Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Snitt-avanzianen ska du inte jämföra dig med alls! Det som är intressant att jämföra med är index.
Finns många konton/användare som bara har en aktie/fond, sparkonto etc.
Tror de flesta som sparar aktivt och har en diversifierad portfölj låg på ~30% för 2021.

Ingen vekar veta säkert vem snitt-avanzianen är, mer än avanza själva
Man ska inte jämföra sig mot annat än relevanta index, helt rätt. Så länge man inte vet precis vad man jämför sig emot.
Någon som gjort 100% förra året men bara haft en aktie i portföljen har sämre riskjusterad avkastning än någon som gjort 30% på indexfonder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Hoppas jag lyckades svara på din fråga. Om du undrar mer kring Cereno kan jag varmt rekommendera discord kanalen som är fylld med fakta och seriösa diskussioner. Läs sammanfattning till och börja med för att få en uppfattning kring caset.

https://discord.gg/7HbqMe8GaA

Det gjorde du, jag mindes fel. Jag följde dem för några år sedan men jag slutade när de bytte inriktning. Det var rätt beslut med tanke på deras dåvarande ekonomiska situation men det gav mig inget förtroende.

Det kan vara roligt att speculera i biotechaktier men det är riskabelt, det är få bolag som går från potentiellt läkemedel till godkänt läkemedel. Det är mycket som kan gå fel i de olika kliniska faserna och det tar 10-15 år att gå igenom hela processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Får du inte skatta i Sverige frivilligt då?

Jag har bott i Schweiz i knappt fyra år så jag är fortfarande skattskyldig i Sverige på kapitalvinster, men får inte öppna ISK. Jag är inte bitter.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det gjorde du, jag mindes fel. Jag följde dem för några år sedan men jag slutade när de bytte inriktning. Det var rätt beslut med tanke på deras dåvarande ekonomiska situation men det gav mig inget förtroende.

Det kan vara roligt att speculera i biotechaktier men det är riskabelt, det är få bolag som går från potentiellt läkemedel till godkänt läkemedel. Det är mycket som kan gå fel i de olika kliniska faserna och det tar 10-15 år att gå igenom hela processen.

Det finns en anledning till att abbott inlett omfattande samarbete med cereno.

Du drar med en bred pensel kring biotech, lovar att uppdatera dig i slutet av 2022

Permalänk
Inaktiv

Biotech aktier är ju en enda lång utspädning och förlust, på lång sikt förlorar man det mesta till 99%. Jag kan räkna på mina 5fingar de bolag som lyckats de senaste 20åren. De flesta finns inte ens kvar idag el existerar i någon annan form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Biotech aktier är ju en enda lång utspädning och förlust, på lång sikt förlorar man det mesta till 99%. Jag kan räkna på mina 5fingar de bolag som lyckats de senaste 20åren. De flesta finns inte ens kvar idag el existerar i någon annan form.

Corona-vaccinen (m-RNA) känns lite som första succén.
Kanske kan ge hopp för bolagen men jag gör som du och står kvar vid sidan då biotech känns lite som grafen, hypat årtionden men levererat väldigt tunt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Vet inte vilka biostock du syftar på. Normalt sett gör jag min läxa innan jag går in i något helhjärtat. Synact gick hyfsat fint sist, precis som cereno kommer att göra (gjort min läxa).

Nu var inte meningen att snacka upp något, utan det är respektlöst att komma med breda uttalanden, baserat på egna dåliga erfarenheter.

Biostock är svårt, men lukrativt.

Permalänk
Medlem

Kött och vin. Gött det.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Det finns en anledning till att abbott inlett omfattande samarbete med cereno.

Stora läkemedelsföretag brukar inleda samarbeten med biotech företag. Det kostar mycket pengar att utveckla läkemedel och att låta någon annan (investerarna) ta risken och sen köpa upp bolaget om det visar sig fungera är en vanlig strategi. De ser potential och det passar in i deras läkemedelsportfölj.

Citat:

Du drar med en bred pensel kring biotech, lovar att uppdatera dig i slutet av 2022

Det var poängen.

Skrivet av Michaelscott:

Vet inte vilka biostock du syftar på. Normalt sett gör jag min läxa innan jag går in i något helhjärtat. Synact gick hyfsat fint sist, precis som cereno kommer att göra (gjort min läxa).

Du hoppas det, framtiden får avgöra hur det blir. Hur definierar du succé, högre aktiekurs eller en lyckad fas II?

Citat:

Nu var inte meningen att snacka upp något, utan det är respektlöst att komma med breda uttalanden, baserat på egna dåliga erfarenheter.

Varför är det respektlöst att komma med generella uttalanden om biotechaktier som helhet?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för planer för 2022 då?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Läste idag i en dagstidning att komponentbristen i bilindustrin till stor del är självförvållad! När coronan började så trodde fabrikanterna att efterfrågan skulle gå ner kraftigt, så de beställde betydligt färre halvledare. Överoptimisten Elon Musk minskade inte, vilket var rätt beslut med facit i hand. Så idag har speciellt andra amerikanska och europeiska fabrikanter svårt att hävda sig. Asiaterna tar marknadsandelar. I Kina växer produktionen så snabbt att de avvecklar subventionerna för elbilar. Rika kineser vill ofta ha västerländska märken. Jag funderar på Volvo car och ångrar att jag inte slog till när kursen var låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Verkligen ingen aning. Tycker det är lite läskigt och är orolig för en ordentlig nedgång. Det lär ju komma en snart, kanske inte 2022, kanske mer troligt 2023 nån gång. Och jag vet, "time in the market etc".. Men pga bostadsbyte sitter vi nu med 1,5 miljon att investera och är väldigt rådvill om vad vi ska göra, tråkigt om man går in med allt nu och sen kommer det en kraftig nedgång. Funderar på att köra nån form av blandfond och efter en nedgång byta till rena aktiefonder igen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Verkligen ingen aning. Tycker det är lite läskigt och är orolig för en ordentlig nedgång. Det lär ju komma en snart, kanske inte 2022, kanske mer troligt 2023 nån gång. Och jag vet, "time in the market etc".. Men pga bostadsbyte sitter vi nu med 1,5 miljon att investera och är väldigt rådvill om vad vi ska göra, tråkigt om man går in med allt nu och sen kommer det en kraftig nedgång. Funderar på att köra nån form av blandfond och efter en nedgång byta till rena aktiefonder igen.

Helt rätt! Om dom pengarna ska användas för en bostad och du måste ha dem för bostad så skulle jag aldrig köpa något på kort sikt för att spekulera på kort sikt. När man investerar något som per definition är tänkt ska ge bra avkastning på lång sikt är det inte en bra idé att spekulera på kort sikt, i synnerhet inte om man måste ha pengarna till något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Läste idag i en dagstidning att komponentbristen i bilindustrin till stor del är självförvållad! När coronan började så trodde fabrikanterna att efterfrågan skulle gå ner kraftigt, så de beställde betydligt färre halvledare. Överoptimisten Elon Musk minskade inte, vilket var rätt beslut med facit i hand. Så idag har speciellt andra amerikanska och europeiska fabrikanter svårt att hävda sig. Asiaterna tar marknadsandelar. I Kina växer produktionen så snabbt att de avvecklar subventionerna för elbilar. Rika kineser vill ofta ha västerländska märken. Jag funderar på Volvo car och ångrar att jag inte slog till när kursen var låg.

Inte speciellt konstigt att Tesla inte saktade ner då de sålt (och har planer på att sälja mer) aktier för att få in kapital. Det är större risk för ett bolag som expanderar snabbt att hålla cash än att hålla stort lager.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yaxez:

Fortsätta köpa bra bolag med bra värdering! Du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Försöka gå ur marknaden helt innan andra halvan på året, är orolig för en nedgång under sent 2022 eller 2023 och att sitta med mer volatila saker då brukar inte vara bra. Vill också vara mer likvid för när det väl börjar gå ner och det kan finnas möjligheter. När jag går ur styrs lite av hur utvecklingen är för de jag håller nu, vill att de skall uppnå den potential jag tror de har först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Försöka gå ur marknaden helt innan andra halvan på året, är orolig för en nedgång under sent 2022 eller 2023 och att sitta med mer volatila saker då brukar inte vara bra. Vill också vara mer likvid för när det väl börjar gå ner och det kan finnas möjligheter. När jag går ur styrs lite av hur utvecklingen är för de jag håller nu, vill att de skall uppnå den potential jag tror de har först.

Väldigt riskfyllt att gå ur marknaden helt eftersom du missar tillväxt, samt att dina kronor går alltid ner i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Helt rätt! Om dom pengarna ska användas för en bostad och du måste ha dem för bostad så skulle jag aldrig köpa något på kort sikt för att spekulera på kort sikt. När man investerar något som per definition är tänkt ska ge bra avkastning på lång sikt är det inte en bra idé att spekulera på kort sikt, i synnerhet inte om man måste ha pengarna till något.

Ja, enig. Men dom är inte till för bostad. I vårt fall sitter vi nu med en vinst på 1,5 miljoner att investera efter att ha sålt dyrt och köpt billigt nytt boende och jag vet inte hur vi ska göra riktigt. Hade nån tanke om att skicka in merparten på Lysa eller Avanza auto med stor övervikt mot räntor och sedan balansera om över tid. Känns läskigt att fullinvestera 1,5 miljon i aktier på en gång när börsen är så högt värderad som nu.

Jag kör enligt 4-hinkar och enligt den skulle vi gå all in på indexfonder i "passiva hinken" med hela denna summa. Men det känns inte bra i magen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Samma plan som jag alltid har. Köp billigt och sälj dyrt. Brukar dock inte lyckas alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Väldigt riskfyllt att gå ur marknaden helt eftersom du missar tillväxt, samt att dina kronor går alltid ner i värde.

Ja men om man tror det kommer gå ner framöver vore det ologiskt att vara investerad alls, tillväxt missar man bara om man har fel och det går upp istället. Går det ner så förlorar man mycket på att vara investerad så det beror helt på vad man tror kommer hända framöver. Har också fått rätt bra avkastning på investeringarna senaste 1,5 året så är inte så brydd ifall jag skulle missa något års index-avkastning så då kan det vara bättre att se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Ja, enig. Men dom är inte till för bostad. I vårt fall sitter vi nu med en vinst på 1,5 miljoner att investera efter att ha sålt dyrt och köpt billigt nytt boende och jag vet inte hur vi ska göra riktigt. Hade nån tanke om att skicka in merparten på Lysa eller Avanza auto med stor övervikt mot räntor och sedan balansera om över tid. Känns läskigt att fullinvestera 1,5 miljon i aktier på en gång när börsen är så högt värderad som nu.

Jag kör enligt 4-hinkar och enligt den skulle vi gå all in på indexfonder i "passiva hinken" med hela denna summa. Men det känns inte bra i magen.

Hur man bör investera är ju en högst personlig sak, men att ha för mycket i kronor är också väldigt dåligt, man ju att de kommer förlora värde varje år, men det är ju självklart så att det finns stor risk i aktier. Något psykoligiskt knep du skulle kunna göra för att investera det vore ju att t.ex. låtsas att du varje månad fått 20k som du ska investera, så efter 75 månader är allt investerat. Då får du vara med på upp å nergångar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men om man tror det kommer gå ner framöver vore det ologiskt att vara investerad alls, tillväxt missar man bara om man har fel och det går upp istället. Går det ner så förlorar man mycket på att vara investerad så det beror helt på vad man tror kommer hända framöver. Har också fått rätt bra avkastning på investeringarna senaste 1,5 året så är inte så brydd ifall jag skulle missa något års index-avkastning så då kan det vara bättre att se hur det utvecklar sig.

Man måste inte välja index fonder, du kan välja enskilda bolag istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Man måste inte välja index fonder, du kan välja enskilda bolag istället.

Ja men tror man på en generell nedgång är det inte rätt strategi heller. Jag tror helt enkelt inte vi kommer se sådana galna tider som det varit nästkommande 3-4 åren, tror snarare det kommer komma någon slags sättning inom den perioden och då är det bästa alternativet att vara helt likvid tills dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men tror man på en generell nedgång är det inte rätt strategi heller. Jag tror helt enkelt inte vi kommer se sådana galna tider som det varit nästkommande 3-4 åren, tror snarare det kommer komma någon slags sättning inom den perioden och då är det bästa alternativet att vara helt likvid tills dess.

Tror du kanske tittat på fel bolag i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mycket tror, det gör man i kyrkan. Att spå marknaden och tima är sjukt svårt och oftast förlorar man mer på att inte vara investerad. Även de som har det som heltidsjobb tror i många fall fel.

Du missar utdelningar, vilket är en del av årliga avkastningen. Du förlorar egentligen bara om du säljer på minus, gäller att ha is i magen och bara sitta kvar. Vi har gått igenom många kriser och marknaden har alltid återhämtat sig.

Att investera ska ses långsiktigt och historian visar på att time in the market är ett säkrare kort än timing the market.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Hade inte klagat om jag spräckt 3M. Fast det krävs en hyfsad börsuppgång för att det ska lyckas.

Annars är det köpa varje månad som vanligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tips på Har du några tips på bolag som är säkra investeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Fortsätta köpa bra bolag med bra värdering! Du?

Jag tror på nedgång på börsen pga inflation och höjd ränta, men jag kör på ändå.

Planen för 2022:

• Fondköp går på autopilot, 3x i månaden.

• Aktieköpen är lite mer som min lekhink, lite mer oregelbundna köp och varierande belopp. Men jag försöker likt dig köpa bra bolag med bra värderingar (starka kassaflöden).

Förhoppningsvis går både fonderna och aktierna bra över tid.
Tänkt hålla på med börsen i åtminstone 40+ år till iaf, så jag har ju tiden på min sida.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Nämn några bolag som är så säkra att det inte är någon risk att de berörs av en allmänt sur börs som backar en hel del?

Skrivet av zaibuf:

Mycket tror, det gör man i kyrkan. Att spå marknaden och tima är sjukt svårt och oftast förlorar man mer på att inte vara investerad. Även de som har det som heltidsjobb tror i många fall fel.

Du missar utdelningar, vilket är en del av årliga avkastningen. Du förlorar egentligen bara om du säljer på minus, gäller att ha is i magen och bara sitta kvar. Vi har gått igenom många kriser och marknaden har alltid återhämtat sig.

Att investera ska ses långsiktigt och historian visar på att time in the market är ett säkrare kort än timing the market.

Allt är tro när det gäller investeringar, det finns inte mycket vetenskap bakom det när vi pratar dessa makroeffekter. Alla får göra som de vill, jag tänker inte riska mina pengar samtidigt som jag tror det kommer bli sämre framöver, det vore bara dumt. Kanske är det en dum idé och index ökar med 100% närmsta 4 åren, men det kanske också visar sig vara en bra idé.

Man skall inte vara för girig heller, vi kommer från en tid där man kunnat göra många gånger pengarna på kort tid så om jag skulle missa lite uppgång om jag har fel är okej i det stora hela.

Permalänk

Jag är lite intresserad av att gå in och handla aktier. Hur mycket krångligare blir deklarationen för det?
Får man all info man behöver av exempelvis Avanza för att enkelt reda ut deklarationen?

Krånglar man till det för sig genom att köpa amerikanska aktier?