan sätta in det igen (givetvis när datorn är avstängd): https://www.youtube.com/watch?v=zOVIiePFyNA

Yes för testa detta då tack

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Ibland behöver datorn startar om 2-3 gånger innan den läst in allt, lät du den göra det eller stängde du av efter första omstarten?

Väntade 4-5 omstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkevin96:

Väntade 4-5 omstarter

prova reseta bios och rengör även kontakterna, man vet aldrig 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Se även till att du tryckt in ramstickorna ordentligt i moderkortet innan du startar datorn igen.

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Har gjort allt och fortfarande samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkevin96:

Har gjort allt och fortfarande samma problem

Provat bara en sticka i alla kanaler för att utesluta fel på dem?

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Provat bara en sticka i alla kanaler för att utesluta fel på dem?

Redan gjort blir nog och lämna in den imorgon

Permalänk

Hänt mig också på samma chipset (men mitt moderkort var producerat av ASUS). Jag kunde inte lösa det så jag fick punga ut för ett nytt system.

Vet du exakt vilket moderkort du har? De kommer oftast med någon form av felsökning för POST-fel.